Планирани прекъсвания на електрозахранването и друга информация на "ЧЕЗ България" ЕАД и на ЧЕЗ "Електро България" АД

| обновено на 15.03.19 в 18:00



Снимка: Светослав Спасов

ЧЕЗ РАЗПРЕДЕЛЕНИЕ СТАРТИРА ПОРЕДИЦА ОТ МЕРКИ ЗА ЗАЩИТА НА ЩЪРКЕЛИТЕ

Инициативите се част от проекта „Живот за птиците“, изпълняван съвместно с БДЗП

ЧЕЗ Разпределение България и  Българско дружество за защита на птиците /БДЗП/ стартират поредица от мерки за опазване на белия щъркелпо проект „Живот за птиците“. Кампанията започва с идването на пролетта и завръщане на птиците в страната.

Дейностите по проекта предвиждат за целия му период ЧЕЗ Разпределение България да монтира 900 платформи за повдигане на щъркелови гнезда, което ще намали инцидентите и ще минимизира заплахата за живота на щъркелите в резултат на досега с елементи от мрежата. Платформите ще спомогнат за опазване на околната среда чрез предотвратяване на пожари и ще съкратят броя на прекъсванията на електрозахранването, предизвикани от контакта на птиците с мрежата.

Като част от мерките за защита на щъркелите, в началото на март, в рамките на проекта, беше монтирана камера в едно от щъркеловите гнезда в село Драгушиново, община Самоков. С нейна помощ отблизо ще бъде наблюдаван животът на щъркеловото семейство. Това е един от подходите за обстойно проучване на ежедневните навици на птиците. Проучването ще помогне за набелязване на конкретни мерки и стъпки, които биха били полезни за птиците, и на по-късен етап  приложени от двете дружества. На живо може да гледате щъркеловата двойка от село Драгушиново ТУК  /https://www.youtube.com/watch?v=7DuRWK1N6SI/

„Белият щъркел е една от най-обичаните птици в страната. Завръщането му по родните земи съвпада с настъпването на пролетта. Да опазим този важен и емоционален за хората символ е една от основните мисии на проекта „Живот за птиците“ и ние влагаме много усилия в нейното реализиране“, каза Мария Георгиева, ръководител сектор „Екология и пожарна безопасност“ в ЧЕЗ Разпределение България.

Като част от кампанията, в края на март тази година, ЧЕЗ Разпределение и БДЗП ще обявят старта на конкурс за проект на рисунка на тема „Електрическите стълбове – дом на дивите птици“.  Отличените художници и артисти ще получат възможност да претворят своите проекти върху разпределителни касети по главните улици на няколко града в страната.

Проектът „Опазване на застрашени видове птици чрез обезопасяване на опасни за тях въздушни електропроводи в защитени зони от Натура 2000 в Западна България”, LIFE16 NAT/BG/000612 или „Живот за птиците“ е с бюджет 2,65 млн. евро.  ЧЕЗ Разпределение инвестира в него над 800 хил. евро , както и човешки ресурс и усилия за неговото изпълнение. Финансиране от 1.85 млн. евро е осигурено от Европейската комисия по програма Life на Европейския съюз. Дейностите по намаляване на конфликта диви птици-електропроводи, изпълнявани в партньорство с БДПЗ, ще продължат до края на 2022 г.

17.03.2019

ПОТРЕБИТЕЛСКИЯТ СЪВЕТ НА ЧЕЗ ОБСЪДИ ПОЛЗИТЕ ОТ ДИСТАНЦИОННО ОБСЛУЖВАНИТЕ ЕЛЕКТРОМЕРИ

Разгледани бяха мерките за контрол върху отчитането на средствата за търговско измерване

Контролът върху отчитането на електромерите и ефектът от внедряването на дистанционно обслужвани средства за търговско измерване бяха обсъдени на заседание на Потребителския съвет към „ЧЕЗ България“, което се проведе на 15 март – Международния ден на потребителя.

Дистанционно обслужваните електромери дават възможност за поглед в реално време върху мрежата, за наблюдение на заетия капацитет и незабавна реакция при аномалии. Стриктният контрол дава възможност да се повиши качеството на услугата за потребителите. Електромерите от нов тип са и първата стъпка към реализирането на все по-високите изисквания на клиентите, които в близко бъдеще ще могат да произвеждат електроенергия за собствени нужди. Електромерите притежават сертификат по MID директива, която е задължителна за всички държави-членки на ЕС и са за напрежение според Eвропейската норма N5016, а именно между 207 и 253 волта.

„Използването на дистанционно обслужваните електромери води до повишаване на надеждността на мрежата. Всички електромери, които се поставят, отговорят на стандартите в България и Европейския съюз и са снабдени с хардуерна и софтуерна защита, за да се гарантира най-високо качество на предоставяната услуга“, заяви Илиян Мутафчиев, директор „Мерене и управление на данните“, „ЧЕЗ Разпределение България“ АД.

„ЧЕЗ Разпределение“ представи пред участниците в съвета мерките, които дружеството предприема, за да контролира процеса на отчитане. Подчертано бе, че електромерите се отчитат задължително до 31 дни, а точността на отчета се контролира чрез няколко нива на контрол.

Участниците в потребителския съвет призоваха клиентите, които нямат възможност да осигурят достъп до електромерите по време на редовния отчет, да използват възможността за самоотчет – чрез денонощната телефонна линия на ЧЕЗ 0700 10 010, в център за обслужване на клиенти, по факс 02/8959 667, чрезимейл klienti@cez-rp.bgили сайтовете на ЧЕЗ в секциите за електронни услуги.

Потребителският съвет към ЧЕЗ е създаден през 2013 г. В него членуват потребителски, граждански и експертни организации, които припознават като своя кауза защитата на правата на клиентите и подобряване на процесите на обслужване в съответствие с най-добрите европейски практики – Комисията за защита на потребителите, Българска национална асоциация АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, Федерация на потребителите в България, Независим съюз на потребителите в България, Европейски потребителски център, Български потребителски център, Институт за енергиен мениджмънт, Техническия университет – София.

 

14.03.2019

БЛИЗО 3000 ДУШИ ПРЕМИНАХА ОБУЧЕНИЯ В ТЕХНИЧЕСКИЯ УЧЕБЕН ЦЕНТЪР НА ЧЕЗ РАЗПРЕДЕЛЕНИЕ ПРЕЗ 2018 Г.

Близо 3000студенти, ученици, служителина ЧЕЗиподизпълнители преминаха обучения в Техническия учебен център на ЧЕЗ Разпределение през 2018 г. Над 160 са студентите от техническите висши училища в София и страната, посещавали центъра. Проведено беше и практическото обучение на десетокласниците от професията „Електротехник“ в първата дуална паралелка на столичната Професионална гимназия по механоелектротехника „Н. Й. Вапцаров“. Курсовете се водиха от над 50 лектори, професионалисти в сферата на енергетиката в България.

Снимка

През годината стартираха няколко учебни програми за служители, основно насочени към повишаване на професионалната им подготовка и създаване на единни стандарти за работа. В Техническия учебен център редовно се провеждат обучения и изпити по “Правилника за безопасност и здраве при работа в електрически уредби на електрически и топлофикационни централи и по електрически мрежи”. Общо 870 техници, електромонтьори и отчетници взеха успешно своите изпити по безопасни условия на труд.

„Техническият учебен център на ЧЕЗ Разпределение Българияпредлага професионална квалификация и преквалификация и е лицензиран от Националната агенция за професионално образование (НАПОО). Лицензията включва 8 професии и 12 специалности в областта на електроенергетиката, екологията, информационните технологии, заваряването и подемно-транспортната техника“ обясни Меглена Велинова, ръководител на Техническия учебен център.

Центърът разполага с технически полигон с умален модел на електроразпределителната мрежа, както и с напълно оборудвани специализирани зали. Изграден на територия от 3400 кв. метра и представлява модерна база за провеждане на практически обучения в реална среда. Всички учебни програми, проведени в него, завършват с връчване на сертификати като свидетелство за положения труд и получените нови знания в преминатите обучения, семинари, курсове и др. 



ЧЕЗ РАЗПРЕДЕЛЕНИЕ ПОЛУЧИ НАГРАДА ЗА ОТГОВОРЕН БИЗНЕС

Отличието за „Инвеститор в околната среда“ бе връчено на официална церемония, организирана от Българския форум на бизнес лидерите

ЧЕЗ Разпределение България получи трета награда в категорията  „Инвеститор в околната среда“, част от престижните Награди за отговорен бизнес 2018 г., организирани от Българския форум на бизнес лидерите. Дружеството беше отличено за мащабния си проект за опазване на застрашени видове птици.

В рамките на проекта, на база на резултати от проведените теренни проучвания, ЧЕЗ Разпределение планира да инсталира 4000 предпазни и 3600 маркиращи съоръжения на рискови стълбове и монтира 900 платформи за повдигане на щъркелови гнезда. Ще бъдат разработени, произведени и тествани и стандарти за безопасни за птиците електропроводи. Проектът се изпълнява в 19 защитени зони, част от мрежата на Натура 2000, в партньорство с Българско дружество за защита на птиците и чрез съфинансиране от Европейската комисия.

Снимка

„ЧЕЗ Разпределение е социално отговорна компания и с дългогодишни традиции в съхранението на биологичното разнообразие. Този проект беше едно естествено продължение на нашите усилия, вече дава първите си резултати и независимата оценка е важна за нас. Проектът има значително влияние не само за живота на птиците, но и за опазване на околната среда, защото минимизира рисковете от пожари в резултат на досега им с електроразпределителната мрежа“, каза Мария Георгиева, ръководител на проекта в ЧЕЗ Разпределение България.

За приза „Инвеститор в околната среда“ тази година се състезаваха 18 проекта на 15 от най-големите и социално отговорни компании в България.Финалистите получиха своите награди от министъра на околната среда и водите – Нено Димов.


11.03.2019

728 ФИРМИ БЯХА РЕГИСТРИРАНИ ДА КРАДАТ ТОК В ЗАПАДНА БЪЛГАРИЯ ПРЕЗ 2018 Г.

Общо 6646 са констатираните случаи на нерегламентирано ползване на електроенергия през изминалата година

728 нарушения на стопански обекти регистрираха през 2018 г. екипите на ЧЕЗ Разпределение за борба с кражбите на електроенергия. Сред тях 121 са ресторантите и питейните заведения, 38 производствени и складови бази, над 90 търговски обекта, над 40 офиса, 11 игрални зали, дървопреработвателни предприятия, строителни обекти и др.

Открити са множество  обекти с инсталирани машини – „копачки“ на виртуална валута, които се захранват от електрическата мрежа незаконно. Измерванията показват, че откраднатата електроенергия  от един подобен обект достигат 50 000 кВтч. за един месец, като това е потреблението средно на 100-150 домакинства. Рискова група са и хотели, ваканционни селища и къщи за гости, като проверки на такива обекти се извършват постоянно от дружеството. През годината са разкрити над 30 нарушения на подобни клиенти.

Фирмените кражби представляват 11% от общо установените кражби, които през изминалата година са общо 6646.

Необходимо е да бъдат установени санкции, които да имат превантивен ефект. Те трябва да бъдат строги не само по отношение на цената, но и по отношение на срока за дотаксуване. В Чехия периодът на дотаксуване е 24 месеца, а в Германия 6 месеца назад. Ускорените процедури, ефективните и по-тежки санкции срещу извършителите ще помогнат да бъдат защитени интересите на коректните клиенти.

14.02.2019

ЧЕЗ БЪЛГАРИЯ БЕ ОТЛИЧЕНА КАТО НАЙ-ЗНАЧИМ КОРПОРАТИВЕН ПАРТНЬОР НА SOS ДЕТСКИ СЕЛИЩАБЪЛГАРИЯ

Компанията дари на организацията 10 000 лева през 2018 г.

ЧЕЗ България получи приз в категория „Най-значими корпоративни партньори на SOS Детски селища България за 2018 г.“ по време на годишните награди на организацията, които бяха раздадени на 12 февруари във Военния клуб в София. През 2018 г. ЧЕЗ България дари 10 000 лева за покриване на сметките за електричество, което я позиционира като бронзов партньор на SOS Детски селища България. Успешното партньорство между двете организации продължава вече три години.

„Радвам се, че това партньорство се превърна в традиция. За ЧЕЗ грижата за младите хора е от първостепенно значение, защото те са бъдещето на страната. Гордеем, се че имаме принос да помогнем на децата в нужда да живеят в уютни и светли домове“, каза Карел Крал, регионален мениджър на ЧЕЗ за България.

Компаниите от Групата ЧЕЗ в България са разработили и следват дългосрочна политика за подкрепа на младите хора и местните общности чрез различни инициативи като спонсорства, дарения и доброволчески труд. Компанията е една от първите, които се включиха в дуалната форма на обучение по електротехника в България, а в момента се провежда конкурсът „Стани стипендиант на ЧЕЗ“, чиято цел е да подпомогне най-талантливите дванайсетокласници в професионалните гимназии в Западна България.


УЧЕНИЦИ ОТ 13 ГИМНАЗИИ ЩЕ СЕ СЪСТЕЗАВАТ ВЪВ ВТОРИ КРЪГ НА КОНКУРСА „СТАНИ СТИПЕНДИАНТ НА ЧЕЗ“

За седма поредна година ЧЕЗ търси най-талантливите дванайсетокласници в Западна България

Дванайсетокласници от 13 професионални гимназии в Западна България ще се състезават във втори кръг на конкурса „Стани стипендиант на ЧЕЗ“, който ще се проведе на 08 февруари 2019 г.

Те ще решават два теста – първият е с множествени отговори и една електротехническа задача.

Състезанието се организира за седма поредна година. То е част от графика на националните състезания по професии през учебната 2018–2019 г. на Министерството на образованието и науката.

„Целта на тази инициатива е да покажем на младите и талантливи хора, че те са желани и ценени в България, че имат възможности за професионална реализация в родината си и се надяваме по този начин да ги задържим в България. Българската енергетика се нуждае от тях“, заяви Евгения Накова, директор „Човешки ресурси“ в „ЧЕЗ България“ ЕАД.

Снимка

Финалният кръг на състезанието традиционно ще бъде в края на март. Тогава ще се състезават представителите на шест училища – победители във втори кръг. Класираните на първите три места (по двама ученика от всяко училище), ще получат стипендия от ЧЕЗ в размер на 500 лв. (преди облагане с данъци) и шанса да кандидатстват с оценката от конкурса в четири висши учебни заведения - Технически университет в София, Колеж по енергетика и електроника, Минно-геоложки университет „Св. Иван Рилски“ и Висше транспортно училище „Тодор Каблешков“.

Допълнителна информация за регламента на състезанието и периодите на провеждане на отделните кръгове може да бъде намерена на сайта www.stipendiant.com.



ПРОУЧВАНЕ „ТАЕН КЛИЕНТ“ В ЧЕЗ ЕЛЕКТРО ОЦЕНЯВА КАЧЕСТВОТО НА ОБСЛУЖВАНЕ

Изследването ще обхване центровете за обслужване на клиенти и информационната линия 0700 10 010, на която през изминалата година са постъпили близо 244 000 обаждания от клиенти на Дружеството

За поредна година „ЧЕЗ Електро България“ АД ще възложи на независима организация да проведе проучвания от типа „таен клиент“, за да провери спазват ли се стандартите на Дружеството за обслужване на клиенти. Тъй като ЧЕЗ Електро България е лицензиран търговец на електрическа енергия, доставчик от последна инстанция и краен снабдител, качеството на предоставяните услуги е приоритет за компанията.

Освен върху ефективността и качеството на работата, проучването акцентира и върху спазването на корпоративните стандарти при предоставяне на услуги в центровете за обслужване на клиенти, на информационната линия 0700 10 010 и имейл info@cezelectro.bgкато канали за комуникация с потребителите.

Снимка

През 2018 г. на информационната линия на „ЧЕЗ Електро България“ АД, достъпна на номер 0700 10 010, са постъпили 243 337обаждания. 91 % от тях са към оператор и са приети до 25-тата секунда. Средната продължителност на разговорите е 02:41 минути – време, за което клиентите получават обслужване и исканата информация. В над 98 % от случаите клиентският въпрос се решава при първия контакт.

В 77,1 % от обажданията е търсена информация, свързана със задължения, срокове и места за заплащане на сметките. Потребителите използват телефонно обаждане и за да се информират за предлаганите от „ЧЕЗ Електро България“ АД услуги, както и да заявят използването им.

Най-често заявяваната услуга по телефона е „проверка на сметка“. През изминалата година броят на приетите заявления за проверка на сметка надвиши 57 000.

Друг удобен канал за комуникацияс Дружеството е имейла info@cezelectro.bg. През 2018 г. чрез него са обслужени над 11 700 клиентски искания. На 98 % от имейлите се отговаря до 24 часа от получаването им. Най-често клиентите използват имейла, за да получат информация за електронна фактура, отразяване на плащане, проверка на сметка и информация за необходими документи за заявяване на услуги на Дружеството.






ЧЕЗ РАЗПРЕДЕЛЕНИЕ  ИЗВЪРШВА ПЕТ НИВА НА КОНТРОЛ В ПРОЦЕСА НА ОТЧИТАНЕ НА ЕЛЕКТРОМЕРИТЕ

Компанията спази 31-дневен период на отчитане и по време на празниците

ЧЕЗ Разпределение извършва стриктен контрол на процеса на отчитане на електромерите. Въведен е рулиращ принцип на отчитане, като се редуват трима различни отчетници в три поредни месеца, а служители на компанията се сменят със служители на външна фирма. За да се намали възможността за субективна грешка, самото отчитане се извършва чрез мобилни терминали, а  GPS- координатите на електромера се снемат в момента на отчета.

В процеса на отчитане, при съмнения за нередности в показанията, отчетникът прави снимка на електромера, която се съхранява директно в системата. Извършва се и софтуерен контрол още в момента на въвеждане на данните. Въз основа на натрупаните данни за всеки обект, системата изчислява очаквано потребление със заложен процент на отклонение. Когато отчетникът въведе показанията на преносимия терминал и отклонението се окаже по-голямо, терминалът издава звуков сигнал и се появява системно съобщение.

След софтуерния контрол се извършва и ръчна проверка в така наречения валидиращ център. Всички показания, които са извън зададеното отклонение, се блокират и трябва да бъдат деблокирани ръчно. Това се извършва от служителите във валидиращия център на базата на анализ на потреблението, на снимки от отчетите или на извършени повторни проверки на място. Друг метод за контрол е извършването на проверки на случаен принцип на място. По-късно контрол се извършва и от снабдителното дружество, като там се блокират автоматично фактури с високи стойности и се правят анализи на предходни периоди, а при нужда данните се връщат в ЧЕЗ Разпределение за нови проверки.

„Системата не е проста и е създадена така, че да гарантира сигурността на клиентите. Човешката грешка винаги е възможна, но ние сме разработили достатъчно сигурни механизми за контрол“, каза Илиян Мутафчиев, директор „Мерене и управление на данните“ в ЧЕЗ Разпределение България.

За да гарантира сигурен отчет, компанията се съобрази с 31-дневния период на отчитане и по време на празниците. Компанията си налага този срок и стриктно го спазва, като служителите на дружеството работиха при сложни метеорологични условия, както и през почивните дни.  Всеки един отчетник е контролиран чрез GPS-система дали посещава конкретните обекти, които са част от ангажиментите му в определения ден.



Идентификационна карта на служител на ЧЕЗ:

Снимка


Компанията призовава потребителите да бъдат бдителни и да не извършват плащания за услуги на ЧЕЗ извън определените за целта места

Клиенти на ЧЕЗ подадоха сигнали за измамници, които се представят за служители на компанията. Констатираните опити за измами са извършени чрез съмнителни електронни писма, изпратени от адреси, които нямат общо с корпоративните имейли на компаниите от Групата ЧЕЗ в България, и касаят събиране на несъществуващи задължения.

ЧЕЗ предупреждава своите клиенти, че не събира лични данни по телефон и че всички заплащания за услуги, предоставяни от компаниите от Групата ЧЕЗ в България, се извършват по установените за това начини и никога извън определените за целта места – клоновете на Български пощи, касите на "Изипей", „ФастПей“, чрез електроните канали на „Ипей“, „Трансакарт“, „Айкарт“, CASHTERMINAL,на ATM терминали и по банков път. Компанията призовава при всяко съмнение за злоупотреби, корупционни практики и други нередности, потребителите да се свързват с органите на МВР.

Всеки служител на ЧЕЗ е длъжен при поискване да се легитимира със своята служебна карта, която съдържа трите имена, длъжността и снимка. На гърба й има телефонен номер, на който клиентите могат да проверят самоличността на служителя. При отказ да се предостави картата, потребителят има право да поиска съдействие от полицията.

Клиентите могат да се свържат с дружествата на ЧЕЗ и да получат  информация на денонощен на телефон 0700 10 010 или на имейли: klienti@cez-rp.bg по въпроси, касаещи дейността на „ЧЕЗ Разпределение България“ АД иinfo@cezelectro.bg, по въпроси, касаещи дейността на „ЧЕЗ Електро България“ АД.



Галерия