А наистина ли Бургас е най-добрият град за живеене?

Снимка: БТА

Не Ви трябваше тази награда, кмете! Защото сега с двойна сила ще се завърне подсещането при всяка дупка, всяка несветеща лампа, всяка вдигната такса, че нали уж сме „Най-добрият град за живеене“. Но „тежка е короната, която носи кралят“.

Връщайки се на класацията и нейните критерии, ще се опитам да анализирам безпристрастно, без да претендирам за експертност и изчерпателност. 

Относно икономиката, масово разпространената теза е, че в Бургас няма развита такава. Един от големите работодатели е именно общината и общинските предприятия. За пример - само в превозвача „Бургасбус“ работят близо 900 души. А когато един от големите работодатели са държавни или общински структури, това не говори добре за икономиката. Която се крепи, като че ли, основно на обслужващ сектор, търговия и IT - бранша, доколкото се уповаваме на официалните информации за постоянно разкриващи се офиси на подобни компании. За аутсорсинга, например, все още сме в категорията „развиващи се“, данните изнесоха от ресорната асоциация. Друг негативен пример е и случая с мегаинвестицията от 20 милиона евро за разкриване на логистичен хъб на китайски стоки, която две години поред рекламирахме, но тя се случи в Пловдив, където се очаква да стъпи и гигантът Алибаба. Край Варна пък започва строеж на завод за 80 милиона лева. Последната голяма, за която аз си спомням, в Бургас е разширението на „Елкабел“ в новата база, която трябва да се случи край Долно Езерово.

Друг критерий е финансовото състояние на Община Бургас. По данни на „Капитал“ отпреди две години, задлъжнялостта надхвърля два пъти бюджета на Общината, но това не е проблем, тъй като кредитите се обслужват, а приходите стигат за тях, пояснява изданието. Само че кредитите се увеличават. Последният доста голям е за изграждането на закритият плувен комплекс в „Славейков“, който е малко над 13 милиона лева. Някои от общинските предприятия пък са закъсали сериозно, като „Хляб и хлебни изделия“, и се налага печелившите да ги подпомагат финансово. Е, към момента поне, няма индикации, че общината е в затруднение, да се надяваме, че ситуацията ще се запази.

Относно усвояването на европейски средства, мисля, че няма две мнения - Бургас е сред първенците в страната, а добро впечатление оставя общинската администрация в това отношение, че е подготвена с проект за всяка възможност за външно финансиране.

В категорията „Зелен живот“, мисля че Бургас е големият губещ. Качеството на въздуха продължава да е критична тема в града, имаше и протести в тази насока, а мерките, които предприема администрацията, не съм убеден, че дават резултат. Въпреки новия градски транспорт, предприятията продължават да са трън в носа на бургазлии, въздухът мирише неприятно, а обяснението, че не е вредно и няма замърсяване, не успокоява никого.

В сравнение с почистване, сметоизвозване и сметосъбиране, критики в тази насока не липсват. Категорично ви уверявам, обаче, че в Бургас ситуацията е в пъти по-добре, отколкото в други градове. Заставам зад името си с твърдението, че градът е чист, а обратните примери са по-скоро изключение. Правилни и ефективни стъпки в тази насока са подземните контейнери, разделното сметосъбиране и бъдещият (дано се реализира) завод за анаеробно третиране на битови отпадъци.

Относно зелените площи - има какво да се желае още в тази посока. Особено това важи за миенето на улиците, което често е, за мен, неефективно. Контрол е нужен и на пътно - строителните дейности и раздухването на прахоляка при тях, който отива в дробовете ни. Идеята за буферни паркинги, забранени за автомобили улици, която бе анонсирана преди няколко години и цели да намали трафика и вредните газове, остана май само като идея.

Относно Баланс "работа/свободно време: Бургас наистина предлага много възможности за практикуване на различни спортове и продължава да се развива в тази посока с нови съоръжения. Има и достатъчно открити площи за почивка и забавления, достъпни и безплатни. Алеите за велосипедисти обаче не правят изключение от останалите в страната и са зле проектирани и изпълнени. Но, сравнявайки с други градове, са доста по-добре свързани и определено - дълги. Добра възможност е наемането на велосипед по наем, които обаче са все кът по стоянките. Друг проблем е, че в Бургас липсват атракции. Ако ви дойде някой човек от друг град на гости, можете да го заведете на остров Св. Анастасия, в Акве Калиде и... спираме дотук. Големи атракции, които да водят туристи като прословутия Океанариум/Делфинариум, който така и не се реализира - липсват.

Образованието, що се отнася до инвестициите, които прави Общината, наистина е в правилната посока. Показателно е изграждането на нови детски градини, училища, а вече - и факултет. Учебните заведения са модерни, функционални.

В сферата на градския живот, ако включим и културните събития, нещата са на кантар. Да, предлага се за всеки по нещо, но Община Бургас загуби една от своите емблеми - фестивалът Спирит ъф Бургас, който вече остана само в миналото. А това вкара града в световните новини.

Относно възможностите за паркиране - ситуацията е отчайваща в някои квартали. Синята зона не е решение, защото тя само се разширява и скоро, както е тръгнала, ще обхване сигурно целия град. И тук се връщаме на неосъществената идея за буферните паркинги, която беше анонсирана още при представянето на проекта за Интегриран градски транспорт. Иначе, самият градски транспорт е сравнително удобен, превозните средства - качествени, цената за него е спорна, тъй като е един от най-скъпите в страната.

За финал оставих най-болната тема - здравеопазването. Въпреки сериозните инвестиции, които прави общината в нейните лечебни заведения, въпреки наличието на много болници, при сериозни заболявания, хората търсят помощ на друго място. Тук е редно мнозина да си свалят розовите очила и да чуят мнението на пациентите, които търсят експертна помощ на друго място, а болниците непрекъснато се оплакват от липса на специалисти.

И така, нахвърляйки плюсове и минуси - заслужава ли Бургас да се кичи със званието „Най-добър град за живеене“. Краткият отговор би бил „най-вероятно“. Дава възможности за реализация, мнозина хора от вътрешността на страната се местят да живеят тук. Обаче тук се сблъскват с ниското заплащане и високия стандарт на живот, като се започне от цените на жилища и стигне до тези в заведенията. По-дългият отговор е, че на други места е по-зле. Което не би трябвало да успокоява никого от голямата сграда на „Александровска“. Най-вече заради това, с което започнах - че новата табела ще носи нови отговорности и за всяка дупка по току - що асфалтирана улица ще се напомня, че това е „Най-добрият град за живеене“.


ВИЖТЕ ОЩЕ

БДЖ между амбициите и реалността

Нова седмица-нов късмет, но не и с БДЖ. Добрата стара железница излиза с едни и същи номера, с вариации за разнообразие. Тази сутрин пътуващите по линията Ямбол-Бургас, сред тях мнозина от Карнобат и Айтос, които работят в областния център, са подложени на екшън в типичния БДЖ стил, разказаха слушатели.   Спирачките на втория вагон се..

публикувано на 14.10.19 в 16:58
Книги, забранени преди 9 септември 1944. Книгата на Коста Тодоров е била забранена и през следващите десетилетия. Останалите са книги от автори с леви убеждения. Книгата на английски е от Лаврентий Берия, видна фигура в сталинския репресивен апарат, но за българската левица тогава той е бил известен просто като съветски революционер (вляво). Книги, забранени слез 9 септември 1944. Стихосбирката „Победни песни” на популярния поет Кирил Христов е била забранена, защото възпявала победите на българската армия във войните за национално обединение (в средата). Първото българско издание на „Под игото” от Иван Вазов. Книгата е с блестящи илюстрации от най-добрите тогавашни художници в България: Йозеф Обербауер, Антон Митов, Иван Мърквичка и Антони Пиотровски (вдясно).

9 септември - поредната разделителна дата за българина

Една от спорните дати в българската история е днес – 9 септември. Всъщност, тя датата си е еднозначна, въпросът е в нейното тълкуване и как тя се превърна в поредната разделителна линия на българското общество. Септември е интересен месец в българската история. Първо идва 6 септември, на който се бием гърдите колко велики българи сме, как..

публикувано на 09.09.19 в 11:30

HBO vs. НТВ - Чернобилът ми е по-добър от Чернобилът ти

Хитовият и набиращ все по-голяма популярност сериал „Чернобил“ разбуни духовете, както е модерно да се казва, извади скелети от съветския гардероб и стана изключително удобна дъвка за русофилство и фобство и отвори нов фронт на хибридната война. А добрата стара Русия отговори в стил „Филмът ми ще е по-добър от филма ти“. В сериала още много..

публикувано на 10.06.19 в 14:13

5 000 капачки за "Парижката Света Богородица"

Това не е материален, а морален акт. Така се мотивира кметът на Поморие Иван Алексиев с предложението си да се дарят 5 000 евро за ремонт на катедралата. Той е категоричен, че общината е помагала на редица подобни инициативи у нас – в Бисер, Хитрино, Карнобат. Прави го и на своя територия – манастира, болницата… Спор няма, общината е..

публикувано на 18.04.19 в 13:01

Шок и бомба! Първо в БНР - Бургас! Какво ще се случи по празниците... Вижте тук:

Коледа отдавна не се свързва с истинските християнски ценности, а с голямо ядене и намаления по магазините. Съмняваме се, че ще успеем да възродим първото за няколко минути, затова ще се опитаме да ви усмихнем във второто направление. Какво е важно да знаете за голямото празнично... консумиране, какви по-нетрадиционни и (почти) безплатни..

публикувано на 21.12.18 в 15:26
Борислав Борисов в студиото на БНР Бургас

Търсенето определя предлагането, „Big Brother” има своята публика

Броени часове остават до старта на поредното издание на реалити формата „Big Brother”. А в медиите продължава да се задава въпросът, почти толкова стар колкото и този за яйцето и кокошката – „Публиката ли решава какво да се излъчва по телевизията, или продуцентите ни налагат тези формати?“ Според звездния репортер Борислав Борисов, по-известен..

публикувано на 10.09.18 в 16:57
Снимката е архивна. Но би могла да е озаглавена

Мотивите за загубите на "Бургасбус" са... странни

Близо 4 милиона лева , както ви съобщихме още вчера, са загубите, които е натрупал за една година общинският превозвач “Бургасбус“. Наистина ли е виновна новата транспортна схема и защо автобусите така и не се сдобиха със стюардеси?  Всъщност, мотивите, които чуваме и от управлението на общинския превозвач, и от страна на администрацията на..

публикувано на 16.05.18 в 15:30