А наистина ли Бургас е най-добрият град за живеене?

Снимка: БТА

Не Ви трябваше тази награда, кмете! Защото сега с двойна сила ще се завърне подсещането при всяка дупка, всяка несветеща лампа, всяка вдигната такса, че нали уж сме „Най-добрият град за живеене“. Но „тежка е короната, която носи кралят“.

Връщайки се на класацията и нейните критерии, ще се опитам да анализирам безпристрастно, без да претендирам за експертност и изчерпателност. 

Относно икономиката, масово разпространената теза е, че в Бургас няма развита такава. Един от големите работодатели е именно общината и общинските предприятия. За пример - само в превозвача „Бургасбус“ работят близо 900 души. А когато един от големите работодатели са държавни или общински структури, това не говори добре за икономиката. Която се крепи, като че ли, основно на обслужващ сектор, търговия и IT - бранша, доколкото се уповаваме на официалните информации за постоянно разкриващи се офиси на подобни компании. За аутсорсинга, например, все още сме в категорията „развиващи се“, данните изнесоха от ресорната асоциация. Друг негативен пример е и случая с мегаинвестицията от 20 милиона евро за разкриване на логистичен хъб на китайски стоки, която две години поред рекламирахме, но тя се случи в Пловдив, където се очаква да стъпи и гигантът Алибаба. Край Варна пък започва строеж на завод за 80 милиона лева. Последната голяма, за която аз си спомням, в Бургас е разширението на „Елкабел“ в новата база, която трябва да се случи край Долно Езерово.

Друг критерий е финансовото състояние на Община Бургас. По данни на „Капитал“ отпреди две години, задлъжнялостта надхвърля два пъти бюджета на Общината, но това не е проблем, тъй като кредитите се обслужват, а приходите стигат за тях, пояснява изданието. Само че кредитите се увеличават. Последният доста голям е за изграждането на закритият плувен комплекс в „Славейков“, който е малко над 13 милиона лева. Някои от общинските предприятия пък са закъсали сериозно, като „Хляб и хлебни изделия“, и се налага печелившите да ги подпомагат финансово. Е, към момента поне, няма индикации, че общината е в затруднение, да се надяваме, че ситуацията ще се запази.

Относно усвояването на европейски средства, мисля, че няма две мнения - Бургас е сред първенците в страната, а добро впечатление оставя общинската администрация в това отношение, че е подготвена с проект за всяка възможност за външно финансиране.

В категорията „Зелен живот“, мисля че Бургас е големият губещ. Качеството на въздуха продължава да е критична тема в града, имаше и протести в тази насока, а мерките, които предприема администрацията, не съм убеден, че дават резултат. Въпреки новия градски транспорт, предприятията продължават да са трън в носа на бургазлии, въздухът мирише неприятно, а обяснението, че не е вредно и няма замърсяване, не успокоява никого.

В сравнение с почистване, сметоизвозване и сметосъбиране, критики в тази насока не липсват. Категорично ви уверявам, обаче, че в Бургас ситуацията е в пъти по-добре, отколкото в други градове. Заставам зад името си с твърдението, че градът е чист, а обратните примери са по-скоро изключение. Правилни и ефективни стъпки в тази насока са подземните контейнери, разделното сметосъбиране и бъдещият (дано се реализира) завод за анаеробно третиране на битови отпадъци.

Относно зелените площи - има какво да се желае още в тази посока. Особено това важи за миенето на улиците, което често е, за мен, неефективно. Контрол е нужен и на пътно - строителните дейности и раздухването на прахоляка при тях, който отива в дробовете ни. Идеята за буферни паркинги, забранени за автомобили улици, която бе анонсирана преди няколко години и цели да намали трафика и вредните газове, остана май само като идея.

Относно Баланс "работа/свободно време: Бургас наистина предлага много възможности за практикуване на различни спортове и продължава да се развива в тази посока с нови съоръжения. Има и достатъчно открити площи за почивка и забавления, достъпни и безплатни. Алеите за велосипедисти обаче не правят изключение от останалите в страната и са зле проектирани и изпълнени. Но, сравнявайки с други градове, са доста по-добре свързани и определено - дълги. Добра възможност е наемането на велосипед по наем, които обаче са все кът по стоянките. Друг проблем е, че в Бургас липсват атракции. Ако ви дойде някой човек от друг град на гости, можете да го заведете на остров Св. Анастасия, в Акве Калиде и... спираме дотук. Големи атракции, които да водят туристи като прословутия Океанариум/Делфинариум, който така и не се реализира - липсват.

Образованието, що се отнася до инвестициите, които прави Общината, наистина е в правилната посока. Показателно е изграждането на нови детски градини, училища, а вече - и факултет. Учебните заведения са модерни, функционални.

В сферата на градския живот, ако включим и културните събития, нещата са на кантар. Да, предлага се за всеки по нещо, но Община Бургас загуби една от своите емблеми - фестивалът Спирит ъф Бургас, който вече остана само в миналото. А това вкара града в световните новини.

Относно възможностите за паркиране - ситуацията е отчайваща в някои квартали. Синята зона не е решение, защото тя само се разширява и скоро, както е тръгнала, ще обхване сигурно целия град. И тук се връщаме на неосъществената идея за буферните паркинги, която беше анонсирана още при представянето на проекта за Интегриран градски транспорт. Иначе, самият градски транспорт е сравнително удобен, превозните средства - качествени, цената за него е спорна, тъй като е един от най-скъпите в страната.

За финал оставих най-болната тема - здравеопазването. Въпреки сериозните инвестиции, които прави общината в нейните лечебни заведения, въпреки наличието на много болници, при сериозни заболявания, хората търсят помощ на друго място. Тук е редно мнозина да си свалят розовите очила и да чуят мнението на пациентите, които търсят експертна помощ на друго място, а болниците непрекъснато се оплакват от липса на специалисти.

И така, нахвърляйки плюсове и минуси - заслужава ли Бургас да се кичи със званието „Най-добър град за живеене“. Краткият отговор би бил „най-вероятно“. Дава възможности за реализация, мнозина хора от вътрешността на страната се местят да живеят тук. Обаче тук се сблъскват с ниското заплащане и високия стандарт на живот, като се започне от цените на жилища и стигне до тези в заведенията. По-дългият отговор е, че на други места е по-зле. Което не би трябвало да успокоява никого от голямата сграда на „Александровска“. Най-вече заради това, с което започнах - че новата табела ще носи нови отговорности и за всяка дупка по току - що асфалтирана улица ще се напомня, че това е „Най-добрият град за живеене“.


ВИЖТЕ ОЩЕ
Снимката е архивна. Но би могла да е озаглавена

Мотивите за загубите на "Бургасбус" са... странни

Близо 4 милиона лева , както ви съобщихме още вчера, са загубите, които е натрупал за една година общинският превозвач “Бургасбус“. Наистина ли е виновна новата транспортна схема и защо автобусите така и не се сдобиха със стюардеси?  Всъщност, мотивите, които чуваме и от управлението на общинския превозвач, и от страна на администрацията на..

публикувано на 16.05.18 в 15:30

БИЛЕТЧЕТО

Бургаският общински превозвач иска билетчето да стане от 1 лев на лев и 30 стотинки. Дали това ще стане, ще се реши на сесията на общинския съвет,. Междувременно немалко бургазлии изказаха мнение, че не са съгласни с повишаването. Разбира се, и превозвачът има своите доводи – за последните седем години цените на стоки, горива и..

публикувано на 20.10.17 в 12:49

За "релефните особености" на българския туризъм

Достъпни ли са плажовете за хората с увреждания и кой трябва да ги направи такива? Преди време, бургазлийката Грета Аспарухова, сигнализира няколко институции, включително и министерството на туризма, че плажовете масово не са достъпни за хора с увреждания. В свой отговор, от институцията подчертават правото на Грета и всички останали до..

публикувано на 10.08.17 в 15:09

Природосъобразният туризъм като начин на (зло)употреба

Преди две години държавата реши „Корал“ да е един от плажовете за природосъобразен туризъм. И какво от това? Единствената разлика с останалите е, че той няма наемател, няма заведения и платени чадъри, а докато минат процедурите и бъдат назначени спасители там, сезонът също минава. И така „Корал“ стана еко и див. Свободната територия за..

публикувано на 04.08.17 в 15:54

За поредния крах на десницата

За втори път, в най-новата ни, уж – демократична история, т. нар. автентична десница, няма да присъства в парламента. Ще кажете -   голяма драма. А всъщност – тя не е малка. Защото развитите в политическо отношение държави разчитат на автентична левица и на автентична десница. Е, у нас нещата никога да са като в развитите държави. За поредния..

публикувано на 27.03.17 в 16:44

10 ноември – за демокрацията и последиците от нея

27 години демокрация честваме днес. А дали е за честване? Какво ни донесе и какво ни взе преходът? Авторският поглед по темата е на Мариян Иванов и можете да го чуете в прикачения файл.

публикувано на 10.11.16 в 16:12

НЕФТ

От миналия  петък  всички прогнози за съдбата на България станаха  бравурно оптимистични.  Естествено, не заради задаващите се избори, а заради новината, че в Черно море е намерен нефт. Съобщението дойде от  френската компания “Тотал” ,  която търси въглеводороди в блок “Хан Аспарух”.  След оповестяването на новината най-оптимистично..

публикувано на 31.10.16 в 15:31