Бюджет и общоевропейска индустрия

Елжбета Биенковска
Снимка: ЕПА/БГНЕС


На прага на формирането на многогодишната финансова рамка на Европейския съюз след 2020 - до 2027 година, европейският комисар по вътрешния пазар и търговията Елжбета Биенковска изрази съмнение, че в предстоящия бюджет ще бъде обособен раздел "Индустрия". Целта обаче е индустрията да се обвърже с регионалните политики и така да се оказва подкрепа на промишлените отрасли, посочи тя по време на работна среща на ресорните министри на страните-челнки на Съюза в София.

От своя страна, българският министър на икономиката Емил Караниколов заяви:

" Относно многогодишната финансова рамка като министър на икономиката бих искал да подпомагаме всеки сектор. Това, което чух обаче от индустрията, те искат от нас да има диалог и предвидимост. Беше обърнато внимание на административните тежести. Това е нещо, което аз мисля, че и на национално ниво, и на ниво Европейски съюз всички можем да работим".

Извън разговорите по бюджета, държавите-членки на Евросъюза са постигнали съгласие, че общата дългосрочна индустриална политика трябва да се основава на няколко основни опорни пункта, посочи в допълнение министър Караниколов:

"Добрата физическа и цифрова инфраструктура, уменията на работната сила, иновационният потенциал на европейците, доброто функциониране на пазарите, предвидимата регулаторна рамка, както и ефективното управление".

Като предизвикателства пред европейската икономика, освен дигитално свързаната индустрия, са назовани още енергоемката индустрия на Европа и липсата на достатъчно суровини.

Еврокомисарят Биенковска посочи откъде могат да дойдат решенията на проблемите:

"Относно енергоемките индустрии кръговата икономика предвижда пакети за тях. Пакет, който да ги подготвя за новата ера, за новите начини за правене на бизнес. Този пакет надгражда нашата предходна инициатива за суровините. Ние нямаме достатъчно суровини в Европа и затова ни се налага да използваме повторно всичко, което произвеждаме, а това доголяма степен е обвързано и с цифровизирането. Например, един от производителите сега предлага автомобил, който след като се използва няколко години, напълно се разглобява и от тези части се прави нова кола. В автомобилостроенето като под микроскоп се виждат всички тенденции, всички трудности в индустрията".

От Българското председателство се очаква още да доведе до край работата по най-важните досиета за единния пазар - електронната карта и информационния инструмент за единния пазар, изрази надеждите си Биенковска:

"Ние работим много офанзивно, работим много с Европарламента по този въпрос. Между политическите групи има много различни мнения, но се надявам, че след дългите дискусии между комисарите в Комисията, след като направихме предложението и всички повтарят колко важен е вътрешният, единният пазар за Европа, и как сега честваме 25 годишнината му, мисля че за тази годишнина е добре да отбележим тази стъпка напред с електронната карта".