Европейската електромобилност

Снимка: baeps.org

Българският евродепутат от групата на социалистите и демократите в Европарламента Петър Курумбашев е вносител на две директиви, които се очаква да ускорят политиките на еврообщността по отношение на електромобилността, и да стимулират развитието на електротранспорта. За да представи предложенията си, Курумбашев организира конференция в София, посветена на бъдещето на електрическия транспорт и съпътстващата го инфраструктура. Съорганизатор на форума беше Асоциацията "Електрически превозни средства", а участие в дискусиите взеха и множество мениджъри на водещи международни компании в сектора.

Електромобилността и по-чистият въздух все още са сред предизвикателствата пред големите европейски градове. Докато в същото време, Европейският съюз е длъжник по отношение на законодателството, което да улеснява и насърчава екологичния транспорт. Защото, според Петър Курумбашев, всеки европеец би искал да има електрическа кола. Оттук обаче произтичат и условностите - социалната цена, наличната инфраструктура и политиките за насърчаването и развитието на електромобилността:

"Според мен, общината и държавата трябва да започнат да толерират, когато се купува по-икономичен автомобил, електрически например, може да се предложи такава субсидия. Това се случва в държави като Франция и Румъния. Ето това да не се плаща за паркиране за електрическите коли, ето това да има по-ниски данъци за хибридни или за електрически коли. Трябва да започнем да променяме микса, трябва да почне да пада делът, да речем, на тези коли и да почнем да се опитаме да вдигаме дела на по-чистите коли"

Като част от решението на проблемите, българският евродепутат, заедно с румънския си колега  Дан Ника, са внесли директива за сградите в Европейския съюз, в която се предлага:

"50% от паркоместата на бъдещите сгради, които се изграждат в Европейския съюз да имат възможност за зареждане. Говорим за 220 волта, не говоря да се слагат специални зарядни станции. Има реакция, както от страна на десните партии, които казват "ама вижте тука ще се качат много цените на сградите", включително има реакция от групата на комунистите, която казва "вие подкрепяте хора, които искат да карат електрически коли, а само богатите хора могат да си купят електрически коли".

За нещо, което изглежда безспорно, и което очевидно концепцията е, че електрическите коли, или част от тях, ще се зареждат в къщи. Или някъде на работното място, или някъде в града. А не е класическата концепция на бензиностанциите или газостанциите, където трябва да отидеш специално и да заредиш и зареждаш за кратко време".

И още една директива с текстове на българския евродепутат, където Петър Курумбашев предлага:

"Искаме да въведем буквално задължение при търговете за общински и държавни поръчки определена част да бъдат за електрически автомобили.

Защо нашите паркове например да не се чистят от тези малки машини, които минават с четките да речем, защо те не са електрочески? А не някоя "приятна" дизелова кола да се разхожда в Южния парк и да извършва същата дейност. Защо част от камионите, които извършват дейността по почистването на града да не бъдат такива?

Беше направено едно много минимално усилие от нашата държава с един фонд, който се реализира от Министерството на околната среда и водите - 1 000 000 лв., които да се дадат основно на държавни и общински служби, които да могат да поевтиняват по този начин покупката на коли. Държава, която има 100 млрд. Брутен вътрешен продукт да отделя 1 000 000 лв. е като някой от Вас, който има 1000 лв. месечен доход да отделя 10 ст. годишно и да казва, че се грижи затова като отделя 10 ст."





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!