Абонаментът за цифрови услуги вече е валиден в целия Европейски съюз


Вече почти месец европейците имат достъп до онлайн съдържанието, за което са се абонирали у дома, където и да се намират в Европейския съюз. От 1 априлтази година те не пропускат любимите си филми, телевизионни сериали или спортни предавания, нито се лишават от игрите или електронните книги, за които имат цифров абонамент. Правилата се прилагат за платени услуги, но доставчиците на безплатно съдържание също се възползват от тях. Полза от тези разпоредби имат и доставчиците на онлайн съдържание, тъй като вече няма да им се налага да придобиват лицензи за държавите, в които пътуват техните абонати.

Новите правила са директен отговор на промените в поведението и навиците на европейските граждани, които използват нови технологии. Така например между 2010 и 2014 г. разходите на потребителите за видео абонаменти са се увеличили със 113 % годишно, а между 2014 и 2015 г. броят на потребителите се е увеличил с 56 %. Счита се, че поне 29 милиона души (5,7 % от потребителите) в ЕС биха могли да се възползват от трансграничната преносимост, като в бъдеще техният брой ще нарасне значително — очаква се до 2020 г. той да достигне до 72 милиона души.

Българският евродепутат от ЕНП Ева Майдел е член на комисията по вътрешен пазар и защита на потребителите в Европейския парламент. Тя беше основен защитник на това абонаментът за цифрови услуги да е валиден в целия Европейски съюз:

Европейските граждани искат видими и бързи резултати от нашата работа. Този регламент е конкретен отговор на Европейския парламент към гражданите, но също така е и едно изпълнено обещание, което поех към нашите гласоподаватели.

През 2018 г. всеки европеец ще може да използва своя абонамент за книги, музика, филми, сериали или спортни предавания, където и да пътува в Европейския съюз без да има ограничения на съдържанието, без да има ограничения на броя на устройствата или тяхната функционалност на услугата. И най-важното – без допълнителни разходи.

Това е стъпка напред в осигуряването на единен дигитален пазар за всички европейци. И точно за това благодаря на моите колеги, с които работихме по този регламент в комисията по вътрешния пазар и защита на потребителите.

Обаче за да имаме един истински и функционален единен цифров пазар, ние трябва да продължаваме да работим със същата и, дори бих казала, по-бърза решителност и по останалите досиета, измежду които например тези за защитата на личния живот и личните данни в електронните съобщения, Кодекса за електронните съобщения, Директивата за договорите за дигитално съдържание и дигитални услуги, както и очакваните от Комисията действия в посока към киберсигурността и онлайн платформите.

Според новите правила доставчиците на платени услуги за онлайн съдържание (като услугите за излъчване онлайн на филми, телевизионни предавания или музика) са длъжни да предоставят на своите абонати същата услуга, където и да се намира абонатът в Европейския съюз. Услугата трябва да се предоставя в други държави членки по същия начин, както в държавата членка на пребиваване. За Netflix например, ако временно сте в чужбина, навсякъде в Европейския съюз ще имате достъп до същия подбор (или каталог), който ползвате вкъщи.

Регламентът за преносимостта обхваща ситуации, в които абонатите временно са в чужбина. В регламента не се дава определение на това понятие. Обхванати са различни случаи, включително ваканционни и служебни пътувания.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!