Защита на превозвачите, транспорт и туризъм по Дунав (обобщение)

Третият пакет за мобилността

Евродепутатите обсъждат на пленарна сесия в Страсбург решението на Европейската комисия по третия пакет за мобилността. На заседанието обаче не се очаква дебат по темата, тъй като предстоят гласувания – на 4 юни в транспортна комисия, а след това в пленарна зала, съобщи в предаването на БНР „Преди всички“ Петър Курумбашев,член на Европейската транспортна комисия.

„До този момент не съм забелязал промяна на позициите от страна на Франция и Германия, но ние ще се борим до последно за исканията на нашите превозвачи“.

Ефективен протест срещу пакета мобилност проведоха на 17-и май българските превозвачи в цялата страна, зад които застана премиерът Бойко Борисов. Според тях, той ще доведе до масови фалити на фирми, а целта е да бъдат елиминирани от пазара българските, полските, унгарските и румънските камиони.

С 35 гласа „за“, 2 „против“ и 3 „въздържал се“ Европейската транспортна комисия прие промяна в директивата за облагане на леките и тежкотоварните автомобили. Предвижда се винетките да отпаднат и за двата вида транспорт. Това обаче не означава, че шофьорите няма да плащат. Те ще бъдат заменени от т.нар. "ТОЛ такси", каза Курумбашев и поясни, че това е такса за инфраструктурата плюс такса за външни разходи.

„Като за инфраструктура е това колко километра си минал и колко тежиш. Таксата за външни разходи включва колко замърсяваш въздуха и колко е шумовото замърсяване. Въз основа на тези критерии ще се формира ТОЛ таксата за всяко превозно средство“.

Всички, които се движат в Европа, ще трябва да имат монтирани устройства за изминато разстояние, вредни емисии. Това ще важи не само за държави-членки на ЕС. В по-изгодна позиция ще бъдат шофьорите с по-нови камиони, обясни още Курумбашев.

Стратегическо положение

Дунавският регион обхваща една пета от територията на ЕС. Тук живеят над 100 милиона души. Регионът има стратегическо положение, защото свързва Европейския съюз с Черноморския регион, Южен Кавказ и Централна Азия. Заради икономическите различия в държавите от Дунавския регион и недостатъчното инвестиране в инфраструктура, преди 7 години Европейският съюз прие стратегия за развитието на региона с основни цели икономическо развитие, транспортна и енергийна свързаност. Темите са важни за България, Австрия и Румъния, които имат излаз на Дунав и председателстват последователно Съвета на Европейския съюз. Трите държави могат да обединят усилията си, за да върнат Дунавския регион във фокуса на Европейския съюз. Успешното развитие на стратегията ще повлияе на икономическото съживяване на Северна България, казва президентът Румен Радев. Развитието на региона е важно и за Австрия, която поема председателството на Съвета на Европейския съюз след България, казва и австрийският президент Александър Ван Дер Белен:

„Знаете, че в Австрия има много песни, в които се пее за Дунав, за синия Дунав. А един от най-известите валсове е дунавският валс. От икономическа гледна точка, ако се разхождаш покрай реката, би трябвало да виждаш товарни и пътнически кораби. Не видях много край Русе, което означава, че имаме проблем. И това е общ проблем, който трябва да решим. Защото е очевидно, че от икономическа гледна точка Дунав е ресурс, който трябва да използваме повече за транспорт и за туризъм. България, Австрия и Румъния трябва да развият това по време на своите европредседателства“.

Румъния поема председателството на Дунавската стратегия през октомври, а от януари догодина ще бъде и ротационен председател на Съвета на Европейския съюз. Букурещ вижда възможност да върне вниманието на Брюксел към Дунавския регион по време на европредседателството. Президентът на Румъния Клаус Йоханис:

„Средният брой на корабите по Дунав трябва да бъде съпоставим с този по река Рейн. Същото се отнася за транспортната инфраструктура и железопътната свързаност в региона, защото сме далеч от това. Имаме много работа. Дунавската стратегия трябва да стане по-видима за гражданите. Смятам, че ние - трите държави - можем заедно да дадем нов тласък на тази стратегия, за да бъде включена и в многогодишната финансова рамка на Европейския съюз. Трябва да намерим най-добрите начини, за да очертаем проекти, които да са полезни за всички нас в Дунавския регион“.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!