Евродепутатите искат нови мерки срещу измамите с километражи


Евродепутатите призовават за нови мерки срещу измамите с километражите на автомобили. Европейската комисия трябва да предложи ново законодателство в рамките на 12 месеца. Това произтича от резолюция, гласувана от евродепутатите в края на май. Кои са основните мерки, които набелязва с решението си Европарламентът? Показанията за изминато разстояние от автомобилите ще трябва да се регистрират редовно. По този начин ще се установява дали има намеса в цифрите, отчитащи километрите. Данните за пробега на автомобилите трябва да могат да се проследяват и трансгранично. Предлага се също  манипулациите на километражите да се наказват като престъпление навсякъде в ЕС. За никого не е тайна, че се прибягва до измами при колите втора употреба. Тези именно практики евродепутатите са амбицирани да пресекат. Докладчикът по темата Исмаил Ертуг, германски евродепутат от Алианса на социалистите и демократите отбелязва, че средно 5 -12 % от колите втора употреба, продавани в страните от ЕС, и 30 - 50% от тези, които се пласират през границите в рамките на Съюза, са с манипулиран километраж. Затова, казва Ертуг, в Европарламента е постигнато широко съгласие, че са необходими национални бази данни с възможности за трансграничен обмен. Какво още казва Исмаил Ертуг:

„ Ако има постоянен контрол, няма да може повече да се правят манипулации. Затова, като първа стъпка се опитваме да установим национални бази с данни във всичките държави членки на ЕС. Тези стари коли, с превъртени километражи, имат съществен принос и за замърсяванията с въглероден диоксид , да не говорим, че възникват допълнително проблеми с пътната безопасност“.

, предупреждава евродепутатът Ертуг. Той подчертава, че ако Европейската комисия реши да превърне тези препоръки в законодателно предложение, това би осигурило годишни финансови ползи в размер на шест до девет милиарда евро. Британката Джил Сиймър, от Групата „Европа на свободата и пряката демокрация“, също излиза с категорична позиция:

„Нашите граждани наистина се нуждаят от повече сила и ефективност на законите, които са предназначени да третират този проблем. Да направим това приоритет и да направим законите си далеч по-строги. Всеки, който е уличен в умишлена измама с километражи, с цел финансова облага , би трябвало да се чувства сериозно застрашен от присъда и тежка глоба“.

Като добър пример се дава Белгия. В тази страна има задължение автомобилите да преминават през центрове за техническа инспекция, където се преглеждат записите на километража. Те се запазват в база данни и това прави невъзможно превъртането и измамите. Ето какво споделя местен шофьор:

„Данните се обновяват всяка година. Това се прави официално и няма как да се допуска намеса“.

Евродепутатите отбелязват, че в Белгия, а също и в Холандия измамите от този тип на практика са прекратени. Купувачите на коли втора употреба трябва да могат да проверяват дали показателите на километража са точни и достоверни, независимо в коя държава от ЕС е бил регистриран автомобилът преди сделката. Отбелязва се фактът, че едва 6 държави членки  определят „превъртането на километража“ като криминално деяние, макар то да влияе негативно върху пътната безопасност.Резолюцията на Европейския парламент по темата е гласувана с внушително мнозинство.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!