Вера Йоурова: Не трябва да има втора класа потребители в ЕС

Снимка: БГНЕС


"Не трябва да има втора класа потребители в Европейския съюз. Това е нечестно и унизително!", казва еврокомисарят по въпросите на правосъдието, потребителите и равнопоставеността Вера Йоурова и подчертава, че Европа трябва да сложи край на двойния стандарт при храните. Сравнителни изследвания показаха, че продукти, предлагани в Източна и Централна Европа, имат различен състав и по-ниско качество спрямо същите стоки в Западна Европа.
"Трябва да си сътрудничим с индустрията. Имаме нужда и от потребителите  - да спрат да купуват тези лъжливи продукти, които в 40 процента от случаите дори са и по-скъпи от висококачествения им еквивалент. Натискът от страна на потребителите е много важен в този процес", посочва еврокомисар Йоурова.  
Новите технологии също могат да бъдат полезни при решаване на проблема с двойния стандарт при храните, смята еврокомисарят по цифровата икономика и общество Мария Габриел.  
С двойния стандарт при храните се зае и Европейският парламент. Евродепутатите препоръчаха мерки срещу проблема и подкрепиха доклада на Олга Сехналова. В него се посочва, че е изключително важно потребителите да получават  прецизна и лесно разбираема информация за предлаганите продукти: "Непрекъснато повтарям, че ние не определяме какво би трябвало да произвеждат производителите на храни и какъв би трябвало да бъде съставът на продуктите. Но, когато компаниите внасят определена стока за вътрешния пазар на друга държава-членка - продуктът, който изглежда по същия начин, има същата търговска марка, същото име и същата опаковка - трябва да има и същия състав", казва Сехналова.  
Сред препоръките на Европейския парламент е бързо сътрудничество между държавите-членки и обмен на данни между органите, които отговарят за защитата на потребителите.  Евродепутатите призовават производителите да обмислят добавянето на лого върху опаковките, което да показва, че съдържанието и качеството на продукт от определена марка е еднакъв за различните държави - членки. Част от решението на проблема е да се подобри спазването на съществуващите европейски закони, смята Камил Перин от Европейската потребителска организация:
"Защото виждаме, че в различните държави от Европейския съюз тези правила не са приложени много добре или не са тълкувани по еднакъв начин и това може да бъде причина за двоен стандарт", посочва Перин.
Има нужда и от повече яснота върху етикетите, защото:
"В много от случаите компаниите си играят с правилата. Това е много на границата. Не е незаконно, но е подвеждащо, защото впечатлението, което получават потребителите от опаковката на продукта, не отразява това, което получават като съдържание", казва Перин.