Емисиите СО2 от нови коли да намалеят с 40% до 2030, предлага гласуван в ЕП проектодоклад

Снимка: Greenpeace



Емисиите въглероден диоксид от нови автомобили трябва да намалеят с 40% до 2030 г. и да се ускори навлизането на пазара на електрически автомобили и автомобили с ниски емисии.

Това предвижда гласувания на 3 октомври от евродепутатите проектодоклад, с който се поставя по-висока цел за намаляване на емисиите от нови автомобили в Европейския съюз. Подобни цели са поставени и за нови микробуси.

Производителите, чиито средни емисии на въглероден диоксид превишават тези цели, следва да заплащат такса към общия бюджет на Европейския съюз, която ще се използва за повишаване на квалификацията и образованието на работниците, засегнати от структурни промени в автомобилния сектор.

Производителите на леки автомобили ще трябва да гарантират, че превозните средства с нулеви и ниски емисии, като електрическите, заемат 35% от пазарния дял на продажбите на нови леки пътнически автомобили и микробуси до 2030 г. и 20% до 2025 г.

Вносител на доклада е малтийския евродепутат Мириам Дали от групата на Социалистите и демократите. В документа се настоява за създаването на официален метод за измерване на емисиите въглероден диоксид в реални условия. Дали предлага и система за насърчаване на собствениците на автомобили с ниски и нулеви емисии и съответно наказание за тези, които замърсяват повече.

Приветствайки гласуването, германският евродепутат Исмаил Ертуг от групата на "Социалистите и демократите" подчерта, че е важно да бъде очертана амбициозна временна цел.

Поставянето на временната цел е важно, защото това е начинът да предприемем стъпка напред към едно ново поколение. Опасявам се, че това няма да бъде взето насериозно, без да успеем да определим такава цел. Освен това трябва да се справим предизвикателствата, които ни поднася Китай, както и да укрепим Европа за бъдещето.

Амбициозният проект обаче предизвика критики от страна на мощната автомобилна индустрия, в която са ангажирани около 12 милиона работници в Европа. Организации за лобиране, като Асоциация на европейските автомобилни производители или  Европейската асоциация на авто доставчиците предупреждават, че мащабната промяна към електрически автомобили, ще доведе до огромна загуба на работни места.

Зигрид де Вриес от Европейската асоциация на авто доставчиците: Редица страни от Централна и Източна Европа - Чехия, Словакия, Унгария, Румъния, Полша ще бъдат засегнати. Но съща така и страни от останалата част от Европа, като Германия. Ще пострадат и четири, пет германски провинции, както и две области в Италия. Също така Великобритания и Швеция. Има цели региони в тези страни, за които автомобилната индустрия е жизненоважна.

От 2025 г. производителите ще трябва да докладват въз основа на хармонизирана методика за емисиите на въглероден диоксид през жизнения цикъл на всички нови леки пътнически автомобили и леки търговски превозни средства, пускани от тях на пазара. Евродепутатите призовават и за подкрепата за европейските производители на акумулаторни батерии.