Пловдив показва европейското лице на България като столица на културата

| обновено на 09.01.19 в 13:42

Милиони граждани на Европа ще могат да проследят откриването на Пловдив – Европейска столица на културата 2019  на 12-януари.  Извън десетките хиляди очаквани гости, близо 200 са акредитираните журналисти, значителна част от тях са от водещи международни медии с многомилионна аудитория, сред които - Euronews, Тhe Daily Telegraph, Deutsche Welle, агенция Франс Прес и други.  Всички те ще отразяват  най-големият културен проект на Европейския съюз, който за първи път се провежда в България. 

Сред специалните гости е и българският еврокомисар Мария Габриел.  Като може би най-високопоставеният български представител в сърцето на Обединена Европа и с възможно най-цялостен поглед върху картината, как изглежда това събитие в общоевропейски план – коментира Мария Габриел.

- Най-напред – гордост е! Гордост е, че Пловдив е първият български град, който ще бъде столица на културата на цяла Европа през настоящата година. Започваме с това, че отминалата 2018 г. бе Европейска година на културното наследство, тя премина с много голям успех и сега Пловдив има голямата отговорност да надгради този успех.  Ако миналата година наблегнахме на подчертаването на културното ни богатство и разнообразие, то тази година искаме да отидем и по-далеч, да използваме неговия потенциал.  Пловдив излъчва много силно послание – много силно послание за това, че културата не е добавка, а тя е от съществено значение за оформянето на Европа, за нейното бъдеще и за чувството ни за обща принадлежност.  Затова е изключително силно посланието, че в Пловдив по невероятен  начин се преплитат минало, настояще, но с много силно европейско измерение, с изключителни исторически паметници и сгради, които съчетават културни елементи от Балканския полуостров и от цяла Европа. Но пък и за мен, като „Европейски комисар по цифровата икономика и общество“ е много важно да видим как и новите технологии допринасят за това, културата да достигне до още по-голям брой хора и тя, чрез новите технологии, да достигне нови измерения. Конкретен пример е онлайн –платформата „Диджитъл Пловдив“, с над 50 хиляди цифровизирани културни продукти, които бяха разработени от Община Пловдив. Всички очакваме Пловдив да покаже европейското лице, което ние като българи познаваме, но искаме то да достигне до цяла Европа и до другите части на света.

-  В светлината на този факт – за първи път български град става Европейска столица на културата, как обаче влияе всичко това и върху цялостният имидж на страната ни, на България?

-  Не случайно е избрано мотото „Заедно!“. Част от това, че само, ако истински ценим като минало и исторически паметници, когато използваме възможностите на настоящето и оформяме визията си за бъдещето, включително и чрез новите технологии, много ясно можем да се справим с предизвикателствата.  Много силно послание! Послание към младите хора, много силно послание за нас, като Европа, че културата е   онази най-жива част  от европейския дух, която ни позволява да вървим напред!