Европейска седмица на медийната грамотност предстои по инициатива на еврокомисаря Мария Габриел

Мария Габриел


По инициатива на еврокомисаря по въпросите на цифровата икономика и цифровото общество Мария Габриел в началото на годината ще се проведе Европейска седмица на медийната грамотност:

През март месец 2019-а за първи път ще организираме Европейска седмица на медийната грамотност. Това за мен е ключовият елемент, да дадем на младите хора, на възрастните, инструменти да направят своя собствен информиран избор. За мен червените линии са запазване свободата ни на изразяване, правото на достъп до информация, но това не изключва прозрачност, отговорност.

Става въпрос за една от ключовите инициативи на европейско ниво за противодействие на дезинформацията oнлайн и фалшивите новини. Целта е хората да се научат да разграничават надеждните от несигурните източници на информация. Наред с останалите инициативи със същата цел като изготвянето на Кодекса за борба с дезинформацията онлайн, когато за първи път на една маса бяха организирани социалните мрежи, платформите, журналисти, рекламодатели, гражданското общество. Както и с паралелната работа по създаването на европейска мрежа на доверените проверители на факти:

Това са независими експерти, които в рамките на минути могат да установят, че една новина е фалшива.

Габриел обясни, че няма рецепта-чудо, но че хората трябва да проверяват авторите и съдържанието на информацията, да не се подвеждат по шокови заглавия. Става въпрос от нуждата да се развие критично мислене. Или иначе казано, да се намали видимостта на фалшивите новини:

И да направим така, че всички да дадем видимост на качествената информация. Фалшивите новини не могат да изчезнат. Те са съществували винаги и винаги ще ги има, но това, което ние можем да направим, е да намалим тяхната видимост. Еврокомисарят подчерта, че фалшивите новини действат на емоциите: 84 процента от европейските граждани споделят именно това, че привличането от фалшивите новини е вследствие на това, че те оказват влияние върху емоцията. Разбира се, че е притеснително, когато голям брой от гражданите виждат във фалшивите новини тази привлекателна страна.

Преди месец при представянето на плана за действие на Еврокомисията за борба с дезинформацията онлайн Габриел призова държавите-членки да положат усилия за подобряване на медийната грамотност. Изпълнителният директор на фондация „Медийна демокрация“ Орлин Спасов също подчерта значението на медийната грамотност:

Ние вече няколко пъти констатираме, че една от най-големите слабости в България, наред с много други, но като проблем пред плурализма е изключително ниското ниво на медийна грамотност. Все още нямаме никакви сериозни политики в тази сфера.

И още:

В няколко училища представяме най-общите проблеми пред българската медийна среда и бяхме до голяма степен шокирани, колко малко учениците от горните класове знаят специално за традиционните медии. Нивото на медийна грамотност в България е катастрофално ниско. Младите хора знаят всичко за Фейсбук, Тиутър, Снапчат и други социални платформи, знаят за Дарк уеб и Дийп уеб, но не знаят нищо за регулация, саморегулация, някакви базови принципи, върху които се основава журналистиката.