Акад. Петър Кендеров: Интегралният подход е слабостта на българската образователна система

Математика олимпиада
Снимка: ЕПА/БГНЕС

Според изследването PISA 20% от българчетата не могат да достигнат до най-ниското ниво, първо ниво, на математическа грамотност. Средно за всички страни, които са участвали в PISA, този процент е 8. Това означава, че ние имаме три пъти повече хора, които не достигат до най-ниското равнище. Това каза председателят на Съюза на математиците в България акад. Петър Кендеров  в интервю за предаването „Хоризонт до обед“.


Според изследването по природните науки 14,4% от децата не могат да стигнат до първото равнище,а средното за света е 3,8 %.  Само 0,7 % от българчетата достигат 6-о равнище, което е най-високото, а средното за света е около три пъти по-голямо: PISA трябва да го разглеждаме като сериозен диагностичен инструмент, който да ни посочи слабости и те трябва да бъдат анализирани и да намерим някакво решение.

Според акад. Кендеров слабостта на българската образователна система е интегралният подход: Образованието не става насила, ако този, който искаме да го обучим не иска да бъде обучен, никакви методики и реформи няма да помогнат. Същината е да се промени процесът на образование в клас.

БАН разбра, че проблемът с образованието не е само на МОН, каза акад. Кендеров: Цялото ни общество е болно и всички институции, ако мъничко помогнат нещата много бързо могат да си застанат на мястото и България отново да бъде световна сила.

Цялото интервю чуйте от звуковия файл.