Най-близката до нас екзопланета е на разстояние малко над 4 светлинни години и обикаля около звездата Проксима

Международен екип от учени откри космически обект, за който се предполага, че е планета, която обикаля около звезда, в непосредствена близост до нашата Слънчева система. На практика тази планета е най-близката до нашата извън орбитата на нашето Слънце на разстояние само от 4 светлинни години от планетата Земя.
Със съвременните ракетни технологии изпращането дори на автоматична станция до там ще изисква 70-80 хиляди години. Планетата обикаля около звезда тип червено джудже, известна като Проксима. Има вероятност тази екзопланета да прилича на Земята, да е скалиста и подобно на Луната да е обърната винаги с едната си страна към своето Слънце, което я прави потенциално твърде топла от едната страна и твърде студена от другата, но вероятно в един определен периметър температурата може да е около нулата и съответно да има условия за вода и съответно... живот.

Откритието е от изключителна важност за астрономите, защото позволява на човечеството да изучава подобна на Земята планета, а в бъдеще дори може да получи изображения от нея, обясни в интервю за "Хоризонт" астрономът доктор Валентин Иванов от Европейската южна обсерватория в Германия:

С бъдещото поколение инструменти вероятно ще можем дори да получим изображение от планетата. Другото и може би по важно следствие от това откритие е фактът, че в системите на две съседни звезди има планети в зоната на обитаемост. Това означава, че вероятно планетите в зоната на обитаемост са много често срещани и следователно в Галактиката има много жизнено пространство, "незаета жилищна площ"
.

Проксима е най-слабичката от трите звезди – другите са двойната звезда Алфа Кентавър А и Б. Планетата свети в червено, затова и научно-популяризаторският проект, който се занимава с нея, е наречен "Бледа червена точка" и цели откриването именно на такива планети. Освен това проектът цели и популяризиране на науката, а участниците публикуват редовно резултатите от изследванията си и показват стъпка по стъпка как се прави науката и развенчават митове около нея, допълни Иванов. Планетата е била открита преди 16 години, но не е окачествена като такава заради съмнения, че част от характеристиките ѝ се дължат на активността на самата звезда.

Министерство на енергетиката: Държавните енергийни компании осигуряват достатъчно ток за свободния пазар