Проф. Румяна Стоилова: Винаги трябва да се следят прогнозите на няколко социологически агенции

Прогнозите на маркетинговите агенции трябва да се четат много внимателно. Това не е резултат от спортно предаване кой с колко побеждава. Това коментира в предаването "12+3" проф. Румяна Стоилова, директор на Института за изследване на обществата и знанието при БАН. В анализ на противоречивите резултати на няколко социологически агенции от последните дни за подкрепата на отделните политически сили тя посочи, че резултатите не са толкова противоположни. Стоилова визира проучванията на "Естат", "Галъп" и "Алфа рисърч".

Разминаването отвъд статистическата грешка, което трябва да ни занимава, е между двете агенции и "Галъп", уточни проф. Стоилова, според която да се твърди, че има обръщане на тенденция е неточно, защото разлики под 3% са в рамките на статистическата грешка.

Агенцията, прогнозираща обръщане на тенденцията, има телефонен сондаж, другите две работят с представителни извадки и по домовете, а при намаляване на броя на анкетираните могат да се очакват по-големи неточности, обясни още Румяна Стоилова.

Възможно изкривяване се получава и когато процентите се изчисляват на база отговорилите, а не се съобщава колко са неотговорилите. Т. е. необходимо е да се съобщава процентът върху каква съвкупност се изчислява – върху всички, включени в извадката, или само въз основа на броя на отговорилите, поясни проф. Стоилова.

Тя препоръча на потребителите на социологическа информация да следят прогнозите от няколко агенции, а винаги, когато отклоненията са в голям диапазон, трябва да се провери поне още една агенция.

Трябва да бъдем внимателни, защото живеем в общество на постистина и сред заливаща ни информация, допълни проф. Румяна Стоилова.

Цялото интервю слушайте от звуковия файл.