На 22-ри март с премиерата на операта „Янините девет братя“ от Любомир Пипков в Софийската национална опера ще бъде официално открит българският форум на професионалната асоциация на европейските оперни театри и фестивали „Опера Европа“. 87 директори и различни представители на престижни оперни театри от Европа, Америка и Канада се очаква да присъстват на представянето на новата постановка на една от най-важните творби в българската оперна литература. Аз лично с интерес очаквам да видя философските послания, които е извел големият български режисьор акад. Пламен Карталов!
"Режисьорската ми концепция вече е разработена с опит за най-дълбок анализ на музикалната драматургия в научния ми труд „Режисьорски проекции“, издаден през 2004 г. и посветен на 100 г. от рождението на композитора. В новата ми постановка на „Янините девет братя“ развивам и надграждам действените ракурси на партитурата с нов поглед към сцената. Но в задачите на режисурата съм запазил абсолютно същата страст и убеденост за експресивна и въздействаща театралната визуализация и сценично внушение на музиката.
Сега с нов екип – сценографа Свен Йонке и художника на костюмите Станка Вауда, (с които работихме в първата за България реализация на „Парсифал“ от Рихард Вагнер) развиваме идеята за космическата роля на дървото, като символ на живота, медиатор на светове, хранител и пазител на ценности, родова памет и традиции. Всички събития, героите и стихиите на конфликтите помежду им ще водят към изсъхване на дървото. Това означава и идването към разрухата на общността. На финала на спектакъла главният герой Георги Грозника сам ще види къщата си почерняла и снишена, изсъхналото насред двора дърво. Така и неговият род, издигнал се като мощно плодно дърво, ще бъде разяден от неговата братова завист, злонамерени действия и морално безсилие и ще падне саморазрушен в неравната борба между Доброто и Злото", казва режисьорът акад. Пламен Карталов.
В навечерието на премиерата четем режисьорските бележки заедно с дъщерята на големия български композитор Любомир Пипков – Яна Пипкова:
"Аз вярвам, че акад. Пламен Карталов ще направи нещо много интересно, защото той много добре познава операта „Янините девет братя“! Той направи една великолепна книга с един изключителен анализ на произведението! Но аз лично, вътрешно винаги се притеснявам, когато се изпълнява нещо от баща ми, за това как ще бъде прието от публиката. Винаги е все едно аз се срещам отново с баща си, все едно го виждам жив... Любомир Пипков беше една изключителна личност! Той беше интелектуалец, той беше много образован, културен, с голямо чувство за хумор. Аз се възхищавам от него като личност! Най-важните уроци, които научих от него, са може би скромността, честността – качества, които са ми пречили много в живота… В България много лесно се разделят с качествените хора! Моят баща беше отстранен и той умря от това. От една страхотна несправедливост, която не можа да понесе… Аз смятам, че сюжетът на „Янините девет братя“ е вечен, защото завистта не ни е напуснала! Завистта поражда омраза, омразата – агресия, агресията води до престъпления… След едно от първите представления на „Янините девет братя“ през 1937 г. баща ми е бил потърсен от някакъв американец, професор от Филаделфия. Той изказал много възторзи от музиката и казал: „Знаете ли, тука не Ви разбират! В тази малка страна Вие просто ще загинете! Елате в Америка! Аз ще Ви помогна!“ Баща ми решил да отиде, вече бил отчаян. Малко след това умира баба ми и дядо ми – Панайот Пипков, много тежко е понесъл смъртта ѝ. Това е задържало временно баща ми, а след това вече е избухнала Втората световна война. В края на живота си, когато ми разказваше това, той ми каза: „Съжалявам, че не отидох!“ Той беше много огорчен и от това си отиде, на 69 години", сподели дъщерята на големия български композитор Любомир Пипков – Яна Пипкова, пред микрофона на предаването за музикално-сценични изкуства „Каста дива“, в навечерието на премиерата на операта „Янините девет братя“ на сцената на Софийската национална опера.
Първа изложба на автентични български килими в Париж след повече от век се открива утре вечер - 18 април. Изработени преди стотици години екземпляри ще бъдат показани в галерията на Българския културен институт във френската столица. Става дума за 40 оригинални български килими от 19 -ти и 20 -ти век, които до този момент не са показвани и..
Годишните музикални награди БНР Топ 20 ще бъдат връчени на 3 май, петък, в столичния клуб "Строежа". Отличия ще бъдат връчени на: - песента с най-висок резултат от гласовете на слушателите на сайта top20.bnr.bg ; - на песента с най-висок резултат от гласуването на музикалната редколегия на БНР Топ 20; - на песента,..
Поредица от библейски и евангелски сюжети и персонажи, претворени върху старинни дървени предмети от бита, свързани с хляба – това е изложбата "Хляб наш насъщен", която от днес могат да разгледат пловдивчани и гостите на града в галерията на Дружеството на пловдивските художници. Експозицията е дело на Вихра Григорова и съдържа около 30..
В едното от двете най-големи събития в областта на музикално-сценичните изкуства, заедно с “ Фантомът на операта “, които белязват ярко столичния афиш през изминалата и тази седмица, се превърна премиерата на Националния ни балет на “Великият Гетсби“ – спектакъл на знаменития хърватски хореограф Лео Муич по музика на Гершуин, Бърнстейн, Барбър и..
С удоволствие се връщам към скъпите музикални спомени от миналото лято, когато имах щастието да присъствам на два изключително красиви спектакъла от юбилейното стотно издание на оперния фестивал на Арена ди Верона. Гледах продукцията на Уго де Ана на “Тоска“ и възстановка на продукцията на Франко Дзефирели на “Мадам Бътерфлай“. Разбира се, не е..
В 25-ото издание от 31-я сезон на предаването на програма Хоризонт за музикално-сценични изкуства Каста дива: 20.05-21.00 ч.: Отзвук от три изключителни събития: - Бродуейският мюзикъл “Фантомът на операта“ гостува в зала 1 на НДК - Премиера на Националния ни балет на “Великият Гетсби“ – постановка на знаменития хърватски..
35 години след премиерата си, след близо 14 000 спектакъла и баснословни приходи, миналата година – на 16-и април, най-дълго играният на Бродуей мюзикъл – “Фантомът на операта“ на Андрю Лойд Уебър, слезе от афиша на нюйоркския Majestic Theatre заради постпандемичната криза. Знаменитият продуцент Камерън Макинтош обеща, че някой ден “Фантомът“ ще се..
Даваме си сметка, че поправките на Конституцията са не просто несъвършени, а са на принципно грешна основа. Когато тръгнаха да бърникат по чл. 99,..
" До края на седмицата в планинската част – в районите до 1100-1200 метра , към събота и по-ниско, очакваме да вали сняг. Особено в западната част на..
" Импровизира се с целия институт на служебния кабинет в новия му формат и в частност на служебния министър-председател и най-вече в контекста на..