Ансамбъл Wien с Албена Данаилова посвети вечер на Алма Малер в Музикферайн

Ансамбъл Wien
Снимка: Фестивален архив

На 8 април в зала “Брамс“ на Музикферайн във Виена се състоя концерт на известния австрийски струнен квартет  “Ensemble Wien“. В тази камерна формация водеща роля от 2011 г.  има забележителната българска цигуларка и концертмайстор на Виенската филхармония  Албена Данаилова.

Специални гости в програмата на концерта в Музикферайн бяха сопраното Хен Райс от Израел, пианистката Корделия  Хьофер и много популярните в Австрия актьори Петер Симонишек и Бригите Карнер.

Беше емоционално завладяваща вечер, в която музикални интерпретации се редуваха  с литературни текстове на  австрийски поети и писатели - едно събитие, което потопи публиката в елегантната епоха на Виена от края на XIX и началото на XX век. Самият надслов на концерта - “Музикалният салон на Алма Малер“ - разкрива оригинална концепция. Прозвучаха композиции от песенното и инструментално творчество на най-известните представители на Виенската музикална сцена от този период: Албан Берг, Ерих Корнголд, Антон Веберн, Арнолд Шьонберг,  Рихард Щраус, Александър Цемлински,  Йозеф Щраус, Густав Малер, както и Антонин Дворжак - почетен член на Обществото на приятелите на музиката във Виена.

Своеобразен акцент и център на вечерта бе забележителната фигура на Алма Малер. Сопраното Хен Райс изпълни две песни, композирани от нея, а актьорите Бригите Карнер и Петер Симонишек прочетоха  подбрани откъси от личния дневник на Алма Малер, както и нейната писмена кореспонденция с Густав Малер. Наричат често тази харизматична и удивителна за своето време жена  “музата на деветима творци“ – сред тях са големите художници Густав Климт и Оскар Кокошка, които оставят трайна следа в модерното за тази епоха изкуство в Австрия от началото на миналото столетие.  Времето от края на XIX век до началото на Първата световна война  е една от връхните точки в историята на Австро -унгарската империя на Хабсбургите и поставя началото на забележителни новаторски постижения – стилът сецесион в архитектурата и оригиналните идеи на Ото Вагнер за градоустройствен план на Виена, психоанализата на Зигмунд Фройд, философията на Лудвиг Витгенщайн, по-късно дванайсеттоновата музика на Арнолд Шьонберг, както и много  други постижения в литературата, музиката, философията, които слагат своя  отпечатък  върху  Виенското модерно изкуство. Именно в тази динамична творческа епоха Алма Малер първоначално е ученичка по композиция при Александър Цемлински, а по-късно става съпруга на гениалния  Густав Малер. Според нейни биографи, тя създава над 100 песни, но повечето се загубват през Втората световна война и днес са известни едва 17 от тях. Две от песните на Алма Малер “In meines Vaters Garten“ и “Bei dir ist es traut“ прозвучаха на концерта в Музикферайн в изпълнение на сопраното Хен Райс и впечатлиха с елегична мечтателност и меланхолия, които  носят като настроение. Великолепно бе соловото изпълнение на Албена Данаилова в “Интермецо“  от Сюитата за цигулка и пиано, оп. 11, от музиката  към пиесата “Много шум за нищо“ от Ерих Волфганг Корнголд. 

За слушателите на предаването “ Алегро Виваче“ по "Хоризонт" Албена  Данаилова  разказва интересни подробности за своите съвместни изяви с “Ensemble Wien“, за специфичния  репертоар на тази камерна формация и концепцията при  съставянето  на техните концертни програми. Чуйте от звуковия файл.