М. Владимиров: Липсата на адекватни действия на КЗК е проблемът на пазара на горивата

Подобни закони, като този за горивата, отклоняват вниманието, смята анализаторът

Снимка: архив


Очевидно е, че най-големият печеливш от Закона за горивата би бил едрият бизнес, големите дистрибутори на горива в България, каза пред БНР анализаторът от Центъра за изследване на демокрацията Мартин Владимиров.

„Законът за горивата беше прокаран с изключително голямо мнозинство. Изглежда, че там буквално всеки депутат поотделно беше уговарян да гласува за приемането на закона. Ролята на патриотите беше изключително активна. Не е случайно, че и лицензионната дейност сега се премества в Министерството на икономиката. Има синхрон на действието, което може да говори за някакъв вид лобизъм. Ние в ЦИД наричаме това завладяване на държавата. Решенията в държавата и промяната на законите стават не за да се защити конкретен национален или публичен интерес, а интереса на големите компании, които са в тесни връзки с политически партии“, коментира той в предаването „Хоризонт до обед“.

Според него дори не е направен предварителен анализ за ефекта от закона. Той изказа мнение, че проблемът е по скоро в прилагането му, а не непременно в закона:

„Не че в сърцевината на текста има нещо, което е противоконституционно или дискриминиращо. Начинът на прилагане и това, че се отсяват едни групи срещу други групи – това води до монопол и липса на прозрачност. Проблемът е, че при прилагането на законите вече липсва всякакво доверие, че институциите действат честно“.

Ако малки дистрибутори излязат от пазара, ефектът от закона ще е повишаване на цената на горивата, каза експертът.

„Не е проблемът в малкия пазарен дял, който имат селските бензиностанции. Проблемът е в доставчиците на едро, които захранват тези малки бензиностанции. Въпросът е там дали играта не е по-голяма“, коментира той.

Според него решенията често се взимат на личностна основа, има субективен елемент и частен интерес през един по-общ закон.

Липсата на адекватни действия от страна на Комисията за защита на конкуренцията е основният проблем на пазара на горивата, смята анализаторът от ЦИД. Според него не се прави нищо за противодействие на доминиращо положение на пазара на горивата:

"Подобни закони отклоняват вниманието от главния проблем - защо на пазара от години има един играч на едро и той успя да налага марш по-висок от средните цени в целия регион".

Цялото интервю чуйте в звуковия файл.