Тони Димов: Законът за горивата е пример как се заобикалят изисквания

Тони Димов
Снимка: Ани Петрова, БНР

Законът за горивата, чието влизане в сила беше отложено, е пример как депутатите заобикалят изискванията на регулаторната реформа от 2016 за оценка на въздействието и обществени обсъждания на законопроектите. Това заяви в предаването „12+3“ Тони Димов от Центъра за оценка на законодателството.

Организацията публикува годишен мониторингов доклад относно спазването на нормативните изисквания, свързани със задължителната оценка на въздействието и обществени консултации при приемане на нови закони.

Димов заяви, че в периода 2017-2018 година проблемите в това отношение са се задълбочили, а Народното събрание се ползва за бърза писта за приемане на закони, които ще имат неясно въздействие върху обществото.

„Едното явление е парадоксът. Народният представител, за да придаде важност на своето проектопредложение казва, че то би засегнало целия народ. След което внася своя законопроект с една страничка, в която казва „Няма да има въздействие“. Други явления – преписване като ученици; оценки на въздействието като конвейр - сменя се само името; явлението копи-пейст. В първата, прохождаща година, когато е възможно да има грешки, бяхме достатъчно снизходителни“, заяви Димов.  

„Новите явления сочат за следващо ниво на изобретателност при заобикалянето на закона. Явлението „0+1=2“. Оценката на въздействие изисква първо да се разглежда нулевият вариант, „не прави нищо“, и да се сравняват евентуалните бъдещи ефекти от предлаганите регулаторни намеси с него. Как биха се развили обществените отношения, ако ги оставим просто така, и как, ако се намесим? Добрата практика казва, че трябва да се разгледат минимум два други варианта. Българското народно събрание разглежда само нулевия и един друг вариант, за да подсили колко е важно да се регулира“, допълни правният експерт, според който „нулевият вариант“ трябва да се разглежда приоритетно, поради изобилието на регулации в българското законодателство.

„Народното събрание се ползва като бърза писта, като пробойната в системата, като мястото, където нещата могат да бъдат пускани по пързалката, когато в Министерският съвет няма време нещата да бъдат разгледани от междуведомствена съгласувателна процедура и с обществени консултации. Защо Народното събрание не провежда обществени консултации, когато закона го задължава? Заради бързината. Народните представители нямат време да се вслушат в своите избиратели“, заяви Димов.

Той допълни, че Законът за горивата е създал „невъобразим абсурд в правния мир“. Той е приет без никакви обсъждания и с оценка за въздействие, в която пише, че няма да бъдат засегнати малки и средни предприятия и административно натоварване.

След като се оказва, че това не е вярно, но законът вече е влязъл в сила, се търсят варианти за отлагането му чрез забавяне на поднормативните наредби.  

По думите на Димов институциите все още не разбират смисъла от задължителната оценка на въздействието и обществените обсъждания на законопроектите. 


Целия разговор с експерта чуйте от прикачения звуков файл.