България е сред страните с най-ниска безопасност на железопътен превоз в ЕС, а отстрани изглежда, че властите продължават да правят компромиси с изискванията. Това заяви в предаването „12+3“ независимият експерт към Европейската железопътна агенция Петя Христова. Наскоро влак на частна фирма, превозващ пропан-бутан, дерайлира в Пловдив. От фирмата обвиниха за инцидента лошото състояние на железния път.
„Нашата страна е на едно от последните места по безопасност на жп превозите. Данните са основани на техническото състояние на инфраструктурата, състоянието на подвижния състав, каква е обвързаността с другите видове транспорт и редица други показатели, по които не можем да постигнем дори минималните изисквания на Европейската комисия“, каза Христова.
Тя допълни, че у нас жп инфраструктурата не е натоварена, тъй като крайните клиенти искат бързина и сигурност в доставките, а скоростите са изкуствено намалени заради лошото състояние на релсите.
Според Петя Христова основна причина за железопътните инциденти е липсата на превенция, включително липсата на финансов ресурс за обучение на специализирани кадри в сферата.
„Контролът е последната мярка. По-важно е администрацията да съдейства на НКЖИ и превозвачите да постигат европейските изисквания и по-високи нива на безопасност. Това е по-важно от контрола. Няма как без него, но той трябва е крайната мярка. Отстрани погледнато, в България се правят много компромиси с безопасността на железопътния транспорт – с персонал, подвижен състав, инфраструктура“, каза Христова.
Докато е работила в българската администрация, Христова инициира създаване на Стратегия по превоз на опасни товари, която остава нереализирана.
„Нямаше политическото виждане тази стратегия да се реализира. Работи се само и единствено по наредби – те не отразяват напълно европейската политика. Преписват международните правилници, но не отразяват на практика това, което може да помага на хората – няма разписани процедури. Разчита се на опит, който невинаги е меродавен за всеки вид превоз“, смята експертът.
"Не могат така да се превозват опасни товари. Трябва да се вземат съответните разрешителни, НКЖИ трябва да бъдат уведомени, Министерството на транспорта, БДЖ. Превозът по закон се контролира. В конкретния случай изчакваме да приключи разследването и ще поискаме цялата информация, за да проверим каква е била причината за това дерайлиране", това заяви по случая в Пловдив шефът на парламентарната транспортна комисия Халил Летифов.
"Като законодателство държавата е достатъчно стриктна. След като видим становището на разследващите органи, ще проверим и къде са грешките. Явно е, че по редицата има грешки. В рамките на година-две има доста инциденти. Ако проблемът е в инфраструктурата, трябва държавата да вземе съответните мерки. Ако е в недостатъчен контрол на частните превозвачи – това е много притеснително", каза още Летифов.
Повече по темата чуйте от прикачените файлове.
Осиновеният човек избира дали да потърси произхода си, не е задължително този човек да поиска да измине този личен път. Но ако реши да го направи, е добре да има подкрепата на своите осиновители. Това разказва пред БНР детският психолог Невена Иванова, която като осиновено дете е минала по този път. Колкото по-рано се обясни на едно дете, че е..
След месеци активна кампания на родителски организации броят на дните, в които един ученик може да отсъства от училище по семейни причини, беше увеличен от 10 на 15 за една учебна година , като наведнъж може да бъдат използвани най-много 5 от тях. Това стана с промени в Наредбата за приобщаващото образование, които бяха обнародвани в Държавен..
С приемането на еврото ще загубим само банкнотите с надпис "лев" . Това каза пред БНР финансовият анализатор Стефан Христов и обясни, че българският лев е "дериват на еврото и никога не е бил отделна валута, откакто еврото съществува" , а преди това на германската марка. Той изказа надежда политическата нестабилност да не се отрази негативно на..
Зов за помощ за едно украинско дете , успяло да се спаси от войната в родината си, но не и от болестта, с която се бори. Петгодишният Дима, неговата майка Йелизавета и баба му Ирина са намерили подслон в Балчик. Детето е диагностицирано с тежка форма на епилепсия и състоянието му през последните месеци прогресира . Дима има нужда от мозъчна..
Всеки рожден ден е повод за радост и вълнуващи емоции, но въпреки това изборът на подарък за рожден ден на приятелка може да бъде истинско предизвикателство. В тази статия ще разгледаме пет уникални идеи за подаръци, които ще направят рождения ден на вашата приятелка още по-специален и запомнящ се. 1. Комплект обеци и гривна..
" Отразяването на войната " – с тази тема довечера Френският институт отваря разговор с писателката и журналист от в. "Льо Монд" Ариан Шьомен, която неотдавна се завърна от Украйна. Срещата с нея е преди прожекцията на документалния филм - носител на Оскар – "20 дни в Мариупол". Пред БНР Ариан Шьомен разказа, че е заминала за Украйна..
Служебно правителство ще забави България за влизане в еврозоната и за сухопътния Шенген. Мнението е на евродепутата от ЕНП Андрей Новаков. Няма нито политическа логика, нито смисъл за втория мандат да се търси национална кандидатура за премиер, коментира евродепутатът Андрей Новаков лансираната от ПП-ДБ идея. "Отговорността тук е изцяло..
Колкото повече време минава, повече въпроси възникват, които засега нямат абсолютно категоричен отговор . Това каза пред БНР анализаторът Боян Чуков..
Преди дни директорът на БАБХ е дал на фирма на Таки 45 млн. лева. Това разкритие направи Иван Христанов, бивш зам.-министър на..
Избори два пъти, дълго служебно правителство и договорка между президента Румен Радев и Бойко Борисов прогнозира юристът Велислав Величков,..