Музеят за история на София е домакин на изложбата „Да бъде благословен хлябът и животът“

Показват най-голямата колекция печати за благославяне на хляба

Най-старите печати са от керамика и бронз, най-разпространените са от дърво

7
Изложба "Да бъде благословен хлябът и животът" - печат за просфора
Снимка: Ани Петрова

Най-голямата колекция от печати за просфора и домашни обредни хлябове се показва за първи път в изложбата „Да бъде благословен хлябът и животът“ в Регионалния исторически музея в София. Печатите са се употребявали за благославяне на хляба в храма, както и за домашни обреди и обичаи.
      

Експонатите са от колекцията на Антонио Василев. „Това са печатите, които са били във всеки дом за благославянето на хляба, за просфора. В повечето случаи ние сме запознати с просфора като един кръгъл печат в цяла България, но има една негова разновидност – в едни причудливи форми: като кръстове, като риби. Запалиха ме, защото е едно самобитно изкуство“, разказа пред „Хоризонт“ колекционерът.  

В повечето случаи печатите били изработвани от овчарите. „По време на паша са си издялквали тези кръстове, тези просфори, след което ги оставяли 40 дни да престоят в църквата, за да се благословят, след което са ги използвали в домашния бит“, уточни Антонио Василев. Най-интересните кръстове по думите му са тези от Видин и околията.

Печатите в изложбата са изработени от различни материали: дърво, мрамор, алабастър, бронз. Най-старите са керамични и от бронз, но най-разпространените са от дърво.

Друг акцент в изложбата са щампите (отпечатъци върху хартия) и йерусалимиите (изображения върху платно). „Хората, които са се връщали от Божи гроб – това било начинът да покажат, че са станали хаджии. Като знак за святост, като една голяма домашна икона, в която са показани животът на Исус Христос и Дева Мария.“

След поклоннически пътувания йерусалимиите били поставяни в най-хубавата стая, а щампите, заедно с иконите - в домашния иконостас като обект на особена почит.

Изложбата обхваща 40 домашни икони, 150 просфорни кръста, 6 щампи и 4 йерусалимии. Всички представени експонати са използвани както в храма, така и в дома през втората половина на XVIII – средата на XX в.

Съпътстващите събития ще преминат под надслов „Колекционерство, изкуство и религиозна философия“.

Собственикът на експонатите Антонио Василев е основател на фондация и галерия „Българи“. 


Галерия