Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Непознатите герои сред нас в кампанията "ЕС: По-защитени заедно"

Игнат Арсенов прави потребителската защита по-достъпна и разбираема

Директорът на Европейския потребителски център смята за важно хората да са запознати с правата си

| обновено на 26.03.19 в 10:35
Игнат Арсенов
Снимка: Личен архив

Игнат Арсенов е директор на Европейския потребителски център от 2010 година. Той е магистър по право от СУ „Св. Климент Охридски“. Занимава се със защита на потребителите повече от 17 години - първо като специалист в правния отдел на Комисия за защита на потребителите, после като адвокат, специализиращ в потребителското право. 

Работата му включва участие в европейски проекти и изнасяне на презентации с акцент помощ и съвети на потребителите, алтернативно разрешаване на потребителски спорове, европейски трансгранични съдебни процедури - европейска заповед за плащане и европейска процедура за искове с нисък материален интерес. Игнат Арсенов е един от героите на кампанията "ЕС - По-защитени заедно".
   

В офиса му са натрупани купчини брошури, разясняващи правата - ако сте в самолет и полетът ви закъснее или пък ви загубят багажа, ако наемате автомобил или какво да направите, ако се окажете излъгани при онлайн резервация.

Още като студент Игнат Арсенов започва работа в Комисията за защита на потребителите. „Това е едно ново законодателство за България. Още не бяхме влезли в Европейския съюз. Тепърва въвеждахме неща, които в България никога не ги е имало, а в други държави те фигурират от 60-те, от 70-те години на миналия век“, пояснява Арсенов.  

Центърът, свързан със защитата на потребителските права, съществува от 2008 година. Услугите му са безплатни, защото се финансира от Европейската комисия и от бюджета. Игнат Арсенов пояснява, че той и колегите му се занимават само с казуси физическо лице – търговец, с трансграничен характер.

Вариантите засегнато лице да се обърне за помощ към Центъра са много - по електронен път, по пощата, на място. Най-често чрез методите на медиацията успяват да разрешат случая. „Успяваме в над 50% от случаите да постигнем споразумение в полза на потребителите, даже има години, в които достигаме до над 70% успеваемост. За всички останали случаи ние търсим алтернативно решение“, изтъква директорът на Европейския потребителски център.

Игнат Арсенов уточнява, че не могат да представляват потребителите пред съда, но им предоставят информация как могат да продължат да си търсят правата.

Понякога се ядосва, че още в началото си личи измамата, която потребителите не са забелязали. „Потребителят си купува нещо от интернет от сайт, който впоследствие изчезва, не можем да го намерим, въпреки че сайтът е бил .bg или .uk. Всъщност това е китайски или друг търговец, не е ясно кой е точно търговецът, въпреки че има посочен адрес на сайта. И в този случай няма как да помогнем на потребителите.“

Изключително важно е хората да си знаят правата, подчертава Игнат Арсенов. Затова правят кампании както в София, така и в по-малки населени места.

Според Игнат Арсенов българите знаят по-малко правата си от гражданите на другите страни от ЕС. И въпреки че непрекъснато се занимава с правата на потребителите, на него също му се е налагало да си ги търси. „Една авиокомпания ми загуби багажа и бях на едни много важни срещи пет дена с хавайска тениска и дънки.“

Хората потърсили веднъж помощ, откриват смисъла да си търсят правата. Сергей Генчев, използвал услугите на Европейския потребителски център, разказва за провалена почивка в Гърция, където вече резервиран и заплатен хотел отказал да приеме семейства с деца. Генчев смята, че когато индивидуално търсим правата си, шансът да ги защитим е по-малък, отколкото ако го правим през ЕПЦ.

За полезността на Европейския потребителски център разказват и партньори на Игнат Арсенов. Камен Балкански от „Творческа Европа“ го нарича „едно от най-практичните звена на информационните центрове“.

Борислав Мавров от „Европа Директно“ също се оказва с нарушени права заради нарушен график на полетите. Смята, че политиката на Европейския потребителски център да разяснява правата на по-широк кръг хора е добра. „Те се опитват да излязат извън тясната черупка на своя офис и търсейки контакт с хората да направят Европейския съюз по-разбираем, в частност потребителските права по-разбираеми.“

Екипът в Центъра е малък, но мотивиран, става ясно от думите на Ива Боцева, консултант в Европейския потребителски център.

„Имали сме случаи, които сме разглеждали 700 дни – това са две години, и пак сме стигали до положително разрешение.“

Още детайли за работата на Игнат Арсенов чуйте в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Йордан Божилов

Йордан Божилов: Русия е готова да ескалира още повече отношенията с НАТО

"Не се съмнявам, че Русия е готова да ескалира още повече отношенията с НАТО . Не изключвам  различни сценарии, при които предизвиква единството на Алианса и атакува отделни обекти на териториите му" . Такава прогноза направи пред БНР Йордан Божилов,  основател и председател на Софийския форум за сигурност, бивш зам.-министър на..

публикувано на 25.04.24 в 17:30
Министър-председателят Димитър Главчев (вляво) и президентът на КТ

Служебното правителство осигури 250 млн. лева за комплекса "Мини Марица-изток"

Служебното правителство осигури 250 милиона лева за комплекса "Мини Марица-изток", стана ясно след среща на премиера Димитър Главчев, министъра на енергетиката и представителите на синдикатите, които организираха протест на енергетици и миньори в центъра на София.  След срещата в Министерския съвет Главчев съобщи:  "Още от сутринта сме взели мерки от..

публикувано на 25.04.24 в 17:25

Такса при еднодневен туризъм във Венеция от края на април до юли

Достъпът до историческата част на Венеция подлежи на такса от 5 евро на човек с онлайн резервация. Тя важи за някои уикенди между април и юли тази година. Таксата засяга еднодневните туристи, пребиваващи извън област Венето.  Освободени са посетители, които нощуват в хотели, къщи за гости и пансиони със закуска, които вече плащат..

публикувано на 25.04.24 в 17:24
Христо Панчугов

Христо Панчугов: Очаквам изненади от МЕЧ, "България може" и партии на ръба на 4-те процента

Трудно е да се прецени дали ПП-ДБ ще са втори на изборите, но няма съмнение, че вдъхновението е напуснало избирателите на ПП-ДБ и ще доведе до отказ на участие.  Това коментира политологът Христо Панчугов в интервю пред БНР. "Самата политическа кампания ще е изключително важна.  Опасявам се, че към този момент част от клишета като..

публикувано на 25.04.24 в 17:21
Президентът на Франция Еманюел Макрон

Макрон: Най-голямата опасност за сигурността на Европа е Русия да спечели войната срещу Украйна

Френският президент Еманюел Макрон призова Европа да се изправи пред предизвикателствата на днешния свят. В тържествена реч в Сорбоната, където и преди седем години бе изложил европейската си визия, той пожела м ощен скок на Европа до 2030 г., за да се запази като "силна, успешна и хуманна".  Според него Европа е постигнала напредък в единството..

публикувано на 25.04.24 в 17:18
Говорителят на Кремъл Дмитрий Песков

Кремъл "не се притеснява" от американските ракетни системи в Украйна

Доставките за Украйна на американски ракетни системи АТАКМС с голям обсег не притесняват Кремъл – това стана ясно от коментар на говорителя Дмитрий Песков.  Реакцията от Кремъл идва, след като американският президент Джо Байдън одобри първи доставки на оръжия на стойност един милиард долара от пакета военна помощ за Украйна, Израел и Тайван...

публикувано на 25.04.24 в 17:01

ВВВУ - Долна Митрополия и Висшето училище по телекомуникации и пощи ще подготвят кадри заедно

Във Висшето военно-въздушно училище "Георги Бенковски" започва подготовка на инженерни кадри в партньорство с Висшето училище по телекомуникации и пощи. Това става реалност след утвърден съвместен учебен план. Висшето училище по телекомуникации и пощи и Висшето военновъздушно училище "Георги Бенковски" сключиха споразумение за извършване на..

публикувано на 25.04.24 в 16:42