Размер на шрифта

Иван Томов
Снимка: Личен архив

Вместо новини

Тази седмица реших, вместо новините от екстремните спортове, да напиша онова, което знам за случилото се с Иван Томов в Хималаите. В ефир рубрика имаше в събота вечерта, защото такъв е редът, но тук ще си позволя този път да я пропусна.

Та за Иван:

Не го познавам лично, опитах се да установя контакт с него в края на миналото лято, когато той беше изкачил връх Исмаил Сомони (Комунизъм) - първенецът на Памир, висок 7495 м, а преди това беше стъпил и на връх Корженевска (7014 м) пак там. Тогава не получих отговор. Потърсих го отново преди експедицията му до Лхотце, обясних за рубриката, попитах кой ще бъде връзката с него, а той отговори, че няма връзка с никого (от години живее във Великобритания) и ще качва информация в профила си във Фейсбук. Така започнахме да си пишем. Получих съгласието му да публикувам, каквото науча от него.

3 май, петък:

“Добре съм, в понеделник и вторник (29 и 30 април) преспах в лагери 2 и 3 на 6400 и 7300 метра и сега ще чакам в Базов 10 дни да доопънат парапетите до Лагер 4 и до върха, и прозорец от хубаво време за атака”.

Малко по-късно същия ден:

“Ново пет. Всичко свърши. Лагери 2 и 3 са разрушени. Палатките са разкъсани от вятъра и целият депозит е отвян. Край. Ще чакам 1-2 дни за окончателно инфо и ще си тръгвам сигурно. Без тази екипировка е невъзможно да се продължи. Пухенка, палатка, пикел, шалте, джетбоил, храна... Видях видео от разрушения лагер на шерпите ни, а техните палатки са двуслойни и по-стабилни от нашите еднослойни. (На предложението ми за търсене на някаква помощ): Не, имаме достатъчно съпорт тук. Трябва ни по-скоро машина на времето и да си бяхме оставили палатките, сгънати по лагерите - в чували, с маркировъчни флагчета... То това засегна най-вече нас, които сме без шерпи и кислород и си изградихме трите лагера и си изнесохме всичко за атаката по тях. Другите (шерпите - бел.ред.) с клиенти изнесоха само палатки и кислород в лагери 1 и 2. Кислородът е тежък и си остана, а сега с хеликоптери ще им карат нови палатки от Намче и Лукла. Не бяха изнесли на клиентите си важна екипировка нагоре... Единият от шерпите ни твърди, че я е видял (палатката - бел.ред) вчера, но не е сигурен дали е скъсана”.

11 май, събота:

“Унищожени са (палатките - бел.ред). Ще ходя с екипировка назаем. Тръгваме тази нощ нагоре и до една седмица всичко ще свърши - по един или друг начин”.

Попитах дали мога да го запиша на глас, преди да потегли.

“Вече дадох 210 долара за интернет. Връзката е много лоша. Тия работи - когато всичко свърши... Не успях да преборя кашлицата. На моменти е неконтролируема, макар и суха. Надявам се да не се отрази на силите ми и ходенето ми, но не е изключено от сухия и студен въздух над 7000 метра да ескалира. Нямам идея какво ще стане, но ще рискувам и ще направя опит. Благодаря!”

...

Андрий Вергелес, Базов лагер, 15 май, сряда:

“Да, формално той (Иван - бел.ред.) е с нас, но имаме с него различно отношение към аклиматизацията. Аз сега си почивам, а той вече тръгна да атакува върха. Днес трябва да стигне Лагер 4.”

Андрий, 16 май, четвъртък, сутринта:

“Снощи той се е качил на върха с Настя. При връзката (с Базов лагер) в 6 часа (3:45 часа българско време) бяха на час от върха. Ходят почти заедно. Сега мълчат... Трябваше да има връзка с тях в 9 часа (6:45 часа българско време), но те я пропуснаха. Базов лагер сега е постоянно на прием.”

Андрий, 16 май, по обед:

“В 15 часа (12:45 часа българско време) имаше връзка. Те все още се спускаха към Лагер 4”.

Андрий, 17 май, рано сутринта:

“Всичко е наред! Били са много уморени и са се спускали бавно. Прекарали са нощта в Лагер 4 и когато се събудят, ще продължат да слизат. Всичко е наред, честно.”

Новината за случилото се с Иван научих от негови близки. От Базов лагер отговориха по-късно.

Андрий, 17 май, 17:19:

“Таня, вероятно вече знаеш... Иван умря днес в Лагер 4. Утре Настя ще я свалят с хеликоптер от Лагер 2 и ще я откарат в Катманду. В тежко състояние.”

Позвъняване от Seven Summit Treks, 17 май, 16:12:

”Говорихме с Базов лагер и от там ни казаха, че той е починал в Лагер 4.

Над Лагер 4 или под него?

В самия лагер. Това е съобщението от Базовия лагер.

Значи тялото му сега е в Лагер 4?

Да.

Значи не се е опитвал да слиза надолу?

Не знам. Той се изкачи върха вчера и може би по време на слизането е имал някакви проблеми. Той катереше без кислород и без шерп, така че не знам... Познавам това момче, но не знам какво точно се е случило. Те са с различна компания, но Слави (Несторов) ми е приятел и ми се обади, затова звъннах в Базов лагер. Това ми казаха.”

Впоследствие новината беше потвърдена и от други източници, фирмата-организатор съобщи и подробностите за оказаната помощ на Иван, за изпратения шерп и пр.

Изказвам моите искрени съболезнования на близките на Иван, на приятелите му, както и на хората от планинарските среди, които скърбят за това скромно и честно, както го описват всички, момче.

Да ти е светло, Иване!

Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Нови 1750 м в Колкина дупка

Екстремните спортове 17 - 24 март 2024

Най-дълбоката и най-дълга пещера в България - Колкина дупка, вече е проучена до -561 м дълбочина и до 23297 м дължина . Само за седмица, по време на последната експедиция на клуб "Под РъБъ", която приключи успешно миналата събота, са добавени 1750 м, с проучени нови части зад блокажа, нови реки и екипиран нов (четвърти) стационарен лагер, съобщават от..

публикувано на 24.03.24 в 12:43

24.03.24 Законите на Мърфи

Рубриката от 24.03.24 година.

публикувано на 24.03.24 в 09:00

Мита Стойчева: Колкото ми бе по-мъка, толкова повече пеех

Мита Стойчева е родена на 22 март 1909 г. в село Мекиш, Търновско. Израства в естествена музикална среда– майка ѝ и по-голямата ѝ сестра често пеят. От малка започва да се изявява на селските младежки събирания, а учителят ѝ по музика Александър Петков Земни запалва у нея истинската любов към музиката.  Детство си прекарва в малка, селска къща, при..

публикувано на 22.03.24 в 03:00

17.03.24 Законите на Мърфи

В звуковия файл можете да чуете рубриката от 17 март 2024. Водещ - Даниела Якова

публикувано на 18.03.24 в 09:30
Линията на Томашевски и Халдаш

Екстремните спортове 3-17 март 2024

Поляците Мачрин Томашевски и Павел Халдаш осъществиха вероятно първото зимно изкачване на голяма стена в Аляска. То е продължило 10 дни - от 28 февруари до 8 март, като новата линия "Zimne wojny" е по Южната стена на една от кулите в масива Mooses Tooth, в националния парк "Денали", САЩ. Маршрутът е 980 м, 19 въжета, A3, M5, 70°. Според Томашевски..

публикувано на 17.03.24 в 15:57

10.03.24 Законите на Мърфи

В звуковия файл чуйте рубриката " Законите на Мърфи" от 10 март 2024 г. Водещ - Даниела Якова

публикувано на 11.03.24 в 09:09
Кънчо Долапчиев награждава победителките в Държавното първенство по ски-алпинизъм

На 79 г. Кънчо Долапчиев продължава да се състезава с младите ски-алпинисти

Тази година се навършват 40 години от първата национална експедиция до Еверест. В състава й тогава е  Кънчо Долапчиев, който тази година навършва 80 години , като продължава да участва, наравно с младите, в състезания по ски-алпинизъм.  Роден е на 23 октовмри 1944 г. в Самоков. Първо става скиор, а след това започва да се занимава и със..