В много голямо музикално събитие се превърна премиерата на операта „Орфей и Евридика“ от Глук на сцената на Античния театър в Пловдив в програмата на летния фестивал Opera Open.
За него пътувах специално до Пловдив. Много обичам стария град! Много обичам да влизам във величествения Античен театър. Но когато той е препълнен с публика, с хора, която не спират да се снимат за спомен на фона на красивата гледка и разговарят на най-различни езици, усещането е наистина магическо! В този момент, въпреки всички досегашни неудачи, свързани с „Пловдив Европейска столица на културата 2019“, почувствах Пловдив наистина европейски културен център! Огромният зрителски интерес беше предизвикан – напълно заслужено, от премиерата на операта „Орфей и Евридика“ на Глук – постановка на италианския режисьор Стефано Пода. Един голям творец с изключително естетическо чувство. Той беше автор на режисурата, сценографията, костюмите и хореографията. Дори само снимките от спектакъла, които публикувах в социалната мрежа facebook, предизвикаха възторжени реакции. Използвайки цветовете бяло, бежово, червено и черно, естествените материали и енергии вода, пясък и огън, той пресъздаде много впечатляващо представата за света в мита за Орфей и Евридика. В навечерието на премиерата беше споделил: Защо митът за Орфей съществува вечно? Защото говори за корените на човека, за всекидневния цикъл, за мъката, за раздялата… За мен е много важно да използвам това изключително пространство и толкова символично, за да може зрителят да види на сцената не историята на Орфей и Евридика или моята работа, а да види историята на собствения си живот или може би една по-широка, по-универсална, по-дълбока история“. Наистина го постигна! Много красиво! Пластиката на древногръцкия хор /хора и балета на Пловдивската опера/ го преобразяваше в различни живи картини, сред най-впечатляващите беше визуализацията на огнените пламъци. Стефано Пода изгради един едновременно класически като естетика и съвременен като внушение спектакъл, истинско зрелище в добрия смисъл на думата. Музикантски, този спектакъл на Пловдивската опера също беше на европейско ниво. В главните роли на Орфей и Евридика гледахме италианския контратенор Антонио Джованини и българския сопран Мария Радоева, възпитаничка на школата на Райна Кабаиванска. Те изградиха силно и вокално, и артистично своите герои. Мога да кажа най-добри думи и за хора на Пловдивската опера, подготвен от маестро Драгомир Йосифов, и за цялостното музикално ръководство на диригента Лучано ди Мартино.
В звуковите файлове чуйте различни гледни точки от международната публика, сред които споделеното от втория диригент на хора на катедралния храм „Св.Александър Невски“ Татяна Христова и от изпълнителния директор на НБУ д-р Георги Текев, както и интервюто на Светлана Димитрова с италианския контратенор Антонио Джованини, записано след като той спечели престижна международна награда и в навечерието на премиерата на сцената на Античния Театър.
Традиция е преди всяко представление на Телавивската опера да има образователна лекция за създателите и изпълнителите на дадена опера, за ролята й в развитието на музикалното изкуство. Изнасят я критици, диригенти, режисьори, но преди премиерата на "Орфей и Евридика" на Глук лекторът беше тенор от хора. На незапознатите с тази певческа формация..
Започнаха прожекциите на “Травиата“ от поредицата “Опера в киното“. На 20-и април беше първата прожекция в Синема Сити в София, Бургас, Варна, Пловдив, Русе и Стара Загора. Следващите две ще бъдат на 24-и април и на 8-и май. Имаме възможността да гледаме дебюта на българската оперна дива Соня Йончева в цял оперен спектакъл на Арена ди Верона през..
В едното от двете най-големи събития в областта на музикално-сценичните изкуства, заедно с “ Фантомът на операта “, които белязват ярко столичния афиш през месец април, се превърна премиерата на Националния ни балет на “Великият Гетсби“ – спектакъл на знаменития хърватски хореограф Лео Муич по музика на Гершуин, Бърнстейн, Барбър и други..
Музиката на българския композитор Борислав Славов към видео играта Baldur's Gate 3 спечели наградата на BAFTA /Британската академия за филмово и телевизионно изкуство/. По този повод специален гост в предаването за музикално-сценични изкуства “ Каста дива “ беше младата звезда на Националния музикален театър “Стефан Македонски“ Илона Иванова,..
"12 тома стихотворения - това е един най-обикновен отчет за изпълнението на един проект в областта на културата . Нали всичко на проекти върви сега." Това каза пред БНР Марко Ганчев - писател, поет, сатирик, който днес ще представи събрани най-добрите си произведения в Националната библиотека "Св. св. Кирил и Методий". "Трудна работа беше..
От десет дни много софиянци са привлечени от "Библиотека под дърветата", която се намира в Южния парк. Ентусиасти превърнаха стара каравана в "Библиотека под дърветата" Един от инициаторите за създаването й е Михаил Нинов . Той вижда изхвърлени до кофата за боклук книги. Хрумва му, че може да се направи място, където те да бъдат..
След години живот в чужбина млади семейства в Габровско избират да живеят на село и да се върнат към корените си. Те ще се съберат на среща в..
За периода 2021-2023 г. БДЖ отчита 23% ръст на разходите. От 2012 г. до 2024-та пък има едва 1,8% ръст в цената на билетите . Това обясни..
Имах два избора - или да вляза и да го ритам, докато шава, или да туширам конфликта, защото очевидно той не разбира от дума. Реших, че е по-добре..