Емилия Занкина: Дължим на младите хора обективен прочит на историята

Снимка: www.aubg.edu

„Дебатът за съдържанието в учебниците по история е много интересен. Скандалът е израз на разделението в българското общество. Става дума за едни млади хора, които се не са живели през онова време и разчитат само на разкази на роднините. Дължим им един обективен прочит на историята. Не можем нито само да говорим за лагерите, за народния съд, за изтребването на елита, нито за липсата на безработица и за ниската престъпност по времето на комунизма“. Това коментира в предаването „Хоризонт до обед“ проф. Емилия Занкина, преподавател в Американския университет в Благоевград, по повод скандала с учебниците по история за 10 клас.

„Има много хора с леви убеждения в България, това е чудесно, защото те винаги са били двигател на позитивната промяна… БСП е много важно да разпознае факта, че хората с леви убеждения в България не са непременно влюбени в комунистическото минало, че има много хора с леви убеждения в България, които не приемат диктатурата, тоталитарния режим, държавата-партия. Морално задължение на левите партии е да подадат ръка точно на тези хора и да не ги карат да влизат в морална дилема. Този дебат трябва да се затвори от фактор в политическото противоборство“.

„Институционалните механизми и процедурите за учебниците – за тяхното разглеждане и одобряване, са много добър инструмент и са достатъчни, за да променят нашето мислене. Много е труден този дебат и всеки път, когато се води от учените и от гражданите, те се разделят на сини и на червени, но това не помага на нашите млади хора. Те са умни и разбират, че им даваме едностранчива картина“, каза още проф. Занкина.

Интервюто с проф. Емилия Занкина можете да чуете в звуковия файл.