Как се вкарва роман в театрален сценарий
„Това е предизвикателство за мен, тъй като повечето хора ме използват във веселата ми част, светлата ми натура, красивия глас, шегите и позитивизма“, сподели Милица Гладнишка в предаването „Изотопия“, като допълни, че от малка обича „мрака, страшните истории, научната фантастика, антиутопиите“.
Режисьорът Веселка Кунчева мотивира избора си Милица Гладнишка да бъде Големият брат с това, че за нея този образ няма пол. „Ако взема мъж, тогава категорично тоталитарността някак си се идентифицира с мъжа, а по този начин аз премахвам това нещо.“
Големият брат е многопосочен образ
Според Милица Гладнишка диапазонът на изразни похвати на Големия брат е огромен и шизофреничен – от властния тон на ръководене до почти феерично състояние на духа.
„Пея нежно като елф, а в следващия момент ги измъчвам с ток и ги карам, принуждавам ги на фона на моите крясъци да воюват, да убиват ближния, да стават едни машини за убиване. Затова амплитудата ми на говорене е страшно голяма: от шепот и нежно пеене през жестоки, неистови крясъци, което въздейства на публиката, но действително палитрата е много богата.“
„Когато прочетох книгата казах, че не съм сигурна дали ще мога да поема тази роля, защото краят на книгата не оставя никаква надежда – човешкият дух на главния герой е смазан тотално“, разказа още Милица Гладнишка, която обаче открива мотивация в енергията на протеста и историческата логика, доказваща сриването на тоталитарните режими, дори на най-продължителните.
Живеем в състояние на скрит тоталитаризъм
В момента живеем във време без точно е ясно изразен тоталитаризъм, но трябва да си даваме сметка за по-фината обработка, смята Милица Гладнишка.
„Има скрит тоталитаризъм, който се проявява чрез много изкушения, "лакомства" – това са социалните мрежи, те са отдушник на енергията, на гнева. Това са телевизионните шоу програми, лотарията, графика, в който работиш. Нямаш много време да мислиш, гледаш да идеш десет дни на море, или пет, или да си купиш… Това действа фино на психиката и така поколения наред седят в една забрава, забрава… Стават все по-неграмотни. Колкото е по-неграмотен човек, толкова му е по-тесен кръгозорът, може би започва да става и по-страхлив. Това е по-голямата опасност.“
Отдавна сме в света на Оруел
Според Веселка Кунчева отдавна живеем в света на Оруел и това не е утопия, а абсолютна реалност.
„Всяко нещо, което той е описал, е нашата реалност, за огромно съжаление. Това не е очевидно. Големият брат е прикрит точно зад такива неща, има много лица. Това беше едно от решенията – затова тя е като шизофрения, защото веднъж е гласът на медията, веднъж е гласът на лотарията, веднъж е този изрод, който ги командва, след това – човекът, който ужким ти казва, че те обича и го прави за твое добро – за твое добро взима данните ти, за твое добро ти казва кога да си лягаш, кога да пушиш, дали да пушиш, дали да ядеш това. Този контрол е отвсякъде. Това е светът, в който ние живеем.“
Изкуството и образованието са много силни средства за борба, с които може да се направи по-образована, по-мислеща и по-свободна маса, вярва Милица Гладнишка. По думите й това е главното при растежа на една цивилизация в духовен план и всъщност прави големите революции без оръжие.
Още за действителността на Оруел на сцената и около нас - чуйте в звуковия файл.В 43 - ти епизод на рубриката "Америка-илюзии и реалности" гост е учителката по музика Елица Йорданова , която живее в Мисисага, един от сателитите на Торонто повече от 30 години, но не е спряла да се връща в България и да създава нови културни мостове между двете страни. САЩ са единствената страна, с която граничи Канада . Всички други..
Глория Костадинова - Петрова на 24 години от Враца е гост в рубриката ни "Горещи сърца" . От дете тя е отдадена на книгите, литературата и творческото писане . Участва в ученически конкурси за поезия и пише първия си роман, когато е петнайсетгодишна. Увлечението и страстта към литературата са споделени и в семейството ѝ . Със..
За нея няма невъзможни неща. Но най- важното за нея е да накара децата, а и възрастните да повярват в силата на изкуството и познанието. Тя е на 30 години, вече е усвоила няколко професии. Завършила е театрално изкуство, докторант е по "Кинознание и телевизия", преподава на студенти в Югозападния университет, работи като експерт "Реклама" в Радио..
Днес се навършват 148 години от избухването на Априлското въстание . По този повод за героичното време в българската история след подвига на априлци говорим с Ивайло Шопски от Националното дружество "Традиция" . Отбелязваме 148-мата годишнина от избухването на Априлското въстание по стар стил Да се обърнем към народното..
Преди 5 години на една детска площадка в София една майка вижда как дете съветва друго дете да не играе с момиче в инвалидна количка, защото момичето е заразно. Така Анна Йончева решава да направи децата с увреждания видими, за да могат другите деца да свикнат с тях и да играят заедно. Тя е фотограф-любител, основател на проекта „Различните деца“,..
Студенти по журналистика от 4-ти курс в Нов български университет предизвикват въображението на незрящите, за да ги отведе там, където не могат да отидат. Това се случва в проекта "Представи си - Не е нужно да гледаш, за да видиш", създаден от млади хора за техни връстници със зрителни проблеми. Премиерата на студентското радиопредаване беше..
Преди 23 години е учредена Бреслеровата награда . Учените или лекарите, които имат право да се състезават за нея могат да живеят в която и да е държава по света, но трябва да имат медицински или научни изследвания, които да допринасят за лечението на хората, загубили зрението си . През 2019 г. в списъка на учените получили високото отличие е..
Навършиха се 6 години от показния арест на кмета на столичния Район "Младост" Десислава Иванчева и на нейната заместничка Биляна Петрова. В..
Всеки, който отива в телевизия, изказва собствените си мисли и носи отговорност. Това заяви пред БНР Диана Дамянова, бивш пиар на ПП. В..
Една от причината за пробива в имунизационното покритие са новите тенденции при разработването и създаването на ваксини – натискът те да бъдат..