Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Защо София си няма градска железница

Веселин Кирев
Снимка: Ани Петрова

Защо в София не използваме градска железница подобно на много други големи европейски градове?
   

Още в началото на XX век цар Фердинанд издава указ за околовръстна железница на столицата. По-късно, през 1942 година, е взето решение за началото на пътническо движение по тази околовръстна железница. То е било планирано за след края на войната, но така и не се случва. По време на тоталитарната власт продължават споровете как да се развива, като има две тези – за метро и за надземна железница. След 1989 г. Висшето транспортно училище „Тодор Каблешков“ прави изследвания по темата.

„Но за момента тази тема остава по-скоро в миманса някъде и не се разглежда“, коментира в предаването „Хоризонт до обед“ Веселин Кирев от Гражданската инициатива за обществен и релсов транспорт. Тази вечер сдружението организира дискусията „Софийски жп и релсови възможности и транспортни решения“, което ще се проведе от 19 часа на ул. Триадица №5 в центъра на София. За пръв път ще бъдат представени данни и материали от неразказаната история на железницата в София.

Железницата имала урбанизираща роля

„В периода преди 44-та година тя е построена. Около 1940 година целият ринг е бил затворен и се е използвал. Днешните трасета около София до Подуяне са част от тази линия, както и до Захарна фабрика – те се използват активно и в момента. Другата част отива към пазара „Красна поляна“, гара "Сердика" – днешния парк „Възраждане“, минавала е по бул. „Иван Гешов“, "Хладилника", гара "Пионер" в Борисовата градина, "Арена Армеец"… Всъщност чрез нея градът е бил урбанизиран, благоустроен. Вече имаме информации как включително и водопровод и канализация в районите около бул. „Вардар“, днешния, са били направени от БДЖ.“

Подобна била и ролята на релсовата връзка на трамвай 5 между центъра на София и тогавашното село Княжево, защото районите на днешните спирки тогава са били почти безлюдни, разказа още Кирев.

Освен за тази околовръстна линия вече внесохме искане до Национална компания „Железопътна инфраструктура“ за възстановяване на съществуващи спирки по използваните днес линии. Например на Сточна гара е имало такава спирка, под моста "Чавдар" се е намирала т.нар. Царска спирка, освен тази в Казичене, която всички знаят, и една на „Фондови жилища“ – между захарна фабрика и Централна гара. Използвана е основно за товарно движение тази линия, но вече е мислено и в перспектива за пътническо движение.“

Според Кирев около 2/3 от въпросната железница като имоти и трасета са запазени. „Докато тя стои, на практика спира и строителните апетити. В момента, в който бъдат демонтирани трасетата, започва огромно строителство“, коментира той.

Симбиоза между трамвайни и жп релси, между градската железница и метрото

„Нашата концепция включва също използването на нормалните трамвайни релси – на №20 и на 22, при гара Искър има такава връзка между жп линиите и нормалните релси на трамвая, които са с едни и същи размери и могат да се използват. Връзка с третия метродиаметър, който ще стига до гара Горна баня. И нашето предложение, още когато се проектираше, беше да се свърже директно с жп мрежата и да излизат влаковете към Перник и към Радомир. Връзка към летището, високоскоростна и железопътна…“

Според Веселин Кирев трябва да се мисли за развитието на товарния транспорт, защото София е задръстена и от камиони, и коли, които снабдяват града, защото няма удобна гара, която да бъде като интермодален терминал.

На 26 октомври, в Деня за размисъл, от Гражданската инициатива за обществен и релсов транспорт организират и дискусионна разходка около зала "Арена Армеец", която е посветена на транспортните възможности на София и няма предизборен характер.

Цялото интервю слушайте в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Античният град Хераклея Синтика в местността Рупите

Античният град Хераклея Синтика в Рупите вече с туристическа инфраструктура

Античният град Хераклея Синтика в местността Рупите , който привлече интереса на стотици хиляди посетители както на място, така и във виртуалното пространство, вече разполага и с туристическа инфраструктура.  За консервацията на разкритото до момента и социализацията на обекта община Петрич започна изпълнението на мащабен проект , чийто първи етап е..

публикувано на 21.04.24 в 07:50
Президентът на Хърватия Зоран Миланович (на преден план) и премиерът Андрей Пленкович

Аделина Марини: Хърватия навлиза в конституционна криза

Хърватия навлиза в конституционна криза . Това заяви пред БНР журналистът Аделина Марини от изданието "EUinside" след парламентарните избори в Хърватия. Те противопоставиха в остър сблъсък премиера консерватор Андрей Пленкович и президента социалдемократ Зоран Миланович. ХДО печели изборите в Хърватия, но и втората политическа сила..

публикувано на 20.04.24 в 12:05
Министър-председателят на Израел Бенямин Нетаняху

Пол Роджърс: Нетаняху извлече полза от напрежението с Иран

Когато Израел се закани да отвърне на нападението на Иран с дронове и ракети, иранският президент Ибрахим Раиси от своя страна се закани, че "дори и най-малката инвазия на Израел ще предизвика масивна и твърда реакция". Иранското военно ръководство започна да говори за "ново уравнение" в отношенията след като на 1 април Израел удари..

публикувано на 20.04.24 в 09:55
Симеон Матев

Симеон Матев: От началото на годината валежите в пустинята са много повече, отколкото у нас

Валежите от началото на годината в пустинята са многократно повече, отколкото са в нашата страна.  Това съобщи пред БНР климатологът Симеон Матев. "Това е изненада. Има конспиративни теории какво се случва.  Чисто научно човек все още не може да предизвика такива валежи, каквито паднаха в Дубай.  Може да ги увеличи с 10-15%, но не и да..

публикувано на 18.04.24 в 17:35
Димитър Събев

Димитър Събев: Демографски планините ни са по-стабилни от равнините

В демографско положение  българските планини са по-стабилни от равнинните територии  на страната. Това заяви пред БНР гл. ас. Димитър Събев от Института за икономически изследвания при БАН, журналист, доктор по икономика, писател. Българските планини са много разнообразни. Между 30 и 60% от територията ни е планинска.  Ние сме планинска..

публикувано на 18.04.24 в 11:15

Конференция за хората с увреждания откроява пробойни в системата за подкрепа

Като държава отдавна сме поели ангажимента да спазваме Конвенцията за правата на хората с увреждания, които обаче продължават да бъдат изключвани и много често стават жертва на насилие . Това каза в интервю за БНР адвокат Анета Генова, основател на фондация "Кера", преди конференцията "Правата на хората с увреждания: защита от насилие,..

публикувано на 18.04.24 в 10:17
Д-р Явор Владимиров

Д-р Явор Владимиров: Асистираните репродукции са водещи с покачващ се успех всяка година

Желанието да станеш родител и това да имаш наследник е съвсем естествен човешки стремеж. Съвременният начин на живот обаче, дефинира много репродуктивни проблеми . Причините са различни, но трудностите в зачеването намират своето решение в асистираната репродукция. Много са хората, в чието семейство е проплакало бебе, именно с нейната..

публикувано на 17.04.24 в 08:41