Документално студио

събота, от 19.30 до 20.00 часа

Време за малки пиеси, документални пиеси, фичъри и акустични композиции.

“Вторачвам се в зачервените си очи в огледалото срещу мен, след като съм прекарал още цял ден и половин нощ пред компютъра и си задавам фундаментални въпроси: Защо радио? Защо документалистика?
Отговор: Няма друга медия, която може да ми предостави повече свобода в създаването и изследването. Тази отговаря на живия ми интерес към реалността и желанието ми за “музикално” изразяване. Материалът е звукът. А звукът винаги ни заобикаля. И също така: не ми допадат толкова описанията на застинали ситуации, колкото представянето им като процес. Нашата медия не е пространство, а време; нашите истории не са вкоренени в земята, ами имат движение, живот..... Ето защо!”
Хелмут Копецки, немски автор на радиокументалистика

Звукът винаги ни заобикаля

“Лили /на котето, което мяука наоколо/: Престани да шоварникаш.
Свещеник: Отдавна не сме те мили...
Лили: Нека малко такова....много е студено.
Свещеник Трябва да те изкъпем наистина, защото...
Лили /отново на котето/: Мирно!
Свещеник: ....А тоя матрак как е?
Лили: Всичко е скъсано.
Свещеник: Скъсано. Той с пружини ли е или ... дунапрен?
Лили: Дунапрен.
Свещеник: Откъде са го донесли?
Лили: Е, те с един приятел го донесоха, хвърлен некъде и го донесоха. Смениха го.... обаче аз нали не се усещам и.... пикам.
Свещеник: А радиото работи ли? Не?
Лили: Не..../на котето/ Мирно, Миче.
Свещеник: Някакво радио ще трябва да търсим.....
Лили: Трябва.... /на котето/ Мирно, Миче, мирно, че ще те бия.
Свещеник:... На тази снимка си ти нали?
Лили: Да.
Свещеник: Тогава си била...
Лили: Е.....
Свещеник: Силна, здрава.. ”

Това е откъс от “Нередактирани сцени от живота”, документална пиеса за радио от Антоний Дончев.
Нейното заглавие дава представа за общата идея на жанра радиодокументалистика.
За разлика от радиодрамата, тя не предлага фикция, “изиграна “ от актьорски гласове, а автентичен аудио документ, взет от действителността. Общото е в драматургичната конструкция.
Все пак, трябва да признаем, че от професионална гледна точка “нередактирани” звучи парадоксално, защото, както и при правенето на документален филм, завършеният продукт е резултат на продължителна изследователска работа, много часове записи, селекция, монтаж и миксиране. Това не е “ reality show” и сцените от живота само “изглеждат” нередактирани.
Жанрът radio documentary (документална пиеса) или feature (фичър) оформя своята физиономия още през 40-те, а получи официално признание през 1969 г., когато влезе в репертоара на Фестивала за радио и телевизия При Европа Берлин. Най-могъщите продуценти днес са немските радиостанции и Би Би Си.
Редакция “Радиотеатър” създава и излъчва фичъри от началота на 80-те години.


Публикации

Екипът на документалния сериал

Документалната поредица “Радиото” вече в Женева, а през май и в Хелзинки на 36-ата Международна фичър конференция

Докато творческият екип на документалния сериал “Радиото” умува върху седми епизод, който ще се казва "Бойно поле", четвърти епизод - "Нулева точка", вече получи международно признание, на специалната си среща в Женева Работната група за документалистика на..

публикувано на 11.03.10 в 08:02

Пожелахте да чуете отново: „Един живот”, шести епизод от документалния сериал „Радиото”

ftp://files.bnr.bg/HristoBotev/Dobar den/100308_Radioto_6.mp3 „Един живот” е животът на Александра Гюрчинова, разказан от самата нея в следобеда на 19 февруари 2010 година. Александра е на 94 години и от една година живее в старчески дом в покрайнините на..

публикувано на 05.03.10 в 14:37

Без дом

21 ноември е специален ден в християнския календар. Това е Въведение Богородично и Денят на християнското семейство. Ден, в който тригодишната Мария е въведена в храма от чичо си Захарий и остава там, докато се изпълни времето за нейната мисия на Богородица...

публикувано на 19.11.09 в 09:52

Копродукция на БНР и полското радио Заход: Mama - мама, tata - татко, история с деца на заден план

неделя, 18 октомври от 10.00 и 18.30 часа Автори: Сезари Галек и Даниела Манолова. Продуценти: Паулиана Новакова и Михал Францковиак. Постпродукция на българската версия: Живко Марек Музика: Цезари Галек. Със съдействието на Теодор Иванов, Десислава Попов,..

публикувано на 14.10.09 в 11:33

Документално студио

“Вторачвам се в зачервените си очи в огледалото срещу мен, след като съм прекарал още цял ден и половин нощ пред компютъра и си задавам фундаментални въпроси: Защо радио? Защо документалистика? Отговор: Няма друга медия, която може да ми предостави повече..

публикувано на 17.08.09 в 06:11