Документално студио

събота, от 19.30 до 20.00 часа

Време за малки пиеси, документални пиеси, фичъри и акустични композиции.

“Вторачвам се в зачервените си очи в огледалото срещу мен, след като съм прекарал още цял ден и половин нощ пред компютъра и си задавам фундаментални въпроси: Защо радио? Защо документалистика?
Отговор: Няма друга медия, която може да ми предостави повече свобода в създаването и изследването. Тази отговаря на живия ми интерес към реалността и желанието ми за “музикално” изразяване. Материалът е звукът. А звукът винаги ни заобикаля. И също така: не ми допадат толкова описанията на застинали ситуации, колкото представянето им като процес. Нашата медия не е пространство, а време; нашите истории не са вкоренени в земята, ами имат движение, живот..... Ето защо!”
Хелмут Копецки, немски автор на радиокументалистика

Звукът винаги ни заобикаля

“Лили /на котето, което мяука наоколо/: Престани да шоварникаш.
Свещеник: Отдавна не сме те мили...
Лили: Нека малко такова....много е студено.
Свещеник Трябва да те изкъпем наистина, защото...
Лили /отново на котето/: Мирно!
Свещеник: ....А тоя матрак как е?
Лили: Всичко е скъсано.
Свещеник: Скъсано. Той с пружини ли е или ... дунапрен?
Лили: Дунапрен.
Свещеник: Откъде са го донесли?
Лили: Е, те с един приятел го донесоха, хвърлен некъде и го донесоха. Смениха го.... обаче аз нали не се усещам и.... пикам.
Свещеник: А радиото работи ли? Не?
Лили: Не..../на котето/ Мирно, Миче.
Свещеник: Някакво радио ще трябва да търсим.....
Лили: Трябва.... /на котето/ Мирно, Миче, мирно, че ще те бия.
Свещеник:... На тази снимка си ти нали?
Лили: Да.
Свещеник: Тогава си била...
Лили: Е.....
Свещеник: Силна, здрава.. ”

Това е откъс от “Нередактирани сцени от живота”, документална пиеса за радио от Антоний Дончев.
Нейното заглавие дава представа за общата идея на жанра радиодокументалистика.
За разлика от радиодрамата, тя не предлага фикция, “изиграна “ от актьорски гласове, а автентичен аудио документ, взет от действителността. Общото е в драматургичната конструкция.
Все пак, трябва да признаем, че от професионална гледна точка “нередактирани” звучи парадоксално, защото, както и при правенето на документален филм, завършеният продукт е резултат на продължителна изследователска работа, много часове записи, селекция, монтаж и миксиране. Това не е “ reality show” и сцените от живота само “изглеждат” нередактирани.
Жанрът radio documentary (документална пиеса) или feature (фичър) оформя своята физиономия още през 40-те, а получи официално признание през 1969 г., когато влезе в репертоара на Фестивала за радио и телевизия При Европа Берлин. Най-могъщите продуценти днес са немските радиостанции и Би Би Си.
Редакция “Радиотеатър” създава и излъчва фичъри от началота на 80-те години.


Публикации

Едно от измеренията на фактора време

Епизод 19 на документалния сериал Радиото следи 3 паралелни истории, случили се в настоящето на радиото и БНР. Записите са направени през 2015 и изминалите 4 години от онези интензивни дни на идеи, интервюта, продукция и постпродукция не са достатъчно..

публикувано на 11.05.19 в 08:05

В джунглата на потенциометрите

Епизод 18: „Един средно напрегнат работен ден“ е направен след 5-годишно прекъсване на сериала "Радиото" и представлява своеобразно продължение на историята, разказана във вече направените през 2010 година 17 епизода. Новите 5 години от историята на..

публикувано на 03.05.19 в 12:05

Няма да катерим скàли, а ще катерим скалѝ

„Човешкият глас“ на Жан Кокто, на Ингрид Бергман, на Ана Маняни, на Франсис Пуленк, на  Айнщайн и Татяна Лолова, на Толстой и Иван Добчев, на Дарина Такова и нейните ученички, на Виза Недялкова и Вяра Ангелова е обект и субект и средство за изображение в..

публикувано на 26.04.19 в 09:45

Немислимото в дълбоката си същност, изначално и парадоксално, е мислимо

Историята на музиката по радиото е история, събрала всякакви истории, и на тази същностна за радиото история задължително и трябва философски контекст. …музиката е говор… В епизод 16 Музиката, Каролина и малките секунди имаме време да разкажем три от тези..

публикувано на 19.04.19 в 11:25

Внезапното падение е онова, което създава един гений…

Фразата е взета от интервю с Рей Чарлз. Интервюиращият Ед Бърнстейн още в първото си изречение използва думата гений и незабавната реакция на Рей Чарлз е да внимава с езика, който използва. Той самият смята, че е много далеч от това да бъде гений, но се..

публикувано на 12.04.19 в 09:58

Сняг на върха на Витоша през май

След като в 13 епизод с гласовете на Ели Хауърд и Стефан Радованов следяхме паралелно работата в Българската редакция на БиБиСи Лондон и в Българската редакция на Радио Свободна Европа в Прага и присъствахме на последния ден от съществуването на тези..

публикувано на 05.04.19 в 14:53

Къде е бъдещето, къде е миналото…

Скокове във времето и пространството, които могат така волно-предизвикателно и атрактивно -звучащо да се случат само по радиото, определят конструкцията, ритъма и най-напред замисъла на 13 епизод „Българският глас“ на документалния сериал „Радиото“. 1952-ра..

публикувано на 22.03.19 в 16:26

Мене ми е сърце наядено или да се изкачим нагоре

Иван Добчев изпълнява ролята на скитащия пришълец и/или бог в радиоверсията на „Апокриф“ по време на записа във Второ студио на БНР през 1998 години поради отсъствието на актьор. По случайност. През същата 1998 радиопроектът „Апокриф“ (на Маргарита..

публикувано на 15.03.19 в 15:22

Александра и радиото

„… Радиото беше на голема почит тогава. То тогава и се въведе. Много скоро се въведе и аз съм назначена от първия директор на Радиото Панайот Тодоров – Сирак Скитник. Той ме много обичаше. Аз си мислех, че нема да бъда назначена, защото бех много беден..

публикувано на 11.01.19 в 11:37

Сирак Скитник и преодоляване на разстоянията

Епизод 5 на Радиото е среща с един директор на едно радио, което по време на функционирането на този тандем е било истински феномен на идващите модерни времена, широко отворено към контакт със света, работещо по смисъл и стратегия за преодоляване на..

публикувано на 04.01.19 в 14:30