Документално студио

събота, от 19.30 до 20.00 часа

Време за малки пиеси, документални пиеси, фичъри и акустични композиции.

“Вторачвам се в зачервените си очи в огледалото срещу мен, след като съм прекарал още цял ден и половин нощ пред компютъра и си задавам фундаментални въпроси: Защо радио? Защо документалистика?
Отговор: Няма друга медия, която може да ми предостави повече свобода в създаването и изследването. Тази отговаря на живия ми интерес към реалността и желанието ми за “музикално” изразяване. Материалът е звукът. А звукът винаги ни заобикаля. И също така: не ми допадат толкова описанията на застинали ситуации, колкото представянето им като процес. Нашата медия не е пространство, а време; нашите истории не са вкоренени в земята, ами имат движение, живот..... Ето защо!”
Хелмут Копецки, немски автор на радиокументалистика

Звукът винаги ни заобикаля

“Лили /на котето, което мяука наоколо/: Престани да шоварникаш.
Свещеник: Отдавна не сме те мили...
Лили: Нека малко такова....много е студено.
Свещеник Трябва да те изкъпем наистина, защото...
Лили /отново на котето/: Мирно!
Свещеник: ....А тоя матрак как е?
Лили: Всичко е скъсано.
Свещеник: Скъсано. Той с пружини ли е или ... дунапрен?
Лили: Дунапрен.
Свещеник: Откъде са го донесли?
Лили: Е, те с един приятел го донесоха, хвърлен некъде и го донесоха. Смениха го.... обаче аз нали не се усещам и.... пикам.
Свещеник: А радиото работи ли? Не?
Лили: Не..../на котето/ Мирно, Миче.
Свещеник: Някакво радио ще трябва да търсим.....
Лили: Трябва.... /на котето/ Мирно, Миче, мирно, че ще те бия.
Свещеник:... На тази снимка си ти нали?
Лили: Да.
Свещеник: Тогава си била...
Лили: Е.....
Свещеник: Силна, здрава.. ”

Това е откъс от “Нередактирани сцени от живота”, документална пиеса за радио от Антоний Дончев.
Нейното заглавие дава представа за общата идея на жанра радиодокументалистика.
За разлика от радиодрамата, тя не предлага фикция, “изиграна “ от актьорски гласове, а автентичен аудио документ, взет от действителността. Общото е в драматургичната конструкция.
Все пак, трябва да признаем, че от професионална гледна точка “нередактирани” звучи парадоксално, защото, както и при правенето на документален филм, завършеният продукт е резултат на продължителна изследователска работа, много часове записи, селекция, монтаж и миксиране. Това не е “ reality show” и сцените от живота само “изглеждат” нередактирани.
Жанрът radio documentary (документална пиеса) или feature (фичър) оформя своята физиономия още през 40-те, а получи официално признание през 1969 г., когато влезе в репертоара на Фестивала за радио и телевизия При Европа Берлин. Най-могъщите продуценти днес са немските радиостанции и Би Би Си.
Редакция “Радиотеатър” създава и излъчва фичъри от началота на 80-те години.


Публикации

„Кошерът“ – документално есе от Огнян Логофетов

Животът се състои от прости неща – малко пари, едно куче, боб за обяд, чаша вино, няколко кокошки, къщата на село. През 1997 година Огнян Логофетов отива в село Осиково, Смолянска област. Там в мир живеят християни и мюсюлмани. Заедно вдигат сватби,..

публикувано на 19.05.17 в 08:55

За най-тежкия атентат в историята на България

За мястото: През 1898 година П. П. Карапетров пише в „Сбирка от статии“, че черквата „Св. мъченица Неделя“, наречена Огнена, е пета по ред черква, която е строена все със същото име и все на същото място, като първата е построена през 4 век. През 1853..

публикувано на 05.05.17 в 14:50

Copy със и без Paste като цивилизационен принцип

В амбицията си да регистрира, изследва и анализира случващи се неща в процеса на тяхното развитие, правенето на фичъри понякога, макар и не много често, за радост на авторите им успява да обхване същите тези неща в напълно завършен и узрял вид. Когато към..

публикувано на 30.03.17 в 09:46

Забавлението като начин на живот

В своя документален разказ Калин Николов се опитва да види физиономията на младите хора през забавленията, с които разнообразяват времето си. Срещаме се с различни младежи – някои по-възторжени, други по-унили, от което разбираме, че българската младеж не е..

публикувано на 10.02.17 в 11:55

Митарствата на Гърневи в материалния свят

Това е документална пиеса на Даниела Манолова, която изследва историята на един стар български род от село Либяхово, днешен Илинден. Хората от рода Гърневи са били учители в Македония през XIX и началото на XX век, участвали са в Балканските войни,..

публикувано на 28.10.16 в 10:00

„Зана“ стана четвъртата „Най-добра европейска радиодрама на годината“ + podcast

Зад тази новина стоят няколко факта, които изясняват и особеното на пръв поглед словосъчетание четвъртата най-добра . Завърши международният фестивал за радио и телевизия PRIX EUROPA 2016 в Берлин. Трийстото юбилейно издание буквално беше окъпано в блясък..

публикувано на 24.10.16 в 09:10

30-ата PRIX EUROPA и 17-ата номинация за Радиотеатъра на БНР

Ако за минутка си представим PRIX EUROPA като одушевено лице, то веднага ще кажа, че PRIX EUROPA знае какво иска, винаги намира най-прекия и рационален път до целта и винаги се оказва по-целенасочена, отколкото можеш да предположиш, дори когато познаваш..

публикувано на 14.10.16 в 16:15

Едно автентично аудио за изтичащото време + podcast

Горе-долу 100 години е дълъг отрязъкът от време, който този фичър „реставрира“ и „реанимира“ по своя замисъл. С оглед на общото течене и изтичане на времето това е мини прашинка и тотална илюзия, че можеш да обхванеш последователността на толкова много..

обновено на 30.09.16 в 08:52
Радиопиесата може да слушате в две части: на 24 септември, и на 1 октомври от 15.30 часа

Разместени граници

Преди години Блага Димитрова случайно се отклонява от пътя си във Виетнам и случайно посещава детски дом, където среща Хани. Иван Гарелов пък случайно вижда малкия Ахмед сред сраженията на гражданската война в Ливан. И двамата извеждат децата от смутните им..

публикувано на 23.09.16 в 10:00
Албанският катер Катери и Радъс /Kateri i Radës като проект на гръцкия скулптор Costas Varotsos в пристанището на Отранто, Италия, с наименование L'Approdo. Opera all'Umanità Migrante /Приземяването. Посвещава се на мигриращото човечество

Премиера на майсторския клас на БНР Академия, този път от Албания

„Трагедията от Отранто” - така я наричат в Албания. Посветени са й филми, песни, книги, дори опера. 90-те години са тежко и бурно време за албанците. Основните отрасли на икономиката почти не функционират, започнало е разграбването на държавната..

публикувано на 08.09.16 в 16:00