Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Медея“, опера в три действия от Луиджи Керубини по едноименните трагедии на Еврипид и Пиер Корней (съдържание)

Част от заглавната страница на първото издание на „Mедея“ от Керубини, 1797 г.
Снимка: en.wikipedia.org
Музика: Луиджи Керубини
Либрето: Франсоа-Беноа Хофман
Първо изпълнение: Театър Федо, Париж, 13 март 1797 г.

Действащи лица:
Медея, магьосница – сопран
Язон, предводител на аргонавтите – тенор
Креон, цар на Коринт – бас
Дирсе (в други версии Глауче), дъщеря на Креон – сопран
Нерис, робиня на Медея – мецосопран
Две прислужници на Дирсе – сопрани
Двете деца на Медея – роли без пеене


Първо действие
Дворецът на Креон в Коринт. Дъщерята на царя Дирсе (Глауче) се готви да стане съпруга на славния Язон. Но тя е неспокойна – не вярва, че Язон е успял да преодолее влиянието на жрицата Медея, с която преди време са били страстно влюбени и която му е родила 2 деца. Цар Креон и Язон също не са спокойни – народът в Коринт иска смъртта на Медея, хората заплашват да убият децата ѝ. Но Креон я защитава, а трогнатият от великодушието на царя Язон моли за разрешение в знак на благодарност да поднесе на бъдещата си жена Дирсе златното руно, което с Медея са успели да вземат от Колхида. Аргонавтите тържествено поднасят руното. Дирсе отново е изпълнена с мрачни предчувствия, които Язон се опитва да разсее, уверявайки я, че вече не изпитва любов към Медея.
Появява се неизвестна забулена жена. Оказва се, че това е самата Медея, която напомня, че все още е съпруга на Язон. Той пък заявява, че тя вече няма власт над него. Тя го заплашва, че ще убие децата, той обаче остава непоколебим: Медея трябва да напусне Коринт.

Второ действие
Медея е разкъсвана от ревност и обида. Слугинята Нерис ѝ предлага да избяга, защото гневна тълпа се е насочила към двореца. Жителите на Коринт искат да се разправят с магьосницата. Но Медея твърдо отказва, дори когато Креон ѝ заповядва да напусне Коринт, защото той се бои да не успее да укроти гнева на хората. Тогава Медея се обръща с молба към царя: тя ще се откаже от Язон и няма да пречи на щастието му, но нека ѝ позволят да остане тук и да не се разделя с децата си. Креон обаче не вярва – той познава коварството на жрицата, затова ѝ отказва. Отчаяната Медея моли да ѝ разрешат да остане само за един единствен ден в Коринт, за да се прости със синовете си. И Креон отстъпва. След като царят си тръгва, пристига Язон. Той много добре знае колко хитра и коварна е бившата му жена. Но въпреки това, Медея успява постепенно да събуди съчувствие у него със спомени за тяхната любов. И когато остава сама, тя тържествува, защото смята, че е измамила и Креон, и Язон. Дошло е времето да си отмъсти. Медея изпраща Нерис да доведе синовете ѝ, а след това ѝ заповядва да занесе подарък на Дирсе – дреха, пропита с отрова.
В храма на Аполон започва брачната церемония, всички славят бог Хименей, покровител на брака. Скрита зад колоните, Медея проклина новобрачните.

Трето действие
Нерис е довела синовете на Медея, за да се срещнат с майка си. Но Медея е обзета от тревога. В нея се борят майчината любов и яростта на изоставената жена. Потънала в мрачни мисли, тя в първия момент не може да познае децата си, след това разпознава в техните очи добре познатите ѝ очи на Язон. Замахва с кинжал, после го захвърля. Моли боговете да смирят яростта в сърцето ѝ. Пита Нерис дали е предала на Дирсе подаръка – отровната дреха. Когато получава утвърдителен отговор, Медея съвсем обезумява: децата на Язон трябва да умрат.
Чуват се викове на ужас: народът е потресен от смъртта на Дирсе и на Креон, който е докоснал отровеното тяло на дъщеря си. Всички искат смъртта на Медея, а Язон разбира, че жрицата на тъмните сили няма да остави живи децата му.
И наистина – Медея повежда синовете си към вътрешността на храма, проклинайки Язон. Той самият, с меч в ръка се втурва навътре, за да предотврати убийството. Но е късно. Медея се изправя пред него с окървавен кинжал, тържествуваща в отмъщението си.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Лия Петрова представя Корнголд под палката на Йоханес Калицке

Родена преди 34 години в София, Лия Петрова се превърна в откритие на международната музикална сцена през 2016-а, когато спечели първата награда на конкурса"Карл Нилсен" в Дания, ръководен от майстора на пианото Николай Шепс-Знайдер. Следващите години са белязани с поредица от постижения и артистични успехи. Нейните изразителност и талант се..

публикувано на 16.04.24 в 09:30

Музиката на "Молец", която носи усещане за свобода

Един мъдър човек каза, че откакто се е появило радиото, самотата вече не била същата. А какво да кажем за музиката в такъв случай?! Какъв разговор само водим с нея, без дума да кажем. Когато душата има нужда да замълчи и търси друга душа, музиката говори като за двама. Когато живееш между невъзможности, музиката ти показва пътя. Разкрива ти..

публикувано на 16.04.24 в 08:05

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 30 април 2024 г.

16 април Свири симфоничният оркестър на Българското национално радио с диригент Марк Кадин. 3.00 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Рапсодия по тема от Паганини, оп. 43. Солист: Андрей Гугнин (пиано). 3.27 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Прелюд в Сол мажор, оп. 32 № 5. Изпълнява Андрей Гугнин (пиано). 3.32 часа – Сергей Прокофиев (1891-1953),..

публикувано на 14.04.24 в 09:05

"Летящият холандец" се завръща на сцената на Кралската oпера

След дългогодишно отсъствие "Летящият холандец" на Рихард Вагнер се завръща на сцената на Кралската oпера. Вагнер създава произведението вдъхновен от сатиричната новела "Мемоарите на господин фон Шнáбелевóпски" на Хайнрих Хайне и разтърсен от едно свое бурно пътешествие с малък кораб от Рига до Лондон. Записът, който ще прозвучи е от 16 март 2024..

публикувано на 13.04.24 в 08:05
Аделина Александрова и проф. д-р Петя Бъговска (вдясно)

Проф. д-р Петя Бъговска: Много е важно да има отношение към миналото

За нея спокойно може да се каже, че не тя е избрала инструмента, на който свири, а той е избрал нея. Заниманията ѝ с музика всъщност започват от пианото, но съдбата пожелава животът ѝ да бъде свързан с контрабаса! И там тя е пълновластна господарка – изтръгва от него звуци, изненадващи за внушителния му размер, и го подчинява безусловно на творческата..

публикувано на 12.04.24 в 11:15