Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Нова и най-нова история на „АфроКубизма” в онлайн изданието на „Аларма”

Тумани Диабате, „Цанкарев дом”, Любляна, 23 ноември 2010 година.
Снимка: Цветан Цветанов
Записки и срещи от първото голямо европейско турне на едноименния проект
В този конкретен случай терминът-клише „проект” не бива да дразни читателя, защото продуцираният от британския лейбъл World Circuit „АфроКубизъм” си е точно „проект” – в най-положителния смисъл на понятието: с първоначален замисъл, с изследователски сюжет, поетапно осъществяване и (дай боже) множество продължения. „АфроКубизмът”, макар и не под това име, като хрумване предхожда Buena Vista Social Club, а през последните години неколкократно е давал индикация, че… аха, ще се роди – с песни като Ai Ga Bani на Али Фарка Туре и Тумани Диабате (с участието на Орландо Качаито Лопес) и Sante Yalla на сенегалеца Шейх Ло, с дебютния и за съжаление последен албум на без време отишлия си кубински перкусионист Анга Диас… Всъщност в диска „АфроКубизъм” има специална пиеса, композирана от Баба Сисоко и посветена именно на Анга Диас. И наистина – всички тези великани на музиката на Куба и Мали, преселили се в „по-добрия свят” през последните години – и Али Фарка, и Качаито, и Анга – сякаш ни се усмихват от Вечността: на нас и на „новото бебе в семейството”, както нарича „АфроКубизма” майсторът на западноафриканската арфа (кора – б.а.) Тумани Диабате. Нека да припомним, че именно Тумани беше човекът, който преди пет години за пръв път сподели пред нашите слушатели, че подготвя именно такъв проект заедно с Елиадес Очоа от Buena Vista.
И когато се срещнахме отново в края на ноември 2010 година в „Цанкарев дом” (словенското НДК) пет години след създаването на другия мащабен „биг бенд” на Тумани, Symmetric Orchestra, посветен на културното възсъздаване на Мандингската империя от XIII век – той въодушевено ни доразказа…

Историята на „АфроКубизма”

„Получи се като кръстосване на две различни идеи. Първо трябваше да е съвместен албум – мой и на Елиадес. Запозна ни Ник Голд, нашият издател. Свирихме за първи път в един хотел в Амстердам – само кора и китара. Свирихме цял час и се получи невероятно. А после продуцентът си спомни, че преди години е имало такава идея – двама африкански музиканти – Басеку Куяте и Джелимади Тункара – да участват в записите на Buena Vista Social Club. Не се случило тогава, защото имали някакви проблеми с паспортите и не получили виза за Куба. Но ето че се случва днес – и това, което ме радва, е че музикантите от Мали не се опитват да свирят кубинска музика и кубинците в този проект не се опитват да свирят музика от Мали, не: всички ние свирим своята си музика и се получава нещо по-голямо, нещо съвсем ново – сякаш имаме ново бебе в семейството…”

Освен Тумани, Елиадес (заедно с музикантите от Grupo Patria), Басеку (виртуоз на н’гони, познат от албумите на Али Фарка Туре и от двата си солови албума, вторият от които издаден от американския лейбъл Sub Pop) и легендарния китарист Джелимади Тункара , в албума участват още двама от голямата грио-фамилия Диабате – певецът Касе Мади Диабате и балафонистът Ласана (братовчед на Тумани от Гвинея, познат на широката публика от съвместната работа на Тумани с Тадж Махал). И това е само началото! Още в отговора на първия ни въпрос Елиадес Очоа ни уверява в това:

Когато се поставя основата на нещо толкова голямо (във всеки един смисъл), каквото е „АфроКубизмът”, много важна е селекцията. Да започнем от кубинските песни, които познаваме – народни или създадени от Компай Сегудно, от Нико Сакито, от Вас самия. Как избрахте кои точно да влязат в този албум и да бъдат „пренаписани” един вид в западноафрикански стил?
Репертоарът на проекта „АфроКубизъм” се състои от традиционна кубинска музика, но там се появяват и две интерпретации на песни на Елиадес Очоа, мои – A la luna yo me voy и Tumbao 27. Това са мои неща. Има и песни на Гийермо Портавалес и Лоренсо Йересуело, и на други кубински автори – да, това е един разнообразен диск. Всички парчета, които присъстват в албума, следват единно внушение, но в крайна сметка продуцентът Ник Голд (човекът начело на World Circuit – б.а.) беше този, който реши кои песни да влязат и кои не. Когато подхванахме този проект, репертоарът ни се състоеше от 25 песни и от тях трябваше да избираме кои да останат в диска. Другите песни също са добри, но ще бъдат за друг диск.
Вашата музика с Grupo Patria е свързана повече с традиционните кубински стилове – сон, гуахира и други – и не е толкова „африканска” или „афро-кубинска”, ако я сравним с тази на Роберто Фонсека или на Омар Соса, например. Това, според мен, прави срещата Ви със музикантите от Мали още по-интересна. Вие лично кога и как открихте африканската музика за себе си– и като слушател, и като музикант?
Преди много години, през 1995 г., записах един диск с Ману Дибанго, известния саксофонист от Камерун. Но това не е същото, което правя сега. С проекта „АфроКубизъм” навлязох наистина в африканската музика. Докато навремето Ману Дибанго следваше нашата музика и се адаптираше към нашия стил, сега ние се адаптираме към африканците, както и те се адаптират към нас. Сега имаме истинско обединение на две различни сили.
Споменахте песента A la luna yo me voy, която сте включили в този албум. Тя е интересен случай, защото е „африканска” по свой си начин, черпейки от хаитянските традиционни стилове…
Тази песен е на Елиадес Очоа. A la luna yo me voy е сливане, хармония между френската тумба, хаитиянските ритми и кубинския сон: в нея има от всичко. Но да – влиянието от хаитянската, а оттам и от африканската музика тук е много силно.
Кое беше най-голямото предизвикателство за Вас, когато се захванахте с „АфроКубизма”?
Когато започнахме да репетираме, в началото се чувствахме странно, защото сме свикнали да работим с нашия си кубински звук. Африканската музика е друг начин на свирене, друг начин на правене на музика. Но с течение на времето започнахме да се запознаваме все повече с африканската музика и да се чувстваме все по-удобно в нея. Днес дори мисля, че се справяме добре. Работихме доста, знаейки, че трябва да направим добре нещата. Така се и получи.
Албумът „АфроКубизъм” страничен проект ли е за Вас или по някакъв начин ще зададе нови насоки в музиката Ви?
Начинът, по който аз правя традиционна кубинска музика няма да се промени никога. Сега вратите пред мен са отворени към други култури и винаги мога да направя различен проект, но личният ми стил винаги ще си остане кубинският сон. Според Вас „АфроКубизмът” традиционна музика ли е, или авангардна?
Той не е нито нов, нито необичаен. Мисля, че „АфроКубизмът” е просто музика. От определена гледна точка този проект е нещо ново и различно, защото африканци правят кубинска музика и кубинци правят африканска. Но със сигурност се получи добре и това сътрудничество е по-скоро нещо естествено, отколкото ново.
Как Вие приехте това сътрудничество?
На мен ми харесва и винаги ще съм отворен към подобно сътрудничество. В този случай това беше наше задължение, което бяхме поели преди 14 години. Когато се правеше Buena Vista Social Club идеята беше да се направи именно това – запис на Елиадес с няколко африканци и може би няколко кубински артисти. Но тъй като африканските музиканти не успяха да дойдат в Куба тогава, записахме Buena Vista. Това, което сега направихме, трябваше да е оригиналният Buena Vista Social Club.

Превод на интервюто с Елиадес Очоа от испански: Валентина Димитрова

(Материалът е публикуван и в сп. ЛИК)
По публикацията работи: Цветан Цветанов


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

За скандалната пиеса на Иван Теофилов – 60 години по-късно

Скандалната навремето пиеса на Иван Теофилов "Поетът и планината" (1963) излиза за първи път като текст 60 години по-късно, като в книгата освен пиесата е отразена и нейната история.  Публикувани са отзиви, рецензии и цялата съпътстваща разгромяваща театралнокритическа рецепция, както и спомени на създателите на спектакъла с режисьор Леон Даниел...

публикувано на 25.04.24 в 17:55

Серия от лекции за тялото в киното с водещ Николай Колев

Движенческата лаборатория "Ход" е пространство, ръководено от Цвета Дойчева. В нея се провеждат работилници, посветени на танца и движението. Сега там тече цикъл лекции на Николай Колев, които преминават по-скоро като разговори на тема "Тялото в киното".  "Еросът и порастването – филми с инициация" беше темата на първата лекция. Сега предстои втората..

публикувано на 25.04.24 в 17:29

Офорти на варненски ученици по рисунки на Владимир Димитров-Майстора

Как изглеждат рисунки на Владимир Димитров-Майстора през очите на ученици от специалност "Изящни изкуства" в Националното училище по изкуства "Добри Христов" в град Варна? За това разказват художникът Георги Кенаров и неговите ученици – Виктория Стоянова, Клементина Савова и Мария Бузева. В Градската художествена галерия "Борис Георгиев" в..

публикувано на 25.04.24 в 17:15

Весела Ножарова: Българският артпазар все още не е регулиран

В сянката на пандемията един лозунг започна да се издига сред хората – "Купувайте изкуство от живи художници, на класиците пари не им трябват". Тази фраза, която бързо придоби популярност, отразява желанието на обществото да подкрепи съвременните творци, да им осигури възможност за развитие и признание. Но как да разпознаем съвременен талант, който..

обновено на 25.04.24 в 12:50

Резервно око: един различен поглед към реалността

Художникът Радослав Мъглов представя новите си творби в изложбата "Резервно око" в столичната галерия "Аросита". Кураторът Викенти Комитски споделя за експозицията: "В тази изложба на Радослав Мъглов, под формата на серия от непоказвани рисунки, се ангажира с една история за деконструкция на образа като такъв. Рисунките, с четка и..

публикувано на 25.04.24 в 07:53