„Аида” от Джузепе Верди, опера в четири действия (съдържание)

Либрето: Антонио Гисланцони
Премиера: 24 декември 1871 година в Кайро

Действащи лица:
Фараонът на Египет (бас)
Амнерис – негова дъщеря (мецосопрано)
Аида – етиопска принцеса, робиня (сопрано)
Радамес – египетски военачалник (тенор)
Рамфис – върховен жрец (бас)
Амонасро – цар на Етиопия (баритон)

Действието се развива в Мемфис и Тива.

Първо действие
Първа картина
Зала в двореца на фараона в столицата на Египет - Мемфис. Рамфис известява на Радамес, че войната с Етиопия е неизбежна. Радамес се надява да бъде избран за военачалник на египтяните. Мечтае да се завърне от бойното поле като победител, за да освободи своята любима - робинята Аида. Нейният баща - царят на Етиопия е нахлул в Египет, за да освободи дъщеря си от робство. Аида е влюбена в Радамес.
Идва Амнерис. Дъщерята на фараона също обича храбрия войн. Подозира обаче, че сърцето му принадлежи на друга. Когато Аида се появява. Амнерис забелязва, че Радамес е смутен. Пристига фараона заедно с върховния жрец Рамфис. Пратеник обявява, че етиопците предвождани от своя цар са нахлули в Египет. Фараонът възвестява началото на войната, а Радамес е избраникът на богинята Изида да бъде начело на армията.
Разкъсвана между любовта си към Радамес и верността към своя народ, Аида моли боговете да й изпратят смърт…

Втора картина
В храма. Върховната жрица моли вездесъщия бог Ра да отреди победа на египетските войни. Рамфис, обкръжен от жреците, връчва свещения меч на Радамес.

Второ действие
Първа картина

Стаята на Амнерис. Дъщерята на фараона с помощта на робините си се готви да посрещне победителя Радамес. Когато Аида идва, Амнерис заповядва на всички да излязат. За да изпита чувствата на своята робиня, тя казва, че Радамес е загинал в битката. Аида не успява да издържи на изпитанието и признава за любовта си към младия войн. Изгаряща от ревност, Амнерис обмисля план за отмъщение.

Втора картина
Радамес и войните му влизат триумфално в Тива. Фараонът на Египет обявява,че Радамес може да поиска каквато пожелае награда за победата. Етиопските пленници идват и Амонасро е сред тях.
Аида се втурва към баща си , но той не разкрива своята самоличност.
Те молят фараона за милост. Народът обаче иска тяхната смърт. Радамес се застъпва за пленниците. Фараонът го обявява за свой наследник и му предлага ръката на дъщеря си.

Трето действие
На брега на Нил, близо да храма на Изида. Аида чака Радамес, според тайната им уговорка. Амонасро се появява внезапно и настоява дъщеря му да научи от своя любим за разположението на египетската армия. Аида отказва, а Амонасро я проклина. Идва Радамес. Етиопската принцеса, разкъсвана от противоречиви чувства го моли да избягат. Младият войн отказва, но издава тайната откъде ще преминат неговите войски. Амонасро това и чака. Излиза от скривалището и назовава своето име. С ужас Радамес разбира, че неволно е станал предател. Виковете привличат вниманието на Рамфис и Амнерис. Те заповядват на стражата на залови Радамес. Аида и баща й успяват да избягат.

Четвърто действие
Първа картина

Зала в храма, пред входа на подземието. Амнерис предлага на Радамес да се откаже от любовта си към Аида в замяна на свободата си.
Смелият войн обаче не иска спасение на такава цена. Рамфис излиза от подземието и съобщава присъдата: предателят трябва да бъде погребан жив. В пристъп на отчаяние, Амнерис проклина жестоките жреци.

Втора картина
Входът на подземието на гробницата е зазидан. Радамес си припомня щастливите мигове с Аида. Внезапно от тъмнината се появява етиопската принцеса. Тя се е промъкнала незабелязано, за да сподели съдбата на своя любим. Горе, в храма, потънала в скръб Амнерис оплаква изгубената си любов…
ВИЖТЕ ОЩЕ

„Мария ди Роан“, опера в 3 действия от Доницети (съдържание)

Либрето: Салваторе Камарано. Първо изпълнение: 5 юни 1843 г. в Кертнертор театър, Виена. Действащи лица: • Рикардо, граф дьо Шале – тенор; • Енрико, Херцог ди Шеврьоз – баритон; • Мария, графиня ди Роан – сопрано; • Армандо ди Гонди – тенор; • Фиеско – бас. За операта „Мария ди Роан“ е 64-тата опера на Доницети и една от най-зрелите творби на..

публикувано на 17.08.17 в 10:00
Част от скицата на Н. Беста за „Вилиси“, публикувана в Gazzetta Musicale di Milano (1884 г.)

„Вилиси“, първата едноактна опера на Пучини (съдържание)

Либрето: Фердинандо Фонтана Първо изпълнение: 31 май 1884 г., Милано. Действащи лица: • Анна – сопрано; • Роберто – тенор; • Гулиелмо – баритон. Лесничеят Гулиелмо е поканил гости и празнуват годежа на дъщеря му Ана с Роберто. Момъкът е получил значително наследство и трябва да отиде до Майнц, за да го получи. Ана е тъжна, Роберто се опитва да я..

публикувано на 16.08.17 в 11:15

Барабанисти. Петър Славов

В поредицата предавания, посветени на барабанистите в джаза, предлагам на Вашето внимание звукозаписи с участие на Петър Славов , „Пъпеша“, както с обич го наричахме. В срещата ни звучат пиесите, с които легендарният български квартет „Джаз Фокус’65“ имаше изява на джаз фестивала в Монтрьо, Швейцария през 1967 година. Създаден от Клод Нобс (Claude Nobs)..

публикувано на 16.08.17 в 08:55

Класация за български песни „7 в 11” - гласувайте!

Всеки вторник от 11 часа по програма „Христо Ботев” с Диляна Трачева и Здравко Петров Всяка седмица предлагаме девет песни (седем класирани и две нови), за които да се гласува. Може да изберете до 7 песни, преди да завършите своето гласуване. Всяка седмица последните две песни отпадат и на тяхно място предлагаме нови две. Песента, стояла..

обновено на 15.08.17 в 12:08
Групата на Кинг Аишоба (Гана)

Най-доброто от „Аларма Пънк Джаз“ до края на август, че и след това

Заглавието е уловка, разбира се, защото най-доброто винаги предстои. Но все пак трябва да отдадем дължимото и на постиженията дотук. В края на пролетта имахме чудесна група от Гана на „Аларма Пънк Джаз“ , около която заформихме цял мини фестивал „АфроВизия“. Гостуваха ни и Eyot с пиесите от четвъртия си студиен албум, записван при Стив Албини в Чикаго...

публикувано на 14.08.17 в 17:10