Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Първата българска опера - "Сиромахкиня" от Емануил Манолов

| обновено на 07.07.14 в 14:05

Два клавирни шедьовъра са включени в тази програма: Първият клавирен концерт на Веселин Стоянов - творба с пищна романтична наситеност на соловата и оркестровата партии. Солист е авторът, съпроводен от Софийската филхармония под диригентството на Саша Попов, запис от 1955 г. Втората клавирна творба е цикълът "Пролетни приумици" от Любомир Пипков. Изграден е от 16 миниатюри, завършени картини. Ще слушаме Марта Деянова, на която произведението е посветено: сред немногобройните изпълнители, които са посягали към този прелестен музикален свят, нейното изпълнение си остава единствено с изключителния усет за спецификата на рисунъка, финеса на Пипковата музика, с темперамента и с особеното клавирно докосване, сякаш само с мисъл...
И едно незаслужено пренебрегвано произведение - първата българска опера - "Сиромахкиня" от Емануил Манолов, написана (и незавършена) в 1900 г. Операта изобилства с интонации от италиански опери и от градския романс и това, очевидно, е реверанс към все още неподготвената българска публика. От друга страна тя има модерна за тогава драматургия, която не почива върху романтичното оперно клише - любовна драма. В основата на сюжета е едноименната Вазова балада. Записът на операта (1995 г.) е резултат на един музикантски подвиг на композитора Велислав Заимов: той реставрира силно повредената партитура като възсановява и преоркестрира "бели" петна - с респект към авторовия стил.

В записа участват солистите Соня Маринова - Сиромахкинята, Иван Бенчев – Главатар на разбойниците, Николай Биков - Хазяин, Марио Христов – Разбойник, гост, Маргарита Цочева - Гостенка, Фани Павлова – г-жа Иванова, смесен хор и Симфоничният оркестър на БНР, диригент Андрей Андреев.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Цигуларката Мира Глодеану и бароковият ансамбъл „Семпер“

Ден на ранната музика с изпълнения от Букурещ

По случай Деня на ранната музика (21 март) в предаването "Музика хисторика" представяме запис на концерт на бароковия ансамбъл "Семпер", състоял се на 11 ноември 2023 г. по време на Фестивала за ранна музика в Букурещ. Програмата, озаглавена "Soli и Tutti", се базира на редуването на оркестрови творби и произведения за соло инструменти или камерни..

публикувано на 18.03.24 в 17:35
Светлин Русев

Програма "Христо Ботев" излъчва директно концерти от МФ "Мартенски музикални дни"

Със солов рецитал на световноизвестния цигулар и почетен гражданин на Русе Светлин Русев на 17 март ще бъде официално открит 63-ият Международен фестивал "Мартенски музикални дни" . В периода до 31 март фестивалът ще предложи още много музикални изненади както за почитателите на класиката, така и за любителите на джаза и съвременната музика. Своя дебют..

публикувано на 17.03.24 в 16:29
JazzBoree

Новата етно-джаз формация JazzBoree представя първата си песен

На българската музикална сцена се качва нова група, готова да поднесе на слушателите завладяваща смесица от стиловете на българската народна музика и джаза. Савина Стоилова (вокал), Ралица Тонева (саксофон и вокал), Борис Петков (клавишни), Андрей Велков (ударни) – това са талантливите млади изпълнители, обединени под името JazzBoree, което ще..

публикувано на 17.03.24 в 12:05

Жанин Янсен и Камерата Залцбург – очаквано отлична комбинация

Музика от епохата на барока и класицизма звуча на 22 февруари в Двореца на изящните изкуства BOZAR в Брюксел с гостуването на камерния оркестър Камерата Залцбург и холандската цигуларка Жанин Янсен. Изявата бе част от кратко европейско турне на състава, включващо още концерти в Херлен, Фрайбург и Париж. За начало на концерта в Брюксел музикантите..

публикувано на 17.03.24 в 08:40

Легендарен запис на вълшебната приказка "Снежанка" от Римски-Корсаков

Когато прочита пиесата на Александър Островски "Снежанка" през 1874 година, Римски-Корсаков не е особено впечатлен от нея. "Дали не съм прекалено отдаден на идеите на 60-те? Или 70-те изискват оперите да бъдат написани върху сюжети, вдъхновени от живота? Може би съм прекалено привлечен от натурализма на Мусоргски?" – пише композиторът. Тези фактори са..

публикувано на 16.03.24 в 08:05