Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

120 години от рождението на диригента Карл Бьом

БНР Новини

Докато Вагнер и Щраус в ръцете на Карл Бьом са разкошно романтични, то неговият Моцарт е педантично класически.
Карл Бьом, знаменитост от средата на миналия век с повече от 50 години творческа дейност, притежава огромно количество записи, награди и признание зад гърба си. Творец, който концентрира усилията си върху немската и австрийска класика, романтика и музиката на ХХ век, в частност Рихард Щраус и Берг. Три са най-често големите имена, до които подреждат това на Бьом – Моцарт, Вагнер и Щраус.

Свеж вятър, отвяващ всяка рутина, пронизва неговото музициране. Диригент с жива и еластична музикалност, допълнена с активен интелект и голям педагогически талант, всичко това предвещава високи интерпретаторски достижения. Постига съвършенство с прости жестове, оформени от светила като Рихард Щраус и Карл Мук
– това обобщават изследователите за почерка на диригента.
Заради огромната си почит към немската и австрийска музикална култури и заради сложното време Карл Бьом е бил разследван след Втората световна война за връзка с нацистите. Не е можел да дирижира няколко години, вероятно и поради факта, че по време на войната ръководи Виенската опера. След 1947 година е реабилитиран.
Началото на неговата кариера е необичайно. Висшето му академично образование е всъщност юридическо, дори защитава докторска степен по право. Паралелно с това, от дете учи музика. Роден е в Грац на 28 август 1894 година. Вземал е уроци по пиано и теория в Консерваторията в Грац. По-късно учи при Мандишевски, приятел на Брамс, във Виенската консерватория. Диригентската му кариера започва през 1917 г. в родния Грац, като ръководител на местния оперен театър. Запознава се с Бруно Валтер, който го взима за свой асистент в Мюнхенската опера. През 1921 г. започва да дирижира в Баварската опера в Мюнхен, през 1927 г. става генерален музикален директор на театъра в Дармщадт. През 1931 г. дирижира премиерата на „Воцек” от Албан Берг. А по-късно като директор на Дрезденската опера (там наследява Фриц Буш) в периода 1934-43 г. дирижира премиерите на две опери от Рихард Щраус: „Мълчаливата жена” и „Дафне”, като последната авторът посвещава на младия диригент. Преди Дрезден (любимият театър на Щраус) Карл Бьом е бил за малко генерален музикален директор и на Хамбургската опера.
Описват го като своеобразен антипод на ярките му съвременници – Тосканини, Клемперер и Фуртвенглер. Скромен и незабележим, с пестеливи жестове, лишен от всякаква показност, но безкомпромисен в изискванията си, задължаващ всички участници в екипа, и певци и музиканти, на абсолютната прецизност, лоялност и отдаденост към партитурата, каквато е имал той самия.
Дебютът на Бьом отвъд океана, в Метрополитън опера, е през 1957 година с „Дон Жуан” на Моцарт. След това диригентът прави няколко мащабни турнета в САЩ и Япония с Берлинската филхармония и Виенската опера. Бил е чест гост на Залцбургския фестивал още от 1938 година. В Байройт гастролира от 1962 до 1970 г. През 1967 г. Бьом е удостоен със званието почетен диригент на Виенската филхармония.
В предаването звучат откъси от оперите „Дон Жуан” от Моцарт, „Фиделио” от Бетовен, „Жената без сянка” от Рихард Щраус и „Тристан и Изолда” от Вагнер.

30 август, от 20.00 часа



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Лия Петрова представя Корнголд под палката на Йоханес Калицке

Родена преди 34 години в София, Лия Петрова се превърна в откритие на международната музикална сцена през 2016-а, когато спечели първата награда на конкурса"Карл Нилсен" в Дания, ръководен от майстора на пианото Николай Шепс-Знайдер. Следващите години са белязани с поредица от постижения и артистични успехи. Нейните изразителност и талант се..

публикувано на 16.04.24 в 09:30

Музиката на "Молец", която носи усещане за свобода

Един мъдър човек каза, че откакто се е появило радиото, самотата вече не била същата. А какво да кажем за музиката в такъв случай?! Какъв разговор само водим с нея, без дума да кажем. Когато душата има нужда да замълчи и търси друга душа, музиката говори като за двама. Когато живееш между невъзможности, музиката ти показва пътя. Разкрива ти..

публикувано на 16.04.24 в 08:05

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 30 април 2024 г.

16 април Свири симфоничният оркестър на Българското национално радио с диригент Марк Кадин. 3.00 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Рапсодия по тема от Паганини, оп. 43. Солист: Андрей Гугнин (пиано). 3.27 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Прелюд в Сол мажор, оп. 32 № 5. Изпълнява Андрей Гугнин (пиано). 3.32 часа – Сергей Прокофиев (1891-1953),..

публикувано на 14.04.24 в 09:05

"Летящият холандец" се завръща на сцената на Кралската oпера

След дългогодишно отсъствие "Летящият холандец" на Рихард Вагнер се завръща на сцената на Кралската oпера. Вагнер създава произведението вдъхновен от сатиричната новела "Мемоарите на господин фон Шнáбелевóпски" на Хайнрих Хайне и разтърсен от едно свое бурно пътешествие с малък кораб от Рига до Лондон. Записът, който ще прозвучи е от 16 март 2024..

публикувано на 13.04.24 в 08:05
Аделина Александрова и проф. д-р Петя Бъговска (вдясно)

Проф. д-р Петя Бъговска: Много е важно да има отношение към миналото

За нея спокойно може да се каже, че не тя е избрала инструмента, на който свири, а той е избрал нея. Заниманията ѝ с музика всъщност започват от пианото, но съдбата пожелава животът ѝ да бъде свързан с контрабаса! И там тя е пълновластна господарка – изтръгва от него звуци, изненадващи за внушителния му размер, и го подчинява безусловно на творческата..

публикувано на 12.04.24 в 11:15