Чуйте отново концертното изпълнение на операта „Отело“ от Джузепе Верди – запис от 23 октомври, в зала „България”

Красимира Стоянова като Дездемона.
Снимка: krassimira-stoyanova.com

Диригент: Георги Димитров
Солисти:
Красимира Стоянова (сопран) – Дездемона
Мариус Влад (тенор) – Отело
Руси Ников (баритон) – Яго
Гергана Русекова (мецосопран) – Емилия
Валерий Георгиев (тенор) – Касио
Красимир Динев (тенор) – Родриго
Ивайло Джуров - (бас) – Лодовико
Петър Кунев (бас) – Монтано
Васил Антов (бас ) – Херолд
С участието на Смесения хор при БНР с диригент Драгомир Йосифов

Верди започва своята опера „Отело“, когато вече е почти 70-годишен и работи над нея в продължение на пет години. Никоя своя опера дотогава композиторът не е писал толкова дълго време. Това се дължи както на напредналата му възраст, така и на голямата му почит към Шекспир. Той смята, че много от либретата на опери върху Шекспирови драми са оскърбление за гениалния английски драматург. Преди това Верди е написал по Шекспир само „Макбет“, преработвана няколко пъти. „Крал Лир“, музиката на която пише дълги години, той унищожава преди всичко заради слабото според него либрето.
Либретото на „Отело“ е създадено от композитора Ариго Бойто. Смята се, че то е идеалният текст за опера. Като композитор и истински познавач на жанра, Ариго Бойто го написва твърде удобно: действието е извънредно сбито, изхвърлени са много подробности (дори и сцената на отвличането на Дездемона), първото действие на драмата също липсва и т.н. Характеристиката на образите е запазена, което особено много помага на Верди да обрисува музикално главните герои вярно и пълно.
Премиерата на „Отело“ е на 5 февруари 1887 година в Teatro La Scala, Милано, и предизвиква истински фурор. Макар и вече доста възрастен, Верди доказва, че е истински майстор на италианската опера и демонстрира още по-високо постижение в музиката.