Маурицио Полини на 75

Неделя, 8 януари, от 22.00 часа, по програма "Христо Ботев" ще отбележим тази годишнина

Маурицио Полини

На 5 януари брилянтният италиански пианист Маурицио Полини навърши 75 години! Ако сте негови почитатели, можете да проследите негови студийни и документални записи в „Музикалните вечери“ на програма „Христо Ботев“. След спечелването на небезизвестния Шопенов конкурс във Варшава през 1960 година, самокритичният 18-годишен Полини решава да продължи да учи преди да започне своята международна кариера. Така започва заниманията си с Артуро Бенедети Микеланджели, след което вече е готов за своята бляскава кариера с утвърдени оркестри и диригенти в Европа, САЩ, Далечния Изток и Япония.
Репертоарът му се разпростира от Бах до съвременни автори, включително премиери на пиеси от Ноно, Манцони, Донатони, Гуарниери и Берио, както и интегрално изпълнение на бетовеновите сонати – в периода 1993 – 1994 той ги представя в Берлин, Мюнхен, Ню Йорк, Милано, Париж, Лондон и Виена. Своята страст към музиката на ХХ в. доказва и с творби на Шьонберг, Веберн, Булез и Щокхаузен. Сред наградите му се отличават “Ернст фон Сименс” от 1996 г., японската императорска премия от 2010 г. и “Грами” за най-добро солово изпълнение на Шопеновите ноктюрни, реализиран от звукозаписната компания “Дойче грамофон”, а това е и допълнително признание на плодотворното сътрудничество между пианиста и компанията.
“Ние, пианистите – казва Полини - имаме огромна привилегия да имаме най-големия и най-великия репертоар, който съществува за музикален инструмент. Това е грамадно нещо! Например ако си помислиш само с творчеството на Шуман може да прекараш целия си живот. Така че аз правя нещо много просто: избирам произведения, с които искам да имам връзка, постоянна връзка. Произведения, които винаги харесвам, или които не ме изморяват никога, и свиря само тях. Тази възможност идва от изобилието на клавирната литература и аз се възползвам от тази привилегия. Когато говорим за интерпретаторския процес понякога имаш усещането, че стигаш дъното на пиесата. И така и трябва, ако представяш пиесата. Но след година вероятно ще откриеш нови неща, защото така са направени майсторските пиеси.
Никога не можеш да спреш да ги изучаваш и да им се удивляваш. Но при всички случаи интерпретаторският процес е очарование и увличане. Може би хората не осъзнават как работи това, но има два много съществени и важни момента. Първият е мигът, когато откриваш пиесата във всичките й детайли, за да я направиш своя, което е трудно. Това е напълно интимен момент, който артистът осъществява сам, особено солистът. И това е един дълъг процес. След това идва мигът на представлението, в който всичко, което си научил и открил в пиесата, трябва да излезе навън, но придружено със спонтанност. Идеалното би било със спонтанността на импровизацията, но тази импровизация е възможна според мен, с велики музикални пиеси. И само ако имаш тази огромна работа зад гърба си. В противен случай става нещо много повърхностно и не работи. Затова смятам, че великата музика има истинска необходимост от тези два много важни момента навреме. А това понякога е много трудно!” – думи на италианския пианист Маурицио Полини.

print Отпечатай
ВИЖТЕ ОЩЕ
Стихотворението

Back to the Roots - поезия билингва

Много е важно да останеш привързан към корена си, да стигнеш до автентичността на това, което обичаш, но да го пресъздаваш по свой начин, думите са на Кирил Калев, автор на изпята поезия, бард и композитор. Той представя свои стихове на френски и английски език от третия си концептуален авторски албум Back to the Roots  (”Назад към корените” на..

публикувано на 21.01.17 в 09:05
Александрина Милчева

Метроном избра: Александрина Милчева с майсторски клас в Пловдив

Само във Виенската Щатсопера е пяла 163 пъти в централни роли.В същия театър е паметното й участие с Пласидо Доминго в „Кармен“, когато артистите се покланят повече от 30 пъти на възторжената публика, над половинчасови са аплаузите. Александрина Милчева не може да забрави и гастрола в Метрополитън опера в „Бал с маски“, когато съвършеното..

публикувано на 20.01.17 в 15:05

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 21 до 25 януари 2017 година

21 януари Изпълнения на Sebastian String Quartet. 3.00 часа - Никша Нирич (1927), Струнен квартет № 1 в до диез минор. 3.25 часа – Борис Папандопуло (1906 - 1991), Струнен квартет № 1, оп. 7. 3.49 часа – Дмитрий Шостакович (1906 - 1975), Струнен квартет № 2 в ла мажор, оп. 68. 4.26 часа – Карл Мария фон Вебер (1786 - 1826), Миса Санкта № 1 в ми бемол..

публикувано на 20.01.17 в 11:38
Диана Дамрау и Виторио Григоло  в сцена от операта „Ромео и Жулиета“ на сцената на Метрополитън опера

На 21 януари, от 20.00 часа, на живо от Метрополитън опера – „Ромео и Жулиета“ от Шарл Гуно

Сопраното Диана Дамрау и тенорът Виторио Григоло отново се появяват заедно на сцена. „Тръпнещият звезден тим“ - така ги помнят от преди две години в Мет, когато двамата се появиха заедно в „Манон“ на Масне. Тогава още в „Ню Йорк Таймс“ критиците възкликнаха: „...нажежена до бяло чувственост и вдъхновяващ лиризъм“. Дамрау дебютира в ролята на Жулиета..

публикувано на 20.01.17 в 10:15

Класика

Основната линия и тема в срещата ни днес е: легендарни джаз музиканти, които изпълняват академична музика: класика и предкласика. Предлагам на вниманието Ви композиции на Жан-Жозеф Муре, Хенри Пърсел, Йохан Себастиан Бах, В.А.Моцарт с изпълнителския талант на тромпетиста Уинтън Марсалис, българския флейтист Симеон Щерев и пианистите Чик Кърия и Кийт..

публикувано на 18.01.17 в 15:54