Маурицио Полини на 75

Неделя, 8 януари, от 22.00 часа, по програма "Христо Ботев" ще отбележим тази годишнина

Маурицио Полини

На 5 януари брилянтният италиански пианист Маурицио Полини навърши 75 години! Ако сте негови почитатели, можете да проследите негови студийни и документални записи в „Музикалните вечери“ на програма „Христо Ботев“. След спечелването на небезизвестния Шопенов конкурс във Варшава през 1960 година, самокритичният 18-годишен Полини решава да продължи да учи преди да започне своята международна кариера. Така започва заниманията си с Артуро Бенедети Микеланджели, след което вече е готов за своята бляскава кариера с утвърдени оркестри и диригенти в Европа, САЩ, Далечния Изток и Япония.
Репертоарът му се разпростира от Бах до съвременни автори, включително премиери на пиеси от Ноно, Манцони, Донатони, Гуарниери и Берио, както и интегрално изпълнение на бетовеновите сонати – в периода 1993 – 1994 той ги представя в Берлин, Мюнхен, Ню Йорк, Милано, Париж, Лондон и Виена. Своята страст към музиката на ХХ в. доказва и с творби на Шьонберг, Веберн, Булез и Щокхаузен. Сред наградите му се отличават “Ернст фон Сименс” от 1996 г., японската императорска премия от 2010 г. и “Грами” за най-добро солово изпълнение на Шопеновите ноктюрни, реализиран от звукозаписната компания “Дойче грамофон”, а това е и допълнително признание на плодотворното сътрудничество между пианиста и компанията.
“Ние, пианистите – казва Полини - имаме огромна привилегия да имаме най-големия и най-великия репертоар, който съществува за музикален инструмент. Това е грамадно нещо! Например ако си помислиш само с творчеството на Шуман може да прекараш целия си живот. Така че аз правя нещо много просто: избирам произведения, с които искам да имам връзка, постоянна връзка. Произведения, които винаги харесвам, или които не ме изморяват никога, и свиря само тях. Тази възможност идва от изобилието на клавирната литература и аз се възползвам от тази привилегия. Когато говорим за интерпретаторския процес понякога имаш усещането, че стигаш дъното на пиесата. И така и трябва, ако представяш пиесата. Но след година вероятно ще откриеш нови неща, защото така са направени майсторските пиеси.
Никога не можеш да спреш да ги изучаваш и да им се удивляваш. Но при всички случаи интерпретаторският процес е очарование и увличане. Може би хората не осъзнават как работи това, но има два много съществени и важни момента. Първият е мигът, когато откриваш пиесата във всичките й детайли, за да я направиш своя, което е трудно. Това е напълно интимен момент, който артистът осъществява сам, особено солистът. И това е един дълъг процес. След това идва мигът на представлението, в който всичко, което си научил и открил в пиесата, трябва да излезе навън, но придружено със спонтанност. Идеалното би било със спонтанността на импровизацията, но тази импровизация е възможна според мен, с велики музикални пиеси. И само ако имаш тази огромна работа зад гърба си. В противен случай става нещо много повърхностно и не работи. Затова смятам, че великата музика има истинска необходимост от тези два много важни момента навреме. А това понякога е много трудно!” – думи на италианския пианист Маурицио Полини.

ВИЖТЕ ОЩЕ

„Мария ди Роан“, опера в 3 действия от Доницети (съдържание)

Либрето: Салваторе Камарано. Първо изпълнение: 5 юни 1843 г. в Кертнертор театър, Виена. Действащи лица: • Рикардо, граф дьо Шале – тенор; • Енрико, Херцог ди Шеврьоз – баритон; • Мария, графиня ди Роан – сопрано; • Армандо ди Гонди – тенор; • Фиеско – бас. За операта „Мария ди Роан“ е 64-тата опера на Доницети и една от най-зрелите творби на..

публикувано на 17.08.17 в 10:00
Част от скицата на Н. Беста за „Вилиси“, публикувана в Gazzetta Musicale di Milano (1884 г.)

„Вилиси“, първата едноактна опера на Пучини (съдържание)

Либрето: Фердинандо Фонтана Първо изпълнение: 31 май 1884 г., Милано. Действащи лица: • Анна – сопрано; • Роберто – тенор; • Гулиелмо – баритон. Лесничеят Гулиелмо е поканил гости и празнуват годежа на дъщеря му Ана с Роберто. Момъкът е получил значително наследство и трябва да отиде до Майнц, за да го получи. Ана е тъжна, Роберто се опитва да я..

публикувано на 16.08.17 в 11:15

Барабанисти. Петър Славов

В поредицата предавания, посветени на барабанистите в джаза, предлагам на Вашето внимание звукозаписи с участие на Петър Славов , „Пъпеша“, както с обич го наричахме. В срещата ни звучат пиесите, с които легендарният български квартет „Джаз Фокус’65“ имаше изява на джаз фестивала в Монтрьо, Швейцария през 1967 година. Създаден от Клод Нобс (Claude Nobs)..

публикувано на 16.08.17 в 08:55

Класация за български песни „7 в 11” - гласувайте!

Всеки вторник от 11 часа по програма „Христо Ботев” с Диляна Трачева и Здравко Петров Всяка седмица предлагаме девет песни (седем класирани и две нови), за които да се гласува. Може да изберете до 7 песни, преди да завършите своето гласуване. Всяка седмица последните две песни отпадат и на тяхно място предлагаме нови две. Песента, стояла..

обновено на 15.08.17 в 12:08
Групата на Кинг Аишоба (Гана)

Най-доброто от „Аларма Пънк Джаз“ до края на август, че и след това

Заглавието е уловка, разбира се, защото най-доброто винаги предстои. Но все пак трябва да отдадем дължимото и на постиженията дотук. В края на пролетта имахме чудесна група от Гана на „Аларма Пънк Джаз“ , около която заформихме цял мини фестивал „АфроВизия“. Гостуваха ни и Eyot с пиесите от четвъртия си студиен албум, записван при Стив Албини в Чикаго...

публикувано на 14.08.17 в 17:10