Маурицио Полини на 75

Неделя, 8 януари, от 22.00 часа, по програма "Христо Ботев" ще отбележим тази годишнина

Маурицио Полини

На 5 януари брилянтният италиански пианист Маурицио Полини навърши 75 години! Ако сте негови почитатели, можете да проследите негови студийни и документални записи в „Музикалните вечери“ на програма „Христо Ботев“. След спечелването на небезизвестния Шопенов конкурс във Варшава през 1960 година, самокритичният 18-годишен Полини решава да продължи да учи преди да започне своята международна кариера. Така започва заниманията си с Артуро Бенедети Микеланджели, след което вече е готов за своята бляскава кариера с утвърдени оркестри и диригенти в Европа, САЩ, Далечния Изток и Япония.
Репертоарът му се разпростира от Бах до съвременни автори, включително премиери на пиеси от Ноно, Манцони, Донатони, Гуарниери и Берио, както и интегрално изпълнение на бетовеновите сонати – в периода 1993 – 1994 той ги представя в Берлин, Мюнхен, Ню Йорк, Милано, Париж, Лондон и Виена. Своята страст към музиката на ХХ в. доказва и с творби на Шьонберг, Веберн, Булез и Щокхаузен. Сред наградите му се отличават “Ернст фон Сименс” от 1996 г., японската императорска премия от 2010 г. и “Грами” за най-добро солово изпълнение на Шопеновите ноктюрни, реализиран от звукозаписната компания “Дойче грамофон”, а това е и допълнително признание на плодотворното сътрудничество между пианиста и компанията.
“Ние, пианистите – казва Полини - имаме огромна привилегия да имаме най-големия и най-великия репертоар, който съществува за музикален инструмент. Това е грамадно нещо! Например ако си помислиш само с творчеството на Шуман може да прекараш целия си живот. Така че аз правя нещо много просто: избирам произведения, с които искам да имам връзка, постоянна връзка. Произведения, които винаги харесвам, или които не ме изморяват никога, и свиря само тях. Тази възможност идва от изобилието на клавирната литература и аз се възползвам от тази привилегия. Когато говорим за интерпретаторския процес понякога имаш усещането, че стигаш дъното на пиесата. И така и трябва, ако представяш пиесата. Но след година вероятно ще откриеш нови неща, защото така са направени майсторските пиеси.
Никога не можеш да спреш да ги изучаваш и да им се удивляваш. Но при всички случаи интерпретаторският процес е очарование и увличане. Може би хората не осъзнават как работи това, но има два много съществени и важни момента. Първият е мигът, когато откриваш пиесата във всичките й детайли, за да я направиш своя, което е трудно. Това е напълно интимен момент, който артистът осъществява сам, особено солистът. И това е един дълъг процес. След това идва мигът на представлението, в който всичко, което си научил и открил в пиесата, трябва да излезе навън, но придружено със спонтанност. Идеалното би било със спонтанността на импровизацията, но тази импровизация е възможна според мен, с велики музикални пиеси. И само ако имаш тази огромна работа зад гърба си. В противен случай става нещо много повърхностно и не работи. Затова смятам, че великата музика има истинска необходимост от тези два много важни момента навреме. А това понякога е много трудно!” – думи на италианския пианист Маурицио Полини.

print Отпечатай
ВИЖТЕ ОЩЕ
Професор Лиляна Антова – пианист и дългогодишен преподавател в клавирната катедра на Националната музикална академия „Панчо Владигеров“

Честит 90-ти рожден ден!

Тя е първият изпълнител у нас на клавирния концерт от Николай Римски-Корсаков. Още в началото на 70-те години на миналия век, експериментира с нетрадиционни форми на концерти и рецитали. Осъществява музикални представления – синтез между клавирни творби, поезия, театър, изобразително изкуство. Навлиза дълбоко в творчеството на Любомир Пипков...

публикувано на 27.04.17 в 15:05

Соня Йончева среща българската публика

След поредица забележителни дебюти на най-престижните световни музикални сцени в Европа и Америка Соня Йончева пристига за концерт в България, по покана на Национален дворец на културата. Дългоочакваното събитие е на 18 юни в зала 1 от 20.00 часа и е изцяло продуцирано от НДК. Определяна от специалисти и музикални критици за певица от..

публикувано на 27.04.17 в 13:20
Джордж Гершуин

Звукови хроники „Биг бенд и джаз – музикално разнообразие и динамика“: Ела Фицджералд, Йехуди Менухин и Стефано Грапели изпълняват пиеси от Джордж Гершуин

В „Звукови хроники“ ще слушате музика, специално подбрана от творчеството на американския композитор Джордж Гершуин. Ще се насладим на прекрасния тембър на Ела Фиджералд, както и на цигулковия дует Стефан Грапели и Йехуди Менухин. Двамата записват чудесен албум, в който са селектирали някои от най-хубавите пиеси на Гершуин. Гершуин много умело е успял да..

публикувано на 27.04.17 в 10:20
Соня Йончева и Марин Йончев със Софийската филхармония, диригент Доминго Хиндоян – концерт в зала „България“ на 5 април 2015 г.

До Париж и обратно за два дни

Както вероятно всички ценители на операта са разбрали, на 18 юни Соня Йончева отново ще изнесе концерт в София. Ще я съпровожда Фестивалният симфоничен оркестър с диригент Доминго Хиндоян. В програмата са включени фрагменти от опери на Джузепе Верди.  В концерта ще участва и братът на певицата Марин Йончев.  Програма „Христо Ботев“ следи изявите ѝ по..

публикувано на 27.04.17 в 09:15

В Шумен отново се събират пианисти и цигулари за конкурса „Панчо Владигеров“

Три са възрастовите групи: до 12 години, до 15 и до 19 години. Ще се състезават 39 – 19 пианисти и 20 цигулари. Освен български музиканти пристигат състезатели от тайван, Япония, Сърбия, Корея, Турция, Чехия. Концертът за откриването ще изнесат лауреати от предишни конкурси – Борис Узунов, Емил Бояджиев – пианисти, Виктория Даскалова и Филип Филипов –..

публикувано на 26.04.17 в 09:35