Хашек и Чапек в „Запазена марка „Радиотеатър”

Ярослав Хашек и Карел Чапек, водещи имена на чешката литература, ще зарадват слушателите на програма „Христо Ботев” в часовете на рубриката „Запазена марка „Радиотеатър”. Драматизациите по техни произведения ще прозвучат от 0.20 след полунощ от 13 до 17 март.

Програмата започва на 13 март с „Паноптикум” на Хашек - една истинска върволица от човешки характери, обединени от панаира, този толкова обикнат от чешкия писател топос на веселието и разнообразието. Веднага след него тръгва „Играта с любовта е фатална” - фарс на двамата братя Чапек, Йозеф и Карел, в който те обединяват творческите си сили, за да създадат една забавна история.
На 14 март продължаваме с „Небесното яйце” на Владислав Коржец и с миниатюрата „Гардеробът” на Иржи Марек - автора на толкова популярния преди време сборник „Паноптикум на стари криминални случаи”.

На 15 март слушателите ще се срещнат с две по-неизвестни имена на чешката драматургия - Вацлав Боровичка и Франтишек Обжера. Боровичка с „Жестокият Бил” се потапя в тъжната история на хванат в клещите на съдебната система наивничък човечец, Обжера също дълбае в тази посока - принудата към спортистите да правят всички възможно, включително приемането на забранени стимулиращи вещества, за да повишат резултатите си. Така всъщност и героят на Обжера се оказва жертва на системата, която изисква от него да пренебрегне и здравето си, и близките си, само и само да отговори на натиска ѝ.

На 16 март със „Собствениците на ключове” ще срещнем нашите слушатели с един непознат Милна Кундера - Кундера драматурга, който през история от чешката съпротива срещу хитлеристката окупация сблъсква едни взрени в собственото си нищожно битие хорица, глухи и слепи за надигащото се бедствие. След Кундера идва отново Карел Чапек с „Опит за убийство” - драматургична миниатюра, написана в добрите традиции на неговите „Разкази от единия и от другия джоб”.

Но с истинския Чапек, автора на „Р.У.Р.” и „Войната със саламандрите”, ще се чуем на 17 март, когато в типичния си стил на изобретател на фантастични сюжети той ще ни разкаже какво е да си обречен на безсмъртие. От едно дело за наследство се оказваме в един странен свят, в който миналото се преплита със сегашното, за да разберем, че може би не смъртта, а липсата е голямото нещастие.

ВИЖТЕ ОЩЕ

Да надникнем във Фейсбук и да видим зад Фейсбук

Това не е точно Фейсбук. Това е пиеса, която се нарича „Фейсбук”. Героите на авторката Елица Матеева създават живота си във Фейсбук. На пръв поглед е несериозно. За живота. И за всичко останало. Несериозно се опитваме да разговаряме за сериозното, омаловажаваме го, за да не ни боли. Но зад всяка несериозност стои сериозна тревога. Тъкмо за живота. И..

публикувано на 23.06.18 в 07:35
фотоколаж: Теодор Иванов

258 дни преди премиерата

14 март, 2017 г. е Денят на многобройните малки и големи събития в тези аудио фотографии. Денят е разчленен на сутрин и следобед, на часове, на минути, на последни минути, на най-последни минути, накрая и на секунди. Звуковите снимки в тази стъпка пътуват навътре в деня, който става все по-разтеглив и разтегателен, във все по-близък план, обгръща ни, няма..

публикувано на 22.06.18 в 15:54

По стръмното стълбище към „Най-горният етаж“

Лудостта – българите не сме политически коректни, използваме тази дума без да ни мигне окото и без да ни мине през главата, че всъщност така засягаме хора с чувствителна душевност, изключително раними и нараними дори и от най-малкия намек за грубост и неделикатност. Със своя документален разказ Александра Чаушова се опитва да разбие, да проникне в тази..

публикувано на 22.06.18 в 09:05

260 дни преди премиерата

Звуковите снимки от Стъпка 11 показват минутите преди, по време и след генералната репетиция на „Да си паркираш колата в двора на Харвард“. Дългите часове анализ на текста, месеците репетиции, строенето на декори, изработването на звукова картина, прецезирането на осветление на камерната сцена в Народния театър. Целият процес с проверка за пръв път в..

публикувано на 21.06.18 в 18:16
Фотоколаж: Теодор Иванов

282 дни преди премиерата

Продължавайки историите от Стъпка 9 метафорично конструираме чрез документално аудио едно друго конструиране - физическото на декорите за Да си паркираш колата в двора на Харвард . Освен съпоставка на представите на Израел Хоровиц с допустимото за камерната сцена в Народния театър, специално внимание отделяме на най-важната част от..

публикувано на 18.06.18 в 15:32