„Бели нощи” от Достоевски - от България до Хвар

Снимка: Теодор Иванов

"Бели нощи”, повест, носеща подзаглавието „Сантиментален роман. Из спомените на един мечтател”, е писана през септември-ноември 1848 г. и е публикувана за пръв път в сп. „Отечествени записки” същата година. Достоевски е само на двадесет и седем години, вече е издал първия си и много успешен роман „Бедни хора”.

Мечтателят разказва историята на срещите си с младата Настя в рамките на няколко поредни бели нощи, един от символите на Санкт Петербург. Ключовата дума, която най-непосредствено съединява текста на Достоевски и аудиоверсията му 168 години по-късно е убедителност. Разказът е от първо лице, а чувствата, мислите и монолозите на Мечтателя - конкретни, понякога фокусирани на действителността, други пъти не, фрагментирани от „човечността” на героя - са така предадени, че чрез своята чувствителна грижливост към комуникативността на текста, Достоевски успява да разкаже история, която заличава бариерата между читател и повествовател. Особено разказана в контекста на аудио продукция, „Бели нощи” и думите на Мечтателя започват да наподобяват вътрешен глас на слушателя, попаднал (макар и не) в Петербург, (макар и не) в края на XIX в. А убедителността на Васил Дуев в ролята на Мечтателя и Ангелина Славова в ролята на Настенка прекрасно доказват каузата на Достоевски за разказване на истории за любов, приятелство, отношения отвъд алиенацията на съвремието - днес, но и през 1848 г.

„Бели нощи”, не разказът на Достоевски, а продукцията на редакция „Радиотеатър” освен всичко заживява и нов живот извън ефира на БНР. Селектирана за престижния фестивал за радио с 20-годишна история Prix Marulic в Хвар, Хърватия, постановката с режисьор Георги Михалков, автор на радиоверсията Яна Добрева и композитор Иван Драголов, поставя отново драматургията в радиото на картата на световната радиодрама. Фестивалът ще постави „Бели нощи” в състезание с продукции от Великобритания, Германия, Чехия, Румъния, Иран и Китай.

ВИЖТЕ ОЩЕ
Изглед от Нонатола

Деца играят историята

В „Децата на Нонатола“ авторката Маргарита Благиева интервюира български малчугани, играещи във филм, описващ как еврейски деца предприемат рискован поход, за да се спасят от депортация в концентрационните лагери. Историята се е случила в италианския град Нонатола и е изключително интересно да се чуе как малките възприемат нейните трагични зиг-заги...

публикувано на 24.11.17 в 16:50

Да паркираш колата си в двора на Харвард … и на други места след това

Тази и следващата неделя за първи път в ефира на БНР ще прозвучи една съвременна американска пиеса, написана от драматург със световна известност и десетки върховни отличия за майсторство, включително почетното звание Рицар на ордена на изкуствата и литературата , което получи на 70-тия си рожден ден от френското правителство. Израел Хоровиц пише първата..

публикувано на 23.11.17 в 12:59
Талия, музата на комедията

Комедийна поредица в „Запазена марка радиотеатър“

Наближават радостните Коледни и Новогодишни празници и тази е причината, драги слушатели, eкип „Драматургични форми“ да подготви една смешна комедийна седмица, която да пречиства и въздига човешката душа. Опитали сме се да подберем разнообразна продукция от различни автори, за да усетите същевременно спецификите на хумора в различните географски точки..

публикувано на 19.11.17 в 09:40

Когато младостта срещне неразбиране

„Девет показания за Роналд, който искаше да погребе своята баба“ въпреки малко страшното заглавие е всъщност екзистенциална драма, показваща отчуждението, настъпило в германското общество вследствие социализма. Роналд, дълбоко свързан с баба си, накрая загива, срещнал неразбиране и бездушие навсякъде, където премине със своя мотоциклет. Авторката Ирина..

публикувано на 18.11.17 в 11:40
Едгар Алън По (1809-1849)

Едгар Алън По, майстор на загадките

Едгар Алън По е станал синоним на автор, който плете тънко и умело криминални загадки. Разбира се, зад тези случаи се крият много повече размишления и намеквания за „загадката“ човек, отколкото да са чисто узнаване на извършители и мотиви за престъпления. В „Златният бръмбар“ тъкмо това е в основата, макар наглед историята да е простичка – търси се..

публикувано на 18.11.17 в 08:50