Благодарност

Хелмут Рилинг
Снимка: helmuth-rilling.de / Michael Latz

Предаването съдържа фрагменти от Матеус Пасион на Йохан Себастиан Бах, както и „Американска песен“ на американския певец и автор Пол Саймън, написана върху един от хоралите в Матеус Пасион. Предлагаме на вниманието ви и кантата № 134 (Ein Herz, das seinen Jesum lebend weiss). Йохан Себастиан Бах създава това произведение през 1724 година в Лайпциг, където още при първата година на своето идване написва три дузини кантати, свързани с църковната служба. Основа на творбата е преработена от композитора негова секуларна, светска кантата, която е написана години по-рано в Кьотен върху думи на Кристиан Фридрих Хунолд с псевдоним „Менантес“ – поет и либретист. В Германия кантатният жанр е бил повод за различни спорове, предимно – естетически. Знае се, например, че кантатата „Господ е моят Крал“, 15 години след като е прозвучала за пръв път, вече е била демоде... Нерядко Йохан Себастиан е имал проблем и с числеността на наеманите музиканти и певци. Често пъти поради финансови съображения изпълнителите са били по-малко на брой, независимо от желанието на композитора, а най-добрите и опитни инструменталисти са имали и непосилно висока цена. При тези условия крайният резултат понякога е бил… скромен. За щастие, имаме възможност да се насладим на майсторското изпълнение на „Бах Колегиум Щутгарт“ под диригентството на Хелмут Рилинг и творбата на Йохан Себастиан Бах е представена в пълния си блясък.  Би трябвало да сме благодарни за това.

сряда, 12 април, от 1 часа

ВИЖТЕ ОЩЕ
Марк Рибо

„Аларма Пънк Джаз“ с тридневен фестивал на 22, 23 и 24 октомври

В началото на следващата седмица – на 22, 23 и 24 октомври – концертната платформа „Аларма Пънк Джаз“ на БНР се завръща към фестивалния формат. Поводът, разбира се, е 10-годишния юбилей на „Аларма“. Тридневният „Аларма Пънк Джаз Фест“ ще бъде открит в понеделник (на 22 октомври) в клуб *Mixtape 5*, B-Side с The Cavemen от Оукланд, Нова Зеландия –..

публикувано на 18.10.18 в 17:20

Визитка на Константин Илиевски

Константин Илиевски е потомствен музикант. Носи името на покойния си дядо – теоретик и музикален педагог. Баща му е композитор, майка му и баба му Анна Илиевска – преподавателки по пиано. Произхожда от фамилия на известни български музиканти. Започва да учи пиано на 5 години при проф. Милена Куртева в София, а на 13 години продължава обучението си в..

публикувано на 18.10.18 в 16:35

Младежите, които рапът ни показва

За света на порасналите деца, поколенческите проблеми, разбиранията за живота и въпросите на израстването, откриваеми в съвременния български рап, говорим в „Нашият ден“ с колегата от програма „Хоризонт“ на БНР Константин Мравов, след срещата му с рапъра Атила.  Между „Сутрин“ и „Нощ“, както се казват първата и последната песен, се движи..

публикувано на 18.10.18 в 10:15

Срещи с класиката

В срещата ни звучат направени през 1961 година исторически звукозаписи, с право смятани за джаз класика. Предлагам на вниманието Ви изпълнения на Джордж Ръсел (George Russell, 1923–2009) и неговия секстет в състав: Джордж Ръсел – пиано; Ерик Долфи – алт саксофон, флейта и бас кларинет; Дон Елис – тромпет; Дейвид Бейкър – тромбон; Стив Суолоу –..

публикувано на 18.10.18 в 10:10

Малки песни за големи асансьори

Аз бих кръстила албума по друг начин. Точно наобратно: „Големи песни за малки асансьори“. Защото надали в малките асансьори биха се побрали такъв звук, настроение, професионализъм и талант. Разбира се, казаното по-горе е в рамките на шегата, но във всяка шега има доза истина. И в тази истина ще се убедите вие приятели на програма „Христо Ботев“, когато..

публикувано на 17.10.18 в 17:50