Антихрист и забравените Сионски песни

| обновено на 27.05.17 в 13:35
Илюстрация: Огняна Серафимова
Премиерата на Радиотеатъра тръгва от повестта Антихрист на Емилиян Станев, публикувана през 1970 г., използва творческите решения на театралния спектакъл Антихрист на Пловдивския театър и доразвива сценичния вариант в посока към аудио драматургия. В този процес в Антихрист се появиха нови актьорски гласове с нови постановъчни задачи, радиоповествователни техники и сцени, нов финал и нов терен за акустични, музикални и звуково дизайнерски решения. Така че радиомистерията Антихрист имаше шанса да се роди от едно силно философско-историческо повествование и да използва опита на един прецизно изработен зрелищен спектакъл. Прекрасните фотографии на Николай Бекярски са направени по време на пловдивското представление на Антихрист. Васил Дуев и Елена Нацариду са изпълнителите на главните роли и в радиопродукцията.


Когато определяме жанра на новата ни радиодрама като мистерия, имаме предвид значението на думата мистерия като ритуално-драматургичен жанр с религиозен сюжет, появил се в античността, в древна Гърция и Рим, със силно изразен култов характер. Думата μυστήριον/ mysterion, в множествено число μυστήρια/ mysteria, означава тайна, дори свещена тайна, с оттенък на мистичност, а значението мистерия е по-скоро транслитерация, отколкото превод. В църковната гръцка лексика терминът се отнася до онова, което очаква оповестяване или тълкуване. В католическата църква латинският термин mysterium fidei означава скрита в Бога мистерия, която никога не може да бъде известена, ако не бъде разкрита от Бог. Радиомистерията Антихрист проследява сюжет от трагичната историческа епоха на цар Иван Александър и турското нашествие на Балканите през 14 век. Тя използва и допълнителни апокрифни и поучителни текстове. Авторите Анастасия Събева и Асен Аврамов превръщат повествователната материя в монументално-драматична. Средновековието оживява в плътна фантазна действителност, разположена между философската притча, фолклорната приказка, апокрифа и театралната мистерия. Аудиото Апокриф съчетава динамичното действено-приказно режисьорско решение на Анастасия Събева с епичното развихряне и изключително сложна работана композитора Асен Аврамов със звукорежисьора Живко Марев в 5-то студио на БНР и със сътрудничество на Калин Николов. Част от хоровите изпълнения са записани в концертното студио на Радио Пловдив. 

В Антихрист участват Васил Дуев и Елена Нацариду, Марин Янев, Борис Луканов, Валентин Ганев, Велислав Павлов, Елена Кабасакалова, Весела Петрова, Венелин Методиев, Красимир Василев, Димитър Банчев, Веселин Петров, Кремена Иванова, Даниел Пеев, Августина-Калина Петрова и Анастасия Събева. 

И в центъра на тази многопластова конструкция стои един мотив, както на ниво сюжет, така и на ниво партитура. Това е Мотивът за Сионските песни, които ангелите пеели, а после били забравени, и оттук нататък всичко онова, което наричаме божествена искра, артистичен порив, изкуство, е опитът те да бъдат отново намерени, припомнени.

137 Край реките на Вавилония стояхме и плачехме, когато си спомняхме за Сион. Окачихме арфите си на върбите в тази земя, защото там искаха песни от нас, пленените, а нашите мъчители – ликувания: „Пейте ни от сионските песни!“

Снимки: Даниела Манолова и Димитър Василев

ВИЖТЕ ОЩЕ
Фотоколаж: Теодор Иванов

282 дни преди премиерата

Продължавайки историите от Стъпка 9 метафорично конструираме чрез документално аудио едно друго конструиране - физическото на декорите за Да си паркираш колата в двора на Харвард . Освен съпоставка на представите на Израел Хоровиц с допустимото за камерната сцена в Народния театър, специално внимание отделяме на най-важната част от..

публикувано на 18.06.18 в 15:32

Балканите танцуват и сиртаки, и хоро в „Запазена марка Радиотеатър“

Седмица на балкански автори ще тече в периода 17-22 юни в рубриката „Запазена марка Радиотеатър“. Започваме от два часа след полунощ на 18 юни с добре познатия на българската публика Азис Несин с постановката „Ще подлудят човека“. Несин описва един мераклия за успех по втория начин, който тръгва да пише поръчкови статии, но накрая заради цялата си..

публикувано на 17.06.18 в 13:05

Хемингуей без промяна в „Промяна“

Ърнест Хемингуей, великият американски писател, един от най-ярките представители на „изгубеното поколение“ (израз на Гъртруд Стайн) – онова, преживялото Първата световна война, но само физически, не и психически. В „Промяна“ срещаме отново здравите мъжкари с крехка душевност на Хемингуей, които дават вид, че знаят какво (да) правят с живота си, а в..

публикувано на 16.06.18 в 08:50
Сцена от „Това НЕ Е Хамлет” с участието на Димитър Крумов и Иван Николов, режисьор Боян Крачолов

Екип „Драматургични форми” на програма „Христо Ботев“ с премиера в неделя, 17 юни, от 16 часа

Спектакълът „Това НЕ Е Хамлет” е поредната премиера на екип „Драматургични форми” (Радиотеатъра) , с която се утвърждава насочеността да се откриват и стимулират млади таланти за реализация в странното, но и толкова омагьосващо пространство на радиотеатъра. Прекрасен радиоспектакъл, дело на трима прекрасни млади хора – Боян Крачолов, Димитър Крумов и..

публикувано на 15.06.18 в 12:05
фотоколаж: Теодор Иванов

286 дни преди премиерата

Със Стъпка 9 поставяме началото на една малка тетралогия в аудиопътуването. 4 последователни Стъпки , които ще завършат с последните минути преди сценичната премиера на „Да си паркираш колата в двора на Харвард“, 4 Стъпки , в които няма да напускаме звуковата територия на Народния театър. Преди премиерата обаче проследяваме процеса по строене на..

публикувано на 11.06.18 в 12:25