Антихрист и забравените Сионски песни

| обновено на 27.05.17 в 13:35
Илюстрация: Огняна Серафимова
Премиерата на Радиотеатъра тръгва от повестта Антихрист на Емилиян Станев, публикувана през 1970 г., използва творческите решения на театралния спектакъл Антихрист на Пловдивския театър и доразвива сценичния вариант в посока към аудио драматургия. В този процес в Антихрист се появиха нови актьорски гласове с нови постановъчни задачи, радиоповествователни техники и сцени, нов финал и нов терен за акустични, музикални и звуково дизайнерски решения. Така че радиомистерията Антихрист имаше шанса да се роди от едно силно философско-историческо повествование и да използва опита на един прецизно изработен зрелищен спектакъл. Прекрасните фотографии на Николай Бекярски са направени по време на пловдивското представление на Антихрист. Васил Дуев и Елена Нацариду са изпълнителите на главните роли и в радиопродукцията.


Когато определяме жанра на новата ни радиодрама като мистерия, имаме предвид значението на думата мистерия като ритуално-драматургичен жанр с религиозен сюжет, появил се в античността, в древна Гърция и Рим, със силно изразен култов характер. Думата μυστήριον/ mysterion, в множествено число μυστήρια/ mysteria, означава тайна, дори свещена тайна, с оттенък на мистичност, а значението мистерия е по-скоро транслитерация, отколкото превод. В църковната гръцка лексика терминът се отнася до онова, което очаква оповестяване или тълкуване. В католическата църква латинският термин mysterium fidei означава скрита в Бога мистерия, която никога не може да бъде известена, ако не бъде разкрита от Бог. Радиомистерията Антихрист проследява сюжет от трагичната историческа епоха на цар Иван Александър и турското нашествие на Балканите през 14 век. Тя използва и допълнителни апокрифни и поучителни текстове. Авторите Анастасия Събева и Асен Аврамов превръщат повествователната материя в монументално-драматична. Средновековието оживява в плътна фантазна действителност, разположена между философската притча, фолклорната приказка, апокрифа и театралната мистерия. Аудиото Апокриф съчетава динамичното действено-приказно режисьорско решение на Анастасия Събева с епичното развихряне и изключително сложна работана композитора Асен Аврамов със звукорежисьора Живко Марев в 5-то студио на БНР и със сътрудничество на Калин Николов. Част от хоровите изпълнения са записани в концертното студио на Радио Пловдив. 

В Антихрист участват Васил Дуев и Елена Нацариду, Марин Янев, Борис Луканов, Валентин Ганев, Велислав Павлов, Елена Кабасакалова, Весела Петрова, Венелин Методиев, Красимир Василев, Димитър Банчев, Веселин Петров, Кремена Иванова, Даниел Пеев, Августина-Калина Петрова и Анастасия Събева. 

И в центъра на тази многопластова конструкция стои един мотив, както на ниво сюжет, така и на ниво партитура. Това е Мотивът за Сионските песни, които ангелите пеели, а после били забравени, и оттук нататък всичко онова, което наричаме божествена искра, артистичен порив, изкуство, е опитът те да бъдат отново намерени, припомнени.

137 Край реките на Вавилония стояхме и плачехме, когато си спомняхме за Сион. Окачихме арфите си на върбите в тази земя, защото там искаха песни от нас, пленените, а нашите мъчители – ликувания: „Пейте ни от сионските песни!“

Снимки: Даниела Манолова и Димитър Василев

ВИЖТЕ ОЩЕ
Томаш Ман

В неделя, 26 ноември, от 2.30 часа: „111“ от Томаш Ман

Тази нощ, ако не спите, „Радиотеатър след полунощ“ ви предлага да чуете „111“ от Томаш Ман. Той е полски драматург, режисьор и доктор на филологическите науки. Пише „111“ през 2004 година и тя има успешен сценичен и радио живот. Българската й радиопостановка е осъществена през 2010 г. със съдействието на Полския институт. „111“ е наситен текст, натоварен..

публикувано на 25.11.17 в 08:55
Изглед от Нонатола

Деца играят историята

В „Децата на Нонатола“ авторката Маргарита Благиева интервюира български малчугани, играещи във филм, описващ как еврейски деца предприемат рискован поход, за да се спасят от депортация в концентрационните лагери. Историята се е случила в италианския град Нонатола и е изключително интересно да се чуе как малките възприемат нейните трагични зиг-заги...

публикувано на 24.11.17 в 16:50

Да паркираш колата си в двора на Харвард … и на други места след това

Тази и следващата неделя за първи път в ефира на БНР ще прозвучи една съвременна американска пиеса, написана от драматург със световна известност и десетки върховни отличия за майсторство, включително почетното звание Рицар на ордена на изкуствата и литературата , което получи на 70-тия си рожден ден от френското правителство. Израел Хоровиц пише първата..

публикувано на 23.11.17 в 12:59
Талия, музата на комедията

Комедийна поредица в „Запазена марка радиотеатър“

Наближават радостните Коледни и Новогодишни празници и тази е причината, драги слушатели, eкип „Драматургични форми“ да подготви една смешна комедийна седмица, която да пречиства и въздига човешката душа. Опитали сме се да подберем разнообразна продукция от различни автори, за да усетите същевременно спецификите на хумора в различните географски точки..

публикувано на 19.11.17 в 09:40

Когато младостта срещне неразбиране

„Девет показания за Роналд, който искаше да погребе своята баба“ въпреки малко страшното заглавие е всъщност екзистенциална драма, показваща отчуждението, настъпило в германското общество вследствие социализма. Роналд, дълбоко свързан с баба си, накрая загива, срещнал неразбиране и бездушие навсякъде, където премине със своя мотоциклет. Авторката Ирина..

публикувано на 18.11.17 в 11:40