Антихрист и забравените Сионски песни

| обновено на 27.05.17 в 13:35
Илюстрация: Огняна Серафимова
Премиерата на Радиотеатъра тръгва от повестта Антихрист на Емилиян Станев, публикувана през 1970 г., използва творческите решения на театралния спектакъл Антихрист на Пловдивския театър и доразвива сценичния вариант в посока към аудио драматургия. В този процес в Антихрист се появиха нови актьорски гласове с нови постановъчни задачи, радиоповествователни техники и сцени, нов финал и нов терен за акустични, музикални и звуково дизайнерски решения. Така че радиомистерията Антихрист имаше шанса да се роди от едно силно философско-историческо повествование и да използва опита на един прецизно изработен зрелищен спектакъл. Прекрасните фотографии на Николай Бекярски са направени по време на пловдивското представление на Антихрист. Васил Дуев и Елена Нацариду са изпълнителите на главните роли и в радиопродукцията.


Когато определяме жанра на новата ни радиодрама като мистерия, имаме предвид значението на думата мистерия като ритуално-драматургичен жанр с религиозен сюжет, появил се в античността, в древна Гърция и Рим, със силно изразен култов характер. Думата μυστήριον/ mysterion, в множествено число μυστήρια/ mysteria, означава тайна, дори свещена тайна, с оттенък на мистичност, а значението мистерия е по-скоро транслитерация, отколкото превод. В църковната гръцка лексика терминът се отнася до онова, което очаква оповестяване или тълкуване. В католическата църква латинският термин mysterium fidei означава скрита в Бога мистерия, която никога не може да бъде известена, ако не бъде разкрита от Бог. Радиомистерията Антихрист проследява сюжет от трагичната историческа епоха на цар Иван Александър и турското нашествие на Балканите през 14 век. Тя използва и допълнителни апокрифни и поучителни текстове. Авторите Анастасия Събева и Асен Аврамов превръщат повествователната материя в монументално-драматична. Средновековието оживява в плътна фантазна действителност, разположена между философската притча, фолклорната приказка, апокрифа и театралната мистерия. Аудиото Апокриф съчетава динамичното действено-приказно режисьорско решение на Анастасия Събева с епичното развихряне и изключително сложна работана композитора Асен Аврамов със звукорежисьора Живко Марев в 5-то студио на БНР и със сътрудничество на Калин Николов. Част от хоровите изпълнения са записани в концертното студио на Радио Пловдив. 

В Антихрист участват Васил Дуев и Елена Нацариду, Марин Янев, Борис Луканов, Валентин Ганев, Велислав Павлов, Елена Кабасакалова, Весела Петрова, Венелин Методиев, Красимир Василев, Димитър Банчев, Веселин Петров, Кремена Иванова, Даниел Пеев, Августина-Калина Петрова и Анастасия Събева. 

И в центъра на тази многопластова конструкция стои един мотив, както на ниво сюжет, така и на ниво партитура. Това е Мотивът за Сионските песни, които ангелите пеели, а после били забравени, и оттук нататък всичко онова, което наричаме божествена искра, артистичен порив, изкуство, е опитът те да бъдат отново намерени, припомнени.

137 Край реките на Вавилония стояхме и плачехме, когато си спомняхме за Сион. Окачихме арфите си на върбите в тази земя, защото там искаха песни от нас, пленените, а нашите мъчители – ликувания: „Пейте ни от сионските песни!“

Снимки: Даниела Манолова и Димитър Василев

ВИЖТЕ ОЩЕ
Майя Динева

„Отново за таралежчетата“ от Майя Динева – събота, 23 септември, от 19.30 часа

„Отново за таралежчетата“ е документална радиопиеса от Майя Динева, създадена през 1992 година. Разказва за беззащитните и изоставени деца в България. Безспорно от тогава до сега ситуацията с децата, отхвърлени от родителите си с основателни или неоснователни причини, се е променила. Въпреки това темата остава в сила. В интерната, където авторката е..

публикувано на 22.09.17 в 09:00

Неподражаемият Джони Пенков върви към Тропика на Рака

На 16 септември, събота, в рубриката „Документално студио” от 19.30 часа слушателите на програма „Христо Ботев” ще имат щастието да се срещнат с неподражаемия Джони Пенков и неговият собствен разказ за живота му. С типичното си чувство за хумор, с лекия и ведър поглед върху света, с мъдростта на преживяното и почувстваното ст. н. с. к. т. н. инж...

обновено на 18.09.17 в 14:04

В края на лятото – криминална класика

Тази седмица – на границата на края на лятото и началото на есента, „Запазена марка Радиотеатър“ ви предлага да слушате радиодраматизациите на две класически произведения от съкровищницата на криминалния жанр в литературата – „Дългото сбогуване“ от Раймънд Чандлър и „Табакерата на императора“ от Джон Диксън Кар. На 18, 19 и 20 септември можете да чуете..

публикувано на 17.09.17 в 09:45

За водката и други работи

Уведомление от автора Първото издание на „Москва – Петушки“, нали си беше в един екземпляр, бързо се похарчи. Оттогава насам съм получил безброй упреци за главата „Серп и Молот – Карачарово“, и то напълно неоснователно. В предговора към първото издание бях предупредил всички девойки, че трябва да прескочат главата „Серп и Молот – Карачарово“, без да я..

публикувано на 15.09.17 в 12:25

Френскоезични класици в „Запазена марка”

Класически френски автори - и от по-стари времена, и съвременни, представя екип „Драматургични форми” на програма „Христо Ботев” в рубриката Запазена марка „Радиотеатър”. Слушателите ще пребродят великото драматургично пространство на галската република, за да усетят мощта, която театърът винаги е притежавал в тази страна. Започваме на 11-и септември,..

публикувано на 10.09.17 в 09:00