Антихрист и забравените Сионски песни

| обновено на 27.05.17 в 13:35
Илюстрация: Огняна Серафимова
Премиерата на Радиотеатъра тръгва от повестта Антихрист на Емилиян Станев, публикувана през 1970 г., използва творческите решения на театралния спектакъл Антихрист на Пловдивския театър и доразвива сценичния вариант в посока към аудио драматургия. В този процес в Антихрист се появиха нови актьорски гласове с нови постановъчни задачи, радиоповествователни техники и сцени, нов финал и нов терен за акустични, музикални и звуково дизайнерски решения. Така че радиомистерията Антихрист имаше шанса да се роди от едно силно философско-историческо повествование и да използва опита на един прецизно изработен зрелищен спектакъл. Прекрасните фотографии на Николай Бекярски са направени по време на пловдивското представление на Антихрист. Васил Дуев и Елена Нацариду са изпълнителите на главните роли и в радиопродукцията.


Когато определяме жанра на новата ни радиодрама като мистерия, имаме предвид значението на думата мистерия като ритуално-драматургичен жанр с религиозен сюжет, появил се в античността, в древна Гърция и Рим, със силно изразен култов характер. Думата μυστήριον/ mysterion, в множествено число μυστήρια/ mysteria, означава тайна, дори свещена тайна, с оттенък на мистичност, а значението мистерия е по-скоро транслитерация, отколкото превод. В църковната гръцка лексика терминът се отнася до онова, което очаква оповестяване или тълкуване. В католическата църква латинският термин mysterium fidei означава скрита в Бога мистерия, която никога не може да бъде известена, ако не бъде разкрита от Бог. Радиомистерията Антихрист проследява сюжет от трагичната историческа епоха на цар Иван Александър и турското нашествие на Балканите през 14 век. Тя използва и допълнителни апокрифни и поучителни текстове. Авторите Анастасия Събева и Асен Аврамов превръщат повествователната материя в монументално-драматична. Средновековието оживява в плътна фантазна действителност, разположена между философската притча, фолклорната приказка, апокрифа и театралната мистерия. Аудиото Апокриф съчетава динамичното действено-приказно режисьорско решение на Анастасия Събева с епичното развихряне и изключително сложна работана композитора Асен Аврамов със звукорежисьора Живко Марев в 5-то студио на БНР и със сътрудничество на Калин Николов. Част от хоровите изпълнения са записани в концертното студио на Радио Пловдив. 

В Антихрист участват Васил Дуев и Елена Нацариду, Марин Янев, Борис Луканов, Валентин Ганев, Велислав Павлов, Елена Кабасакалова, Весела Петрова, Венелин Методиев, Красимир Василев, Димитър Банчев, Веселин Петров, Кремена Иванова, Даниел Пеев, Августина-Калина Петрова и Анастасия Събева. 

И в центъра на тази многопластова конструкция стои един мотив, както на ниво сюжет, така и на ниво партитура. Това е Мотивът за Сионските песни, които ангелите пеели, а после били забравени, и оттук нататък всичко онова, което наричаме божествена искра, артистичен порив, изкуство, е опитът те да бъдат отново намерени, припомнени.

137 Край реките на Вавилония стояхме и плачехме, когато си спомняхме за Сион. Окачихме арфите си на върбите в тази земя, защото там искаха песни от нас, пленените, а нашите мъчители – ликувания: „Пейте ни от сионските песни!“

Снимки: Даниела Манолова и Димитър Василев

print Отпечатай
ВИЖТЕ ОЩЕ
Фотоколаж: Даниела Манолова

Харолд Пинтър и реверсивната хронология в неделния радиотеатър

Харолд Пинтър е автор на 29 пиеси и 15 скеча и всичките те "стоят" прекрасно по радиото. Направо лепват. Някои са измислени като радиопиеси, други са категорично сценични още в зародиша си, но типът драматургия, създадена, тествана и прецизирана от Пинтър в продължение на няколко десетилетия от  50-те до 2005 г. е радиофонична по природа. Дали защото..

публикувано на 22.07.17 в 10:10

"Много е късно, Инес е мъртва" или една пиеса в 3 части по истински случай от 14 век

"Много е късно, Инес е мъртва" е популярна поговорка в португалски език. Употребява се в ежедневния живот за ситуации, когато се е случило нещо необратимо, фатално, със съдбоносни последици. Инес, действащото лице в тази поговорка, е живяла през 14-и век, от 1320-а до 1355-а година. Цялото й име е Инес Перес де Кастро и е испанка от Галисия, въпреки че..

публикувано на 22.07.17 в 09:05

Съдба или избор

Темата за клошарите като клише, която Документално студио започна миналата седмица, продължава. Тази събота ще чуете „Монолози на скитника“ – от Николай Станков. Отново поглед към хората, които живеят на улицата и ровят в кофите за боклук. Този път авторът надниква там през очите на един клошар: Съкратиха ме, нямаше работа... Регистрирах се като..

публикувано на 21.07.17 в 09:25
Сам Шепърд, Симон дьо Бувоар и Питър Шафър

В „Запазена марка Радиотеатър“: от 17 до 21 юли, всеки ден 20 минути след полунощ - творби на драматурзи и писатели от Европа и Америка

От 17 до 21 юли в рубриката „Запазена марка Радиотеатър“ сме подбрали за вас пет съвременни пиеси на водещи драматурзи и писатели от Европа и Америка. На 17 юли през нощта ще чуете драмата „Една сломена жена” на френската писателка Симон дьо Бувоар. Как преминава едно човешко същество през раздялата с любим човек, възможно ли е и редно ли е изобщо..

публикувано на 16.07.17 в 12:10

В часа на Радиотеатъра – „Недоразумението” на Камю

На 16 юли от 16 часа във времето на Радиотеатъра ви предлагаме пиесата на Албер Камю „Недоразумението”. Камю е френски писател, драматург, журналист и философ, един от най-големите представители на френската и световната литература от първата половина на 20 век, носител на Нобелова награда за литература за 1957 година. С целия си живот и творчество той..

публикувано на 15.07.17 в 08:45