Завръщането на художника Ангел Гешев

Ангел Гешев
Снимка: gallerycontrast.com
„Мистерията на знака” - изложба с този надслов представя галерия „Контраст” като едно истинско завръщане на художника Ангел Гешев в България, или в родния Пловдив. Това е една космополитна личност, един автор, събрал в творческата си биография и атмосферата на тепетата на Пловдив, и общуването с пловдивската бохема, и уроците на своите учители в Московската Суриковска академия, и пътуванията до Непал. И може би в най-голяма степен дългогодишното пребиваване в Китай и докосването до хилядолетната културна история на тази древна страна. Възприемайки буквите като основен градивен елемент на Битието, т.е. като инструмент на Сътворението, - каза професор Аксиния Джурова в своето слово при откриването на изложбата на Ангел Гешев, - той натрупа различни слоеве от азбучните системи на народите, вкарвайки ги в основния прочит на човешката писменост, запечатана в паметта на света.

Изложбата на Ангел Гешев в галерия „Контраст” има различни посоки - цикъл голямо-форматни творби, в които знакът, буквата доизгражда композицията. В други произведения виждаме колажно представени абстракции, въздействащи  заедно с буквите като едно цяло. Трети малки трептящи листове хартия са връзката с Непал. И така Ангел Гешев има своето силно, мащабно завръщане при нас, преосмисляйки въздействието на гръцките и славянските букви, връщайки ни към основното предназначение на писмеността като „начало на жадния да прогледне”.

ВИЖТЕ ОЩЕ
Изпращане на доброволците от Търново,1885 г. (вляво) и портрет на княз Александър Батенберг, 1886 г. – (фрагмент от картините на художника Антони Пиотровски)

Двама полски художници – основоположници на новото българско изобразително изкуство

Изложбата „Антони Пиотровски и Тадеуш Айдукевич“ от колекцията на Националната художествена галерия за първи път така цялостно и разнопосочно представя двамата полски художници, свързани с България. Нещо повече тези големи полски живописци имат особена роля за утвърждаването и приобщаването на българското изобразително изкуство към европейските..

публикувано на 22.09.17 в 14:05
Павел Койчев и Скулптурната група „Водна паша“ (2009 г.), разположени в малко езеро край с. „Осиковица”.

Среща с мъдреца на глобалната култура

Той взема участие на първото издание на Празниците на изкуствата „Аполония“, а сега – 33 години по-късно – се върна отново в Созопол, при това с награда. Мъдрецът на глобалната култура, както го нарича артистичния директор на фестивала Маргарита Димитрова, Павел Койчев получи наградата на Фондация „Аполония“ за изключителен принос в развитието на..

публикувано на 22.09.17 в 08:25
 Един от роботите-наблюдатели в българския пълнометражен анимационен филм

Влезте в „Зоотроп“

13-ото издание на Световния фестивал на анимационния филм във Варна тази година открои 13 български филма. Един от тях беше „Зоотроп“ – пълнометражната анимация на братята Сотир и Пенко Гелеви, която спечели наградата на Съюза на българските филмови дейци. В основата на анимацията лежи движението – физическо, социално и емоционално. Главни герои..

публикувано на 21.09.17 в 15:30
Част от корицата на книгата „Агресията”

Йеспер Юл с книга за агресията

Да се помъчиш да oтĸpиeш ĸaĸвo пopaждa ядa, гнeвa, нacилиeтo и oмpaзaтa и дa пoлoжиш ycилия дa ce cпpaвиш c бypнитe чyвcтвa в ceмeйcтвoтo, в дeтcĸaтa гpaдинa и нa yлицaтa, ca двe ĸopeннo paзлични нeщa. Блaгoдapeниe нa чeтиpидeceт гoдини ĸлиничeн и пeдaгoгичecĸи oпит, aз cтигнax дo няĸoи пpaĸтичecĸи oтгoвopи, ĸoитo щe излoжa тyĸ. – пише Йеспер Юл..

публикувано на 21.09.17 в 09:35

Потомците на Мойсей посрещат новата 5778 година

Довечера (20 септември 2017) настъпва Еврейската Нова година Рош аШана. По традиция тя ще бъде посрещната не само в Израел, но и навсякъде по света, където има еврейски общности. Празникът започва вечерта, тъй като в еврейския календар дните се отброяват не от настъпването на утрото и не от полунощ, а от залез слънце. „Рош аШана“ се превежда като „главата..

публикувано на 20.09.17 в 16:52