Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Миша Дамев: Когато човек е музикант и артист той трябва съзнателно да знае къде са му корените и трябва да полива тези корени

Едно завръщане след 18 години

Миша Дамев
Снимка: личен архив

Поинтересувах се защо? Увлечен в новите предизвикателства, непрекъснати предложения за концерти България някак остава далеч от творческите му планове. Връщането му тук сега също е инцидентно. Намира се в Санкт Петербург и когато Валерий Гергиев уговаря турнето на своя оркестър в София му казва: „Миша, ти не може да не дойдеш с мен“. Така отлага един концерт и ето го в София. Спомените нахлуват. „Имах възможност да се разходя из града и си спомних за много, много неща, които съм виждал с баба ми, с дядо ми. И ми беше много мило, но в същия момент аз знам, че съм чужденец, че не познавам проблемите. Важното е, че искам да узная повече за България. Но аз също знам едно нещо. Че българите са много таланлив народ и има разкошни музиканти тук“.
Дори двете му дъщери коментират, че той по-често трябва да се завръща в България, за да могат и те да опознаят неговата родина.
През 90-те години на миналия век Миша Дамев често гастролира в България. В нашата фонотека се пазят няколко записа под негово диригентство, както и един моцартов клавирен концерт с Миша Дамев като солист, а на пулта дядо му – известния диригент Михаил Лефтеров.
Имало ли е случаи в концертите, които е правил да включва и български творби? „Имало е, но недостатъчно. От Иван Спасов често дирижирах някои парчета. Аз мисля, че той е един гениален композитор... Проблемът е, че човек винаги търси да се извини. За това няма извинение. Вероятно нямах този интерес или не ми удаде да търся малко повече, или Русия като огромна страна взе много от моята енергия. Но тази грешка може да се поправи“.
Миша Дамев е роден през 1963 г. в София. Първите си уроци получава от дядо си Михаил Лефтеров. Когато е на 10 години семейството се премества в Швейцария. През 1986 завършва пиано в Базел, а след това заминава за Париж. Там с Алексис Вайсенберг, както и с Никита Магалоф в Женева.
От 1990 до 1999 г. е артистичен директор на международния фестивал за млади солисти „Орфеум“ в Цюрих.
През 1991 той се отказва от кариерата си на концертиращ солист и под влияние на своя ментор Марис Янсонс отива във Виена, за да учи дирижиране с легендарния Карл Йостерайхер. Дебютира в България като диригент. Следват години, в които е асистент на Жорж Претр и Владимир Федосеев. От 1996 г. е постоянен гост диригент на Московския Симфоничен оркестър „Чайковски“, дирижирал е Руския национален оркестър, оркестър „Джузепе Верди“, Милано, оркестъра на фондация „Тосканини“, Пекински СО, Братиславската филхармония, Пражката филхармония и др.
През 2004 заедно с Жорж Претр дирижира продукцията на „Кармен“ в римската академия „Санта Чечилия“ и „Пелеас и Мелизанда“ в МС.
От 2011 година редовно гастролира в Китай.
Разбирам от разговора ни, че в края на миналата година е дирижирал Симфоничния оркестър на Би Би Си. Веднага се свързахме с колегите в Лондон и те само след седмица ни изпратиха запис от този концерт, така че в предаването ще чуете фрагменти от Симфония №1„Зимни мечти“ на Чайковски и фрагмент от Concerto d`attesa за цигулка и оркестър на Андрей Головин със солист Есте Йю.
Увлекателно запознанство, запечатано в звуковия файл.

петък, 9 юни, от 23.00 часа


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Музикалният театър пита "Здравей! Как си, приятелю?"

Дългоочаквана и вълнуваща приятелска среща в една морска лятна вечер събира вечните архетипни герои, за да разкажат чрез музика, танц и много игра за сладко-горчивото в живота. За първата, но и за старата любов, за възходите, но и за паденията, за прошката, но и за обидата, за разделите и за събиранията, но най- вече за едно вечно и искрено..

публикувано на 17.04.24 в 12:25
Peela

Не е зле!

"Notbad"  ("Не е лошо", "Не е зле") е новият албум на изгряващата финландска фюжън група "Peela" , издаден на 8 март 2024 година. Това е техният трети пореден албум и съдържа четиринайсет авторски пиеси на шестчленния състав от музикантите Йоханес Гранрот (китара, вокали, композиции), Мая Манила (вокали и кийборди), Севери Сорйонен (барабани),..

публикувано на 17.04.24 в 10:30

"Севилският бръснар" с нова постановка в музикалния театър на Линц

Басът Михаел Вагнер отново блесна в Музикалния театър на Линц с дебютна роля. В премиерата на "Севилският бръснар" на Росини на 20 януари тази година той изигра д-р Бартоло. Роденият в Долна Австрия Михаел Вагнер умее да убеждава не само музикално, но и театрално. В това отношение ролята му в "Севилският бръснар" му предостави най-добри условия и..

публикувано на 17.04.24 в 08:45

Лия Петрова представя Корнголд под палката на Йоханес Калицке

Родена преди 34 години в София, Лия Петрова се превърна в откритие на международната музикална сцена през 2016-а, когато спечели първата награда на конкурса"Карл Нилсен" в Дания, ръководен от майстора на пианото Николай Шепс-Знайдер. Следващите години са белязани с поредица от постижения и артистични успехи. Нейните изразителност и талант се..

публикувано на 16.04.24 в 09:30

Музиката на "Молец", която носи усещане за свобода

Един мъдър човек каза, че откакто се е появило радиото, самотата вече не била същата. А какво да кажем за музиката в такъв случай?! Какъв разговор само водим с нея, без дума да кажем. Когато душата има нужда да замълчи и търси друга душа, музиката говори като за двама. Когато живееш между невъзможности, музиката ти показва пътя. Разкрива ти..

публикувано на 16.04.24 в 08:05