Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Грандиозно откриване на новия сезон на Симфоничния оркестър на БНР под диригентството на Марк Кадин

| обновено на 28.09.17 в 11:31 БНР Новини
9
Симфоничният оркестър на БНР под диригентството на Марк Кадин
Снимка: Ани Петрова



[/moduleЕдно истинско „ново начало“ очаква тази есен музикантите от симфоничния оркестър на Българското национално радио. Новият сезон за тях започва и с нов главен диригент – великолепният руски музикант Марк Кадин, с когото те вече са работили нееднократно и имат чудесни творчески и човешки взаимоотношения. Кадин бе назначен за главен диригент в края на месец май, след освобождаването от длъжност на Росен Гергов, а първият му работен ден с радиооркестъра беше на 15 септември.

Марк Кадин е един от ярките съвременни руски диригенти. От 2003 г. насам той е чест гост на оркестъра. Творческите му ангажименти са свързани с редица водещи симфонични оркестри както в Русия, така и в повече от 20 страни по света. В продължение на 10 години – от 2004 до 2014 – Марк Кадин беше Главен диригент и Артистичен директор на симфоничния оркестър в Красноярск, където имаше голям успех и допринесе много за израстването на оркестъра. Запомнящи са неговите оригинални програми и интерпретации на руска музика , а стилът му се отличава с търсене на чистотата на оркестровия звук. Репертоарът му е обширен и обхваща творби както от традиционната класика, така и на Сибелиус, Елгар, Дворжак, Малер и съвременни произведения. Всички симфонии на Бетовен, Брамс, Чайковски, Рахманинов и най-значимите произведения на Шостакович, Прокофиев, Римски-Корсаков и Мусоргски са били изпълнявани в Красноярск.

Откриването на новия сезон на Симфоничния оркестър на БНР беше почетено от президента на Република България Румен Радев и генералния директор на БНР Александър Велев
За откриването на новия сезон на радиооркестъра e избрана стилна руска програма, която включва две емблематични творби: Концерт за пиано и оркестър №1 в си бемол минор, опус 23, от Пьотр Илич Чайковски и Симфония №5 в ре минор опус 47 от Дмитрий Шостакович. Като солист ще участва Алексей Володин, пианист със световно име, който за първи път ще свири пред българска публика. Володин е лауреат на няколко международни конкурса. Носител е на първа награда от престижния Международен клавирен конкурс „Геза Анда“ в Цюрих (Швейцария) през 2003 . Репертоарът му включва повече от 50 клавирни концерти. Забележителни са изпълненията му на Концерта за пиано и оркестър № 1 от Чайковски с Руския симфоничен оркестър, дирижиран от Вероника Дударова през 2003 година и със Симфоничния оркестър на Мариинския театър с диригент Валерий Гергиев на Летния фестивал в Баден-Баден (Германия) през 2008 г.
Първият клавирен концерт на Чайковски има интересна история. Той е сред най-популярните в световната музикална литература и е започнат през есента на 1874 година. Първоначално композиторът смятал да посвети творбата на големия виртуоз Николай Рубинщайн, един от корифеите на руската клавирна школа. Но на 24 декември, малко преди Рождество, след ожесточен спор с Рубинщайн, който нарича концерта „слабо, пошло съчинение“, Чайковски се оттегля оскърбен и избира за премиерата друг пианист - Ханс фон Бюлов. Бюлов веднага отговаря, че се гордее с честа, която композиторът му оказва с посвещението си. На 25 октомври 1875 година в Бостън под диригентството на Бенджамин Ланг, Ханс фон Бюлов изпълнява за първи път първия клавирен концерт на Чайковски, а няколко дни по-късно – на 1 ноември – в Санкт Петербург със солист Густав Крос е и руската премиера на творбата. Истинският триумф на концерта в Русия обаче е след изпълнението му в Москва на 31 ноември от Сергей Танеев, диригент е Николай Рубинщайн. След първоначалната си унищожителна критика, Рубинщайн прозира действителната ценност и красота на творбата и става един от най-ревностните й изпълнители-солисти...
Петата симфония на Шостакович е създадена в периода между април и юли 1937 година. По онова време, след преследванията от 1936 за операта „Леди Макбет от Мценска губерния“ и балета „Светлият ручей“, композиторът се намира под огромен натиск. От него се изисква да опрости музиката си и да я адаптира към модела на социалистическия реализъм, който предполага монументален подход и възвишена оптимистична риторика. Музиката на Шостакович се смятала за твърде сложна технически, операта „Леди Макбет от Мценска губерния“ била критикувана във вестник „Правда“. Няколко дни след тази статия, на заседанието на съюза на композиторите, Лев Книпер, Борис Асафиев и Иван Дзерджински предложили помощ на композитора, за да се върне в правия път. В тази обстановка, както се подразбира, на Шостакович не му остава друг избор, освен да се подчини. Той се обръща за помощ към маршал Михаил Тухачевски - един от висшите офицери в Червената армия и от 1925 – покровител на композитора. Самият маршал обаче става жертва – той е осъден по обвинение в измяна и разстрелян. Мнозина от приятелите и роднините на Шостакович са арестувани и изчезват, а в течение на година композиторът се бои, че същото ще се случи и с него.
Независимо от изключително тежката обстановка, която влияе на душевното състояние на Шостакович, като човек, който възприема действителността изключително точно, дълбоко и правдиво, той създава своите четвърта и пета симфонии - произведения с удивителна дълбочина и многопластовост, които отразяват живота, без ни най-малко да са повлияни от оказания натиск. Шостакович постига нови висоти в своето творчество, оставяйки на поколенията безпощаден разрез на времето в класическа музикална интерпретация. Той се надява петата му симфония да бъде неговата политическа реабилитация и дори дори й поставя подзаглавие „Отговор на съветския художник на справедливата критика“. Този „отговор“ може да служи като пример за героичния класицизъм, който изискват от него. Шостакович разширява своя музикален стил, като съшевременно засилва съдържателността на творбата и нейната многопластовост. Той намира език, с помощта на който може да говори с властите през всичките последвали години.
Петата симфония на Шостакович е изпълнена за първи път на 21 ноември 1937 година в Голямата зала на тогавашната Ленинградска филхармония под диригентството на Евгений Мравински. На премиерата цари атмосфера на сензационност. Всички се вълнуват от това как композиторът ще отговори на повдигнатите срещу него страшни обвинения. Самият Шостакович пише: …Темата на моята симфония – това е утвърждаването на личността. Именно човекът с всички негови преживявания е в центъра на това произведение, лирично по своя замисъл от начало до край. Финалът на симфонията разрешава трагедийно-напрегнатите моменти от първата част в жизнерадостно-оптимистичен план. У нас често се поставя под въпрос законността на самия жанр трагедия в съветското изкуство, но истинската трагедийност се смесва с обреченост и песимизъм. Аз мисля, че съветската трагедия като жанр има пълно право на съществуване.
Симфонията е посрещната с огромен успех и по думите на Мстислав Ростропович, получава „Овации със сълзи в очите“. Аплодисментите не стихват повече от 40 минути. Впоследствие творбата е преработена за пиано на две ръце от Левон Атовмян – композитор, педагог и музикално-обществен деец.

Още снимки от събитието (фотограф: Ани Петрова)



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Пианофорте: зад кулисите на Международния конкурс за пианисти "Шопен"

Документалният филм "Пианофорте" е интимен портрет на пианистите, участващи в легендарния Международен конкурс "Шопен". Лентата е едновременно свидетелство за силата на забележителната музика и съзряването на младите изпълнители, които се ориентират в трудностите на съревнованието, интензивните репетиции, новите приятелства, многото драма и още..

публикувано на 19.04.24 в 08:20

Музикалният театър пита "Здравей! Как си, приятелю?"

Дългоочаквана и вълнуваща приятелска среща в една морска лятна вечер събира вечните архетипни герои, за да разкажат чрез музика, танц и много игра за сладко-горчивото в живота. За първата, но и за старата любов, за възходите, но и за паденията, за прошката, но и за обидата, за разделите и за събиранията, но най- вече за едно вечно и искрено..

публикувано на 17.04.24 в 12:25
Peela

Не е зле!

"Notbad"  ("Не е лошо", "Не е зле") е новият албум на изгряващата финландска фюжън група "Peela" , издаден на 8 март 2024 година. Това е техният трети пореден албум и съдържа четиринайсет авторски пиеси на шестчленния състав от музикантите Йоханес Гранрот (китара, вокали, композиции), Мая Манила (вокали и кийборди), Севери Сорйонен (барабани),..

публикувано на 17.04.24 в 10:30

"Севилският бръснар" с нова постановка в музикалния театър на Линц

Басът Михаел Вагнер отново блесна в Музикалния театър на Линц с дебютна роля. В премиерата на "Севилският бръснар" на Росини на 20 януари тази година той изигра д-р Бартоло. Роденият в Долна Австрия Михаел Вагнер умее да убеждава не само музикално, но и театрално. В това отношение ролята му в "Севилският бръснар" му предостави най-добри условия и..

публикувано на 17.04.24 в 08:45

Лия Петрова представя Корнголд под палката на Йоханес Калицке

Родена преди 34 години в София, Лия Петрова се превърна в откритие на международната музикална сцена през 2016-а, когато спечели първата награда на конкурса"Карл Нилсен" в Дания, ръководен от майстора на пианото Николай Шепс-Знайдер. Следващите години са белязани с поредица от постижения и артистични успехи. Нейните изразителност и талант се..

публикувано на 16.04.24 в 09:30