Пътища от време в „Митарствата на Гърневи в материалния свят“

Снимка: Теодор Иванов

Франк Хърбърт: Не престава да ме удивява фактът, че хората се крият от спомените, останали от техните предшественици, издигайки масивни митологични прегради. И все пак, смисълът е скрит именно в тези спомени. Ние носим напред вълната на всичко, оставено ни в наследство – всички надежди, радости и скърби, всички мигове на ликуване и агонии от миналото ни.

100 години времево компресирани в 60 минути. Историята в съдби, разпръснати време-пространствено. Фичърът „Митарствата на Гърневи в материалния свят“ е конкретен, но и не. Конкретен, защото проследява пътя на няколко поколения представители на един български род с убедително научна – етнографска, историческа и генеалогическа – прецизност. Мартин, Антон, Андрияна, Татяна, Тодорка, Борис, Марияна, Симеон, Иван, Радой, Кочо. Това са част от хората, гласовете на някои от които ще чуете, други са се превърнали в полумитологични герои на ненаписани мемоари. Но всички, чрез спомени, архиви, родови предания, извайват като от аморфна глина историята на семейството, но и историята на България в тези 100 години. Фичърът реставрира миналото. Миналото от 1827 година, от село Либяхово, днешен Илинден досега. Историята, както корените на дърво се разклонява към Македония от XIX в., България, Германия и Еквадор от XX в. и днес.

Неконкретен, или по-скоро метафоричен пък е „Митарствата“, защото задава приморидиалния въпрос на второто поколение мислещи човеци – „какво е било преди мен?“. Вечното вглъбяване в себе си трябва неизменно да съжителства с въпроса „защо съм такъв, кои са ме създали такъв?“. Точно заради способността си да издирва следите на миналото, понякога бледи, понякога едва откриваеми, „Митарствата на Гърневи в материалния свят“ има силата на внушение, силата на убеждение всеки от слушателите да зададат този въпрос, изправяйки се пред своите предци.

Цялото време е необхватно, всички разклонения – трудни дори за моментна умозрителна представа. В 60 минути на 3 октомври от 02.00 до 03.00 часа ще можете да видите малък отрязък от цялото, което изграждаме заедно през очите на рода Гърневи.

ВИЖТЕ ОЩЕ

Да си паркираш колата в двора на Харвард, БНР и Народния театър

0...стоиш в седем без пет вечерта пред вратите на театъра... 1...сядаш на място Х, ред Y в камерната зала... 2...осветлението спира, завесите се отдръпват... 3...начало... Така, в общи линии, изглежда отмерването на събития за всеки зрител на всяка постановка във всеки театър. Но това е само половината картина, а може и по-малко, даже направо последният..

публикувано на 19.07.18 в 10:55
Фотоколаж: Теодор Иванов

Галерия

През цялата време на записите на всички тези случили се, но вече отлетели във времето и все пак, запазени като аудио, неповторими ситуации от, около, преди и след създаването на едно художествено творение, на една пиеса, стъпка по стъпка, ние, 2-мата автори на този проект, маневрирахме често с 7 вида техника в ръце: 1 сериозна техника за запис,..

публикувано на 11.07.18 в 15:07

Едно столетие с Бергман: за детството, родителите, любовта и демоните

Панорамата на Бергман продължава и във времето на Запазена марка Радиотеатър от 9 до 13 юли, седмицата преди 100-годишния рожден ден на великия създател на филми, радио и театър. В понеделник и вторник са 2-те части на Лични разговори . Постановката на Радиотеатъра е направена върху драматизацията на Яна Добрева с участието на Александра..

публикувано на 09.07.18 в 09:05
Колаж Даниела Манолова

Едно столетие с Бергман: страст, емоция и топлина

„Моят постоянен фаворит, защото той олицетворява страст, емоция и има топлина“ - така го определя Франсис Форд Копола. Вече 100 години светът живее с присъствието на Бергман, с неговите разговори за детството, родителите, любовта, живота, смъртта и особено за демоните, които води както в малкото интервюта, които по принцип е ненавиждал да дава,..

публикувано на 08.07.18 в 08:10
Колаж Даниела Манолова

Съдебно-криминалните афери с пишещи машини според Жан Кокто

Радиотеатърът представя Ицко Финци, Катя Зехирева и Венелин Пехливанов в "Пишещата машина" от Жан Кокто в неделния следобед на 8 юли от 16.00.    "Пишещата машина" е написана за сцена и първото й представление е било на 19 април 1941 г. в театър Hebertot в Париж.  Режисьорът на първата й постановка е Реймон Руло и елементи от нейния театрален афиш можете..

публикувано на 07.07.18 в 08:20