Модерна драма за самата идея за война

Снимка: Даниела Манолова

Фернандо Арабал е на 85 години, живее във Франция от 1955 г. насам, когато отива там да учи драма и затова определението испански френски драматург не изненадва никого. Освен това е автор на романи и режисьор на няколко филма по свои произведения, прочути с необичайния си начин за отразяване на действителността, който често е наричан скандален.
Пикник на бойното поле е една от ранните му пиеси, която го прави известен във Франция и го налага в средите на литературния авангард. От втората половина на 60-те той става основоположник на така наречения от самия него Théâtre Panique/Panic Theater, който се характеризира с фикционален свят, основан често на принципа на насилието. Театърът на паниката, с цялата условност на този превод, е кръстен на името на бог Пан. Героят на този театър е човек, който отказва да поема рискове, който избягва опасностите и следователно проявите на героизъм, който избягва всеки непоправим акт и необратим ход, но, който по ирония на съдбата, е, разбира се, хванат в капана на един свят на внезапни шансове, който неминуемо го принуждава да направи избор.

Фернандо АрабалПиесата Пикник на бойното поле е оценявана като творение на Театъра на абсурда, защото комбинира трагедия и комедия, както например това прави Самюъл Бекет във В очакване на Годо. Голямата й тема е представянето на живота като безсмислено пътуване, факт, който неизбежно води до чувство на незапълнени липси, на безцелност и обърканост. Фокусът пада директно върху глупостта на реалността, нейната изкълченост, изопаченост и липса на логика, затова сатирата, иронията и клишето вървят заедно в текстовете на Фернандо Арабал.
Пикник на бойното поле както и пиесата Герника в зародиша си са пиеси за гражданската война в Испания, но със също толкова голямо основание можем да кажем, че историята на тези пиеси не е за някаква конкретна война. Става въпрос за идеята за война генерално. Двамата основни герои си приличат, споделят едни и същи идеи и вярвания. Дори имената им са подобни. Затова въпросът е: Защо човечеството воюва?
Среща с испанския модерен театър в Радиотеатър след полунощ тази неделя.

ВИЖТЕ ОЩЕ
Фотоколаж: Даниела Манолова

Видеопрожекция за 80-годишнината на Радиотеатъра

За първи път в своята 80-годишна история Радиотеатърът на БНР ще представи видеовариант на радиопиеса. Записът на „Кредитът“ от Жорди Галсеран в превод на Нева Мичева и с участието на Веселин Ранков и Ованес Торосян, под режисурата на Петър Бакалов е осъществен във Второ студио на БНР.  Радиопостановката е реализирана с подкрепата на Институт Сервантес –..

публикувано на 12.12.18 в 16:36

Руска седмица на шедьоври в Запазена марка Радиотеатър

През декември отново ще можете да проследите нощната театрална програма на БНР - всеки делничен ден, 30 минути след полунощ, включваща преимуществено класически произведения и, по класически начин, неостаряващи постановки. В понеделник (3 декември) , от 0.30 часа , е „Дамата с кученцето“, една прекрасна и много стара постановка с актьорските гласове..

обновено на 05.12.18 в 12:13

„Великденско вино“ в ефира на програма „Христо Ботев“

В неделния следобед на 2 декември ще чуете 59 минути и 24 секунди дълъг запис на текст, който няма да ви остави равнодушен и безучастен и за една от 3576-те секунди времетраене. Иван Добчев, Асен Аврамов, Майя Динева, Боян Сталев, Димитър Василев са хората, които са го сътворили през 2010 година, а преди това Константин Илиев е написал текста на..

публикувано на 01.12.18 в 10:10

Времето е най-голямото разстояние между две места

И тази известна мисъл на Тенеси Уилямс ни върши много конкретна работа в случая, когато ще представим негова едноактна пиеса със заглавие Нещо неизречено в първите минути на започващата неделна нощ на 2 декември. Нещо неизречено дори звучи като продължение на тази идея за разстоянието като време и дължината на времето. Текстът на пиесата е написан през..

публикувано на 01.12.18 в 09:05

Историята на радиото и Радиото като аудио роман

Наближаващият край на календарната година отново ни напомня за наближаващия край на една поредна година от всички изтичащи калкулирани възрасти на нещата и хората наоколо, така че в седмиците преди точната годишнина отново се връщаме към историята на историите за радиото. От утре, всяка събота от 19.30 можете да чуете по една епизодична история от онова..

публикувано на 30.11.18 в 17:08