Модерна драма за самата идея за война

Снимка: Даниела Манолова

Фернандо Арабал е на 85 години, живее във Франция от 1955 г. насам, когато отива там да учи драма и затова определението испански френски драматург не изненадва никого. Освен това е автор на романи и режисьор на няколко филма по свои произведения, прочути с необичайния си начин за отразяване на действителността, който често е наричан скандален.
Пикник на бойното поле е една от ранните му пиеси, която го прави известен във Франция и го налага в средите на литературния авангард. От втората половина на 60-те той става основоположник на така наречения от самия него Théâtre Panique/Panic Theater, който се характеризира с фикционален свят, основан често на принципа на насилието. Театърът на паниката, с цялата условност на този превод, е кръстен на името на бог Пан. Героят на този театър е човек, който отказва да поема рискове, който избягва опасностите и следователно проявите на героизъм, който избягва всеки непоправим акт и необратим ход, но, който по ирония на съдбата, е, разбира се, хванат в капана на един свят на внезапни шансове, който неминуемо го принуждава да направи избор.

Фернандо АрабалПиесата Пикник на бойното поле е оценявана като творение на Театъра на абсурда, защото комбинира трагедия и комедия, както например това прави Самюъл Бекет във В очакване на Годо. Голямата й тема е представянето на живота като безсмислено пътуване, факт, който неизбежно води до чувство на незапълнени липси, на безцелност и обърканост. Фокусът пада директно върху глупостта на реалността, нейната изкълченост, изопаченост и липса на логика, затова сатирата, иронията и клишето вървят заедно в текстовете на Фернандо Арабал.
Пикник на бойното поле както и пиесата Герника в зародиша си са пиеси за гражданската война в Испания, но със също толкова голямо основание можем да кажем, че историята на тези пиеси не е за някаква конкретна война. Става въпрос за идеята за война генерално. Двамата основни герои си приличат, споделят едни и същи идеи и вярвания. Дори имената им са подобни. Затова въпросът е: Защо човечеството воюва?
Среща с испанския модерен театър в Радиотеатър след полунощ тази неделя.

ВИЖТЕ ОЩЕ

Колорит в събота или...

"Мога ли да се изпикая и на другата жаба?" Това е една от ключовите фрази, казани от героите на фичъра, който ще чуете в събота от 18.30. Тя обхваща не само централна ситуация в сюжета, но и цели директно в авторския маниер – просто се доближи до хората ненатрапчиво и нелешоядно и бъди добросъвестен подслушвач и кротък подстрекател в името на цeлостта и..

публикувано на 20.09.18 в 10:46

Една небуквална радиодрама от онези, които са на изчезване

Подслушан разговор е едно 28-минутно непрекъснато експериментиращо аудио, което, и това е най-голямото му постижение, успя да не превърне феномена експеримент в глуповата претенция, полираща фалш, а в засмукваща артистична действителност. Два женски гласа на Мая Новоселска и Вяра Коларова направо изтъкават като черга една история, която не..

публикувано на 14.09.18 в 09:00
Фотоколаж: Даниела Манолова

Най-напред аплодисменти за Израел Хоровиц: Браво, Израел!

Чиста случайност е фактът, че седмица след Номинацията PRIXEUROPA за трансмедийния проект Да си паркираш колата в няколко двора , неговият артистичен резултат – игралната продукция в две части Да си паркираш колата в двора на Харвард е в ефира на БНР. Да се възползваме. В тази игрална продукция всичко е наред и работи с пълна пара. Тя..

публикувано на 13.09.18 в 11:40

На 9 септември по Радиотеатъра – Бомбената вечеря от Греъм Грийн

Греъм Грийн (1904-1991) е един от най-четените английски автори през XX век, знаменит пътешественик, който се озовава в най-горещите конфликтни точки по света, за да ги отразява в своите романи. Приключенията и напрежението на действието са характерни за неговото писане. Много от книгите му са успешно филмирани. Макар няколко пъти да е предлаган за..

публикувано на 08.09.18 в 13:55
Фотоколаж: Теодор Иванов

Номинация PRIX EUROPA за "Да си паркираш колата в няколко двора"

Това е горещата новина с много престиж за България и Българското национално радио. PRIX EUROPA е най-сериозното състезание по правене на медии в Европа и номинацията на практика означава, че Да си паркираш колата в няколко двора е една от 15-те най-добри дигитални аудиопрограми за 2018 г. в Европа. Това само по себе си е атестат за качество и..

публикувано на 05.09.18 в 11:09