Модерна драма за самата идея за война

Снимка: Даниела Манолова

Фернандо Арабал е на 85 години, живее във Франция от 1955 г. насам, когато отива там да учи драма и затова определението испански френски драматург не изненадва никого. Освен това е автор на романи и режисьор на няколко филма по свои произведения, прочути с необичайния си начин за отразяване на действителността, който често е наричан скандален.
Пикник на бойното поле е една от ранните му пиеси, която го прави известен във Франция и го налага в средите на литературния авангард. От втората половина на 60-те той става основоположник на така наречения от самия него Théâtre Panique/Panic Theater, който се характеризира с фикционален свят, основан често на принципа на насилието. Театърът на паниката, с цялата условност на този превод, е кръстен на името на бог Пан. Героят на този театър е човек, който отказва да поема рискове, който избягва опасностите и следователно проявите на героизъм, който избягва всеки непоправим акт и необратим ход, но, който по ирония на съдбата, е, разбира се, хванат в капана на един свят на внезапни шансове, който неминуемо го принуждава да направи избор.

Фернандо АрабалПиесата Пикник на бойното поле е оценявана като творение на Театъра на абсурда, защото комбинира трагедия и комедия, както например това прави Самюъл Бекет във В очакване на Годо. Голямата й тема е представянето на живота като безсмислено пътуване, факт, който неизбежно води до чувство на незапълнени липси, на безцелност и обърканост. Фокусът пада директно върху глупостта на реалността, нейната изкълченост, изопаченост и липса на логика, затова сатирата, иронията и клишето вървят заедно в текстовете на Фернандо Арабал.
Пикник на бойното поле както и пиесата Герника в зародиша си са пиеси за гражданската война в Испания, но със също толкова голямо основание можем да кажем, че историята на тези пиеси не е за някаква конкретна война. Става въпрос за идеята за война генерално. Двамата основни герои си приличат, споделят едни и същи идеи и вярвания. Дори имената им са подобни. Затова въпросът е: Защо човечеството воюва?
Среща с испанския модерен театър в Радиотеатър след полунощ тази неделя.

ВИЖТЕ ОЩЕ
Фотоколаж: Теодор Иванов

282 дни преди премиерата

Продължавайки историите от Стъпка 9 метафорично конструираме чрез документално аудио едно друго конструиране - физическото на декорите за Да си паркираш колата в двора на Харвард . Освен съпоставка на представите на Израел Хоровиц с допустимото за камерната сцена в Народния театър, специално внимание отделяме на най-важната част от..

публикувано на 18.06.18 в 15:32

Балканите танцуват и сиртаки, и хоро в „Запазена марка Радиотеатър“

Седмица на балкански автори ще тече в периода 17-22 юни в рубриката „Запазена марка Радиотеатър“. Започваме от два часа след полунощ на 18 юни с добре познатия на българската публика Азис Несин с постановката „Ще подлудят човека“. Несин описва един мераклия за успех по втория начин, който тръгва да пише поръчкови статии, но накрая заради цялата си..

публикувано на 17.06.18 в 13:05

Хемингуей без промяна в „Промяна“

Ърнест Хемингуей, великият американски писател, един от най-ярките представители на „изгубеното поколение“ (израз на Гъртруд Стайн) – онова, преживялото Първата световна война, но само физически, не и психически. В „Промяна“ срещаме отново здравите мъжкари с крехка душевност на Хемингуей, които дават вид, че знаят какво (да) правят с живота си, а в..

публикувано на 16.06.18 в 08:50
Сцена от „Това НЕ Е Хамлет” с участието на Димитър Крумов и Иван Николов, режисьор Боян Крачолов

Екип „Драматургични форми” на програма „Христо Ботев“ с премиера в неделя, 17 юни, от 16 часа

Спектакълът „Това НЕ Е Хамлет” е поредната премиера на екип „Драматургични форми” (Радиотеатъра) , с която се утвърждава насочеността да се откриват и стимулират млади таланти за реализация в странното, но и толкова омагьосващо пространство на радиотеатъра. Прекрасен радиоспектакъл, дело на трима прекрасни млади хора – Боян Крачолов, Димитър Крумов и..

публикувано на 15.06.18 в 12:05
фотоколаж: Теодор Иванов

286 дни преди премиерата

Със Стъпка 9 поставяме началото на една малка тетралогия в аудиопътуването. 4 последователни Стъпки , които ще завършат с последните минути преди сценичната премиера на „Да си паркираш колата в двора на Харвард“, 4 Стъпки , в които няма да напускаме звуковата територия на Народния театър. Преди премиерата обаче проследяваме процеса по строене на..

публикувано на 11.06.18 в 12:25