Седмица с радиоверсии по произведения на Йордан Йовков

Снимка: Даниела Манолова

Програмата на Запазена марка Радиотеатър през тази седмица включва няколко чудесни архивни записи върху разказите и пиесите на българския класик.

В понеделник и вторник от 2.00 часа е пиесата Боряна в две части. Премиерата й на сцената на Народния театър през 1932 г. става повод за разгорещен конфликт между Йовков и Елин Пелин. Незабавно след представлението Йовков е обвинен от критика Димитър Митов в статия в Литературен глас, че е откраднал сюжета на Боряна от повестта Гераците на Елин Пелин. Йовков отговаря на обвинението със статия във в. Зора, в която обяснява, че е стигнал до този сюжет като е използвал за основа на замисъла си собствения си разказ Имане и го е променил след изслушването на един разказ на свой приятел за действителна история, случила се в Хасковско. Йовков пише, че приятелят, разказал му тази история, е жив, а също така е жив и прототипът на основния герой в драмата.

В заключение пише: Никога не съм изпитвал липса от сюжети. Срещу господин Елин Пелин не стои “някой си“. В дългогодишната си литературна дейност аз съм дал доста нещо, та няма нужда да посягам на чуждо достояние. Впрочем постъпката на господин Елин Пелин има друго обяснение. “Боряна“ има успех. Това е, което не може да ми се прости. Преди време същият господин Елин Пелин беше казал, че ако някога в България се роди гений, той ще бъде геният на завистта. Изглежда, че преди да бъдат казани тия думи, тоя “гений“ не само че е бил роден, но е бил вече и доста остарял.

Ожесточената разпра по вестниците продължава дълго, при това при все по-влошаващото се здравословно състояние на Йовков. Стига и до съд, който разделя интелектуалните им поддръжници от двете страни на барикадата. По време на тази разпра Елин Пелин отива да види пиесата и според неговото мнение тя е лоша, немотивирана, куха психологически, със съвсем излишни неща, нямащи никаква връзка с развитието на интригата.
Радиопостановката на Боряна, която ще чуете в понеделник и вторник, е направена от Георги Морянов през 1979 с брилянтен актьорски състав: Ванча Дойчева като Боряна, Рачко Ябанджиев като Златил, Никола Гълъбов, Атанас Воденичаров, Илия Раев, Кирил Янев, Лили Енева, Виолета Бахчеванова.
В сряда от 2.00 през нощта е Вечери в Антимовския хан, драматизация на Николай Стоянов и постановка на Ребека Арсениева от 1974 г. с актьорите Луна Давидова, Константин Коцев, Никола Анастасов, Лора Кремен, Ицхак Финци, Иван Хаджирачев, Вели Чаушев, Сотир Майноловски и Стефан Мавродиев.

Йордан ЙовковЕто едно кратко свидетелство от съпругата на писателя Деспина Йовкова за това как са създадени разказите от Вечери в Антимовския хан: Струва ми се, че няма друга Йовкова книга, написана така бързо, с толкова голямо увлечение, любов и вдъхновение. Това беше след пристигането ни от Букурещ. Тогава живеехме у професор Казанджиев. Както всички разкази, той предварително толкова много ги обмисляше, живееше с тях, че те бяха в него вече почти готови. Само трябва да седне и да ги напише. И предложи на вестник „Зора" да дава всяка седмица по един разказ. И така всяка вечер, след като ние с детето си легнем, сядаше да пише в малката уютна кухничка своите разкази. Тъй като предварително не ми ги четеше, чаках с нетърпение рано сутринта в петък да прочета на първа страница най-отгоре: „Оригинален разказ от Йордан Йовков." Разгръщам вестника и зачитам разказа с вълнение. Около мен той усмихнат чака да завърша четенето и да чуе мнението ми. В продължение на няколко месеца Йовков написа своите „Вечери".
В четвъртък следва пиесата Албена от Златния фонд на БНР с участието на Виолета Бахчеванова, Георги Георгиев, Иван Братанов, Лео Конфорти, Иван Кондов, Мара Чапанова, и други в запис от 1963 г. на режисьора Георги Морянов.
В петък е най-новата постановка на Радиотеатъра по произведенията на Йовков. Боже, колко мъка има по тоя свят, боже е направена през 1991 от Яна Добрева и режисьора Кирил Каменов с участието на Петър Гюров, Димитър Иванов, Диана Челебиева, Николай Клисуров, Александър Притуп, Лора Захова, Илия Раев, Коста Карагеоргиев.
И така, прозата и драматургията на Йордан Йовков като аудио - всяка нощ в 2 часа през следващата седмица.

ВИЖТЕ ОЩЕ

Шансът и ефектът на мултилингвистичните разследвания

Този фичър в 2 части е продукт на журналистическо разследване, извършено в напрегната и сложна ситуация. То събра фрагментите на казус, който се разви на особено чувствителна и драматична територия - семейство с   2 деца, чиято майка е гражданин на една държава, а чийто баща е гражданин на друга. Неговата предистория е история за една любов,..

публикувано на 17.08.18 в 10:20

Най-сложната приказка на Оскар Уайлд като поп опера

„… Всяка вечер младият рибар излизаше в морето и хвърляше мрежите си във водата. Когато вятърът духаше откъм сушата, той не хващаше нищо или хващаше съвсем малко, защото това бе гневен вятър с черни крилe и бурни вълни се издигаха срещу него. Но когато вятърът духаше към брега, рибите идваха от дълбините, оплитаха се в мрежите му и той ги..

публикувано на 15.08.18 в 15:32

Аудиото Цитаделата – връх в арт продукцията на БНР

Когато пиша рецензия за предстояща фм радиопиеса за bnr.bg, обикновено се опитвам да не създавам прекалено големи очаквания, прекалено голяма кошница за надеждите на слушателите, че срещата с драматургичното аудио изкуство ще е сериозна, естетски издържана и запомняща се. Дори поради простия факт, че слушането на радио фм, даже с апаратите от 21 век, не..

публикувано на 14.08.18 в 16:10

„Коприна” на Алесандро Барико – романът като музика

„Коприна” на Алесандро Барико – италианския писател, преподавател по творческо писане, киносценарист, драматург, режисьор и музикант, е книга, която оставя без дъх. Оставя без дъх и заради историята, която разказва, и заради езика, с който разказва. Език музикален: ако решим, че музиката, тази хармония на сферите, е заедно с това и повторение с..

публикувано на 12.08.18 в 17:25

Диамантите на белгийската огърлица

Мишел де Гелдерод и Морис Метерлинк са представени с общо 6 пиеси през идващата седмична панорама на „Запазена марка Радиотеатър“. Тъй като се очертава това да е една от последните нощни театрални седмици по програма „Христо Ботев“, слушайте тези необичайни и много добре направени аудиоадаптации на едноактни и пълнометражни драматургични текстове, които..

публикувано на 12.08.18 в 09:35