Роберто Аланя и Дженифър Раули в героичната комедия „Сирано дьо Бержерак“ на Франко Алфано – запис от сезона на Метрополитън опера

Сцена от операта
Снимка: metopera.org

В съботната вечер (11 ноември) предлагаме на меломаните едно от прочутите съботни матинета на Метрополитън опера – Ню Йорк. Премиерата на „Сирано дьо Бержерак“ от Франко Алфано с либрето на Анри Каин по едноименната пиеса на Едмон Ростан е била на 2 май тази година в Метрополитън опера. Ние ще излъчим запис от дневния спектакъл на 6 май, включен в сезона на Еврорадио. Постановката е на американката Франческа Дзамбело, диригент е италианецът Марко Армилиато, а в главната партия блести френският тенор със сицилиански корени Роберто Аланя. Савиниен дьо Сирано дьо Бержерак – прочут поет, писател и майстор на фехтовката, живял през XVII век, е възроден и превърнат в легенда от френския поет и драматург Едмон Ростан. Неговата пиеса „Сирано дьо Бержерак“ е представена за първи път в един от парижките театри на 28 декември 1897 година. Очевидци свидетелстват, че цял час след финалната завеса публиката все още е аплодирала на крака. Пиесата на Ростан бързо превзема всички европейски и световни сцени, за да се превърне в легендарен хит. Всяка следваща постановка на „Сирано дьо Бержерак“ е обречена на успех, а киноверсиите са триумфални. Първата опера по пиесата на Ростан – „Сирано дьо Бержерак“ с музика на Франко Алфано, е създадена през 1935 година със съдействието на прочутия френски либретист Анри Каин – автор на текстовете на десетки музикално-сценични творби, включително на седем от оперите на Жюл Масне, сред които „Пепеляшка“ и „Дон Кихот“. За френското либрето на операта Каин използва много от стиховете на Ростан. Световната й премиера обаче, осъществена на 22 януари 1936 в Рим под палката на Тулио Серафин и с участието на Мария Каниля и Жозе Лучиони, е била на италиански език. Първото изпълнение на френски език е било в парижката Опера-Комик на 29 май 1936.

В следващите десетилетия операта на Алфано (известен най-вече с това, че е завършил третото действие на „Турандот“ след смъртта на Пучини) не се радва на интереса на изпълнители и постановчици. Едно от първите изпълнения от началото на нашия век е през 2003 година на фестивала в Монпелие, когато диригент е Марко Гуидарини, а ролята на Бержерак изпълнява Роберто Аланя. Американската премиера на операта е на 13 май 2005 в Метрополитън опера с участието на Пласидо Доминго като Сирано дьо Бержерак и Сондра Радвановски като Роксана. Идеята за тази постановка (ко-продукция с Кралската опера Ковънт Гардън) е на самия Доминго, сценичната реализация е на Франческа Дзамбело, на пулта е Марко Армилиато. През май 2017 постановката на Дзамбело и Армилиато е възстановена с Робето Аланя в главната роля, а младата и талантлива американка Дженифър Раули триумфално дебютира като Роксана, замествайки колежката си Патриша Рейсет. Американските критици са приели този дебют много радушно, определяйки Дженифър Раули като „многообещаваща певица с голям талант“.

Съдържание на героичната комедия „Сирано дьо Бержерак“

ВИЖТЕ ОЩЕ
Сцена от операта на Леош Яначек „Йенуфа“, поставена от Националната опера в Амстердам (в центъра Евелин Херлициус в ролята на Клисарката

В Брюксел и Амстердам поставиха опери на Леош Яначек

Вторите продукции за сезона на Националната опера в Амстердам и театър „Ла Моне“ в Брюксел предложиха на меломаните творби на бележития чешки композитор Леош Яначек. В холандската столица се игра „Йенуфа“, а в белгийската – „От мъртвия дом“. Третата опера на Яначек – „Йенуфа“, върху която той работи девет години, е първият голям успех в кариерата му...

публикувано на 18.11.18 в 12:05
Белият албум на Бийтълс и Джордж Харисън, Ринго Стар, Джон Ленън и Пол Макартни

Фауна и музика

Песни, песенна лирика и текстове, посветени на разнообразната, пъстра фауна предлагаме на Вашето внимание в „Изпята поезия“. Намираме ги в творчеството на Джони Мичъл, Лед Дзепелин, Джеймс Тейлър, Доналд Фейгън, „Бийтълс“, Нино Ферер, „Ролинг Стонс“, Карла Бруни, „Щурците“, Кейт Буш, „Стийли Ден“… и други наши и чужди артисти.  Без да прибавяме..

публикувано на 17.11.18 в 09:05
Анна Томова-Синтова

Сценичните образи на Анна Томова-Синтова

В оперната вечер ще слеем в едно миналото и настоящето. Настоящето, защото ще бъдем с една от най-емблематичните ни оперни певици. Миналото - благодарение на записите, които съхраняваме в нашата фонотека и благодарение на които ще се върнем десетилетия назад, за да проследим сценичните й превъплъщения. От 20.00 до полунощ ще бъдем с изкуството на Анна..

обновено на 16.11.18 в 16:41
Лили Големинова и Аделина Александрова в студиото на

Лили Големинова: Като дете не съм си и помисляла, че ще работя в радио

Един чудесен повод доведе в студиото на „Предаване без име“ колежката от Радио София – Лили Големинова: 110-ата годишнина от рождението на нейния дядо, големия български композитор Марин Големинов. Разбира се, когато на едно място се съберат две радиоводещи, времето се оказва крайно недостатъчно, и затова решихме: този разговор ще бъде „с продължение“ –..

публикувано на 16.11.18 в 09:10
Кийт Джарет

La Fenice, Фениксът

В срещата ни звучи високотехнологичният фюжън на „Арк трио“ (Arc Trio), в съчетание с музикалната естетика на Кийт Джарет (Keith Jarrett).  На 19 октомври 2018 година на света се появи двоен компакт диск, който съдържа запис на пиано концерт на Джарет, изнесен във Венеция 12 години по-рано. Длъжен съм да кажа, че този албум, наречен La Fenice (Фениксът)..

публикувано на 15.11.18 в 18:01