Борхес – за двойниците, огледалата, лабиринтите и Платоновите архетипи

„…Каза ми, че книгата му се нарича „Пясъчната книга“, защото както пясъкът, така и тази книга няма нито начало, нито край. […] Ако про­странството е безкрайно, ние сме в коя да е точка от пространството. Ако времето е безкрайно, ние сме в коя да е точка от времето.“
                                                                                                                                     Хорхе Луис Борхес


В едноименния си разказ, дал заглавието на „Пясъчната книга”, родоначалникът на магическия реализъм и един от най-великите писатели на всички времена, се опитва да обясни не само безкрайността.
А този негов сборник, публикуван през 1975 година, отново е пълен  с литературни и митологични препратки, езикът е пестелив и същевременно неизчерпаем за мисловни предизвикателства, защото, подобно на „Пясъчната книга“, в прозата на Борхес фантазното и реалното се преплитат, фактите са само отправни точки за измислиците и разсъжденията. И според издателите, сънищата, които я населяват, продължават да се разклоняват в гостоприемното въображение на читателите, след като бъде затворена и последната страница.
„Пясъчната книга” съдържа 13 разказа, преводът е на Светла Христова, Стефан Касъров е художник на корицата, пестеливо и стилно избрал за лице на този сборник метафората на безкрайността.
Кремена Димитрова ни представи „Пясъчната книга” на Хорхе Луис Борхес в „Артефир”.


ВИЖТЕ ОЩЕ
Георги Рупчев

Неприспособимият Георги Рупчев

Георги Рупчев е от онези поети, които препотвърждават принадлежността на българската поезия към световните образци. Тази година се навършиха 60 години от неговото рождение. Иван Теофилов го наричаше „коронован кряз на метафоричните състояния“, а Едвин Сугарев написа: „Поезията на Георги Рупчев е особен, рядък случай, чиято значимост поне според мен..

публикувано на 17.11.17 в 16:07

Д-р Гатев за българската култура: Малко са единиците

Наскоро в Гьоте-институт беше открита изложбата-инсталация на Д-р Гатев „В очакване на единицата“. Четири асансьорни врати с менящи се над тях поредици от нули, чертежа на асансьорна шахта и гласа на куратора Йово Панчев, който присъстваше само като част от инсталацията, озадачаваха зрителя – те работеха като произведение само заедно с обясненията, които..

публикувано на 17.11.17 в 13:04
Иван Шопов

Смешното на Балканите

Македонският писател и преводач Иван Шопов беше на творческа резиденция в Къщата за литература и превод в София, където работи по своя хумористичен роман „Паника в музея“. Междувременно той успя да преведе съвременни български писатели на македонски, както и да се срещне с българска публика по време на разговора с писателя Михаил Вешим под..

публикувано на 17.11.17 в 12:31

Нова книга с разкази на Кристин Димитрова

След „Тайният път на мастилото“, „Сабазий“ и „Любов под кривите круши“ Кристин Димитрова отново показва, че има несъмнен белетристичен дар, което категорично оборва ширещото се мнение, че поетите не пишат добра проза. Новият й сборник с разкази „Като пристигнеш, обади се“ отново се чете с лекота и притежава всички качества на досегашните книги на Кристин..

обновено на 16.11.17 в 16:11

Младите в балет "Арабеск" представят "Градски шум – черната кутия" на сцената на Музикалния театър

Премиерния спектакъл „Градски шум – Черната кутия“ на фондация „Файн Акт“ можете да гледате на 16 ноември от 19 ч. в Музикалния театър в София.  Той е част от 50-ият юбилеен сезон на балет „Арабеск“, а месец ноември е посветен на младите хореографи на трупата, които представят своите последни проекти. „Градски шум – Черната кутия“ е танцов спектакъл..

публикувано на 16.11.17 в 11:45