Вечната българска класика - „Пъстрата птица” от Симеон Пиронков

Симеон Пиронков
Снимка: архив

Това е класически образец на съвременен музикален театър. Композиторът предпочиташе традиционното понятие „опера”, но нали операта е сценично изкуство и трябва да се играе. А в тази изключителна творба има много игра, има смях, усмивки, но не иронични, хумор, но не и сарказъм; има много доброта. Текстът - той е от композитора - трябва добре да се артикулира и да се слуша - това е част от забавлението.
В „Пъстрата птица” има всичко, което е типично за съвременен вариант на опера-буфа: бутафорен султан, който е постоянно разкъсан от противоречия кого да издигне в йерархията, за да бъдат всички доволни, има двама левенти, одалиски, Страшна Красавица-вамп, влюбени девойки, чиито дует, в който говорят за горещата си любов към двама богати младежи, напомня кудкудякане, има римски войници, пчелари, жокеи и всякакви други, които вършат не това, което трябва – има много смях, бъркотия и – една красива рамка - Пъстрата птица-мечта.
Записът е от премиерата в Русенската опера в 1981 г. под диригентството на Веселин Байчев. Ще чуем и части от разговор на Симеон Пиронков с музиколожката Киприана Беливанова след премиерата на операта - записът се съхранява в Златния фонд на Националното радио.

петък, 12 януари от 19.30 часа

ВИЖТЕ ОЩЕ

Малки песни за големи асансьори

Аз бих кръстила албума по друг начин. Точно наобратно: „ Големи песни за малки асансьори “. Защото надали в малките асансьори биха се побрали такъв звук, настроение, професионализъм и талант. Разбира се, казаното по-горе е в рамките на шегата, но във всяка шега има доза истина. И в тази истина ще се убедите вие приятели на програма „Христо Ботев“,..

публикувано на 17.10.18 в 17:50

С Живко Василев след Мендоса, Аржентина и 10-ия Световен фестивал на флейтата

Живко Василев навсякъде ходи със своя кавал… А той ги има много. Родопчанинът признава, че пътуванията, срещите и участията му в музикални фестивали и форуми по света му дават енергия за нови музикални проекти. След завръщането си от Мендоса, града в който се провежда престижният Световен фестивал на флейтата в Аржентина, Живко Василев споделя, че се..

публикувано на 17.10.18 в 09:38

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 30 октомври 2018 година

16 октомври 3.00 часа – Бела Барток (1881-1945), Дивертименто Sz.113. 3.29 часа – Лудвиг ван Бетовен (1770-1827), Концерт за пиано и оркестър № 2 в си бемол мажор, oп. 19. Соло пиано – Шимон Неринг. 4.00 часа – Карол Шимановски (1882-1937), Мазурка, oп. 50 № 4. Изпълнява Шимон Неринг (пиано). 4.03 часа – Карол Шимановски (1882-1937), Мазурка, oп. 50..

публикувано на 15.10.18 в 19:25
Кирил Калев

В „Изпята поезия” ще звучи “Изкуството на песента – акустично” с Кирил Калев, Ваня Костова и Стефан Диомов

В днешното издание на „Изпята поезия” ще слушаме първа част на документалния запис от спектакъла “Изкуството на песента – акустично” с Кирил Калев, Ваня Костова и Стефан Диомов. Концертът се състоя в Сити Марк Арт център в столицата на 2 октомври 2018 година. Специални гости на Кирил Калев - вокал, китара, модератор и автор на идеята, бяха  Ваня Костова и..

публикувано на 14.10.18 в 07:15
Портрет на Верди от Джузепе Бордини

205 години от рождението на Джузепе Верди

В съботната вечер ще си припомним три от оперните шедьоври на гениалния италиански Маестро – „Набуко“, „Симон Боканегра“ и „Отело“. Ще си ги припомним в паметни за родната публика постановки в театрите на София и Варна. Започваме с „Набуко“ по понятни причини. С „Набуко“ Верди влиза през парадния вход в историята на световния оперен театър. А историята..

публикувано на 13.10.18 в 07:45